InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Laat rente in je voordeel werken

Laat rente in je voordeel werken

Laat rente in je voordeel werken Rente in je voordeel laten werken. Lees in dit artikel hoe het werkt en reken goed voordat je voor een lening kiest.

Wat is rente?

Rente is de vergoeding voor geleend geld en wordt uitgedrukt als een bepaald percentage over het kapitaal per jaar. Rente komt tot stand als de prijs van aanbod en vraag naar leningen. Men onderscheidt lange rente op de kapitaalmarkt of korte rente op de geldmarkt. Vaak wordt het renteniveau gereguleerd door de overheid omdat dat een groot effect op investeringen en dus op de werkgelegenheid heeft.

Wat rechtvaardigt het bestaan van rente?

In de geschiedenis werden geldschieters die rente rekenden al door Aristoteles als woekeraars afgeschilderd. Dat leidde ertoe dat in de Middeleeuwen het kredietbedrijf alleen door Joden werd beoefend. Later werd het fenomeen rente ook door socialisten veroordeeld en bestempeld als onverdiend inkomen waar geen arbeidsinspanning tegenover stond.

Niettemin zijn banken en kredietverstrekkers tegenwoordig een belangrijke economische factor. Er bestaan verschillende theorieën om het verschijnsel rente te rechtvaardigen, bijvoorbeeld als vergoeding voor het afzien van consumptie. Óf, kapitaal maakt rationalisatie van productie mogelijk en is dus nuttig voor de maatschappij. Een andere theorie stelt zich op het standpunt dat het opgeven van een stuk liquiditeit beloond moet worden.

Laat rente voor je werken

Wat kunnen we daarvan leren? Wie dom is, moet werken voor de rente, wie slim is, laat de rente voor zich werken. Wie zijn geld belegt, krijgt na afloop van een jaar rente uitgekeerd. Maar als je afziet van de uitbetaling daarvan, ontvang je het jaar daarop zelfs rente op rente: samengestelde interest. De reeks groeit dan niet meer rekenkundig, maar geometrisch en daardoor sneller. Op die manier is het mogelijk om een kapitaal in 7 jaar te verdubbelen.

Mensen die schulden maken daarentegen, zullen steeds minder geld bezitten omdat ze een deel van hun inkomen voor rente-betaling moeten aanwenden. Nóg erger is de situatie met overheidsschuld. Er zijn landen die tot 10 procent of meer van hun bruto nationaal product besteden alleen aan rente. Als gevolg daarvan werken de mensen daar praktisch één maand van het jaar voor niks.

Combineer schulden met investeringen

Schulden op lange termijn zijn alleen dán nuttig als die tegelijkertijd een rendabele investering inhouden. Daarmee krijg je niet alleen de rente terug maar verdien je ook eraan. In de privé-sfeer kan dat ook de investering in een eigen huis zijn, omdat het dan niet meer nodig is om huur te betalen.

Tegenwoordig wordt ook vaak gewerkt met leveranciers- of afbetalingskrediet met nul of één procent rente, vooral voor de aanschaf van auto's en elektronica. Als u dus een notebook koopt, daarmee 1 jaar werkt en geld verdient, en daarna 30 euro aan rente betaalt, kan dat ook als een goede investering worden omschreven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Laat rente in je voordeel werken"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 23-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Rente van A tot Z
Schrijf mee!