InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bouwen we wel genoeg pensioen op?

Bouwen we wel genoeg pensioen op?

Bouwen we wel genoeg pensioen op? Veel Nederlanders bouwen niet genoeg pensioen op om hun huidige levensstandaard te behouden. Zowat iedereen zal een beroep moeten doen op eigen spaargeld en reserves. Maar uit cijfers blijkt dat de meesten van ons op oudere leeftijd waarschijnlijk niet rond kunnen komen van dat eigen spaargeld.

Leven van de rente is een utopie

Volgens de statistieken bezitten gepensioneerden financiële en materiële activa ter waarde van gemiddeld 186.000. Dat hoort zich aan als een hoop geld, maar je kan er vraagtekens bij plaatsen. Als je elke maand een deel van dat vermogen verbruikt, hoelang heb je dan genoeg om van te leven? Want na een werkzaam leven kunnen leven van de rente, dat is in deze tijd van lage rente voor velen een utopie. Vooral voor degenen die hun geld veilig willen beleggen en erg sceptisch staan tegen overdreven beloften van rendementen.

Is collectief pensioen nog wel van deze tijd?

Het gros van de Nederlanders bouwt pensioen via de werkgever op, maar of dat zal volstaan voor een onbezorgde oude dag, is nog maar zeer de vraag. We vinden pensioen een te complexe materie en hebben vaak geen notie wat we straks aan inkomen mogen verwachten. De pensioengerechtigde leeftijd wordt in een aantal etappes verhoogd en pensioenfondsen hebben in de voorbije jaren behoorlijk moeten korten. Daar is niet zozeer de financiële crisis schuld aan, maar eerder met zaken als de vergrijzing en de toegenomen levensverwachting. Niet zonder reden dat men zich in sommige kringen afvraagt: is collectief pensioen nog wel van deze tijd?

Wie onbezorgd van zijn oude dag wil genieten, heeft geld nodig

Wie wil genieten als hij met pensioen is, heeft geld nodig. Zon 70% van het laatstgenoten inkomen wordt minimaal nodig geacht om financieel onbezorgd de "derde levensfase" aan te vangen. Dat is minder dan dat we vroeger hadden, maar zo veel hebben we ook niet meer nodig. De kinderen zijn allang het huis uit en kunnen voor zichzelf zorgen en het huis is doorgaans afbetaald. Maar zonder extra inkomen uit een beroeps- en privépensioen is het financieel nog een hele opgave om een aanvaardbare levensstandaard te behouden. Daarzonder zouden frequente reizen naar het buitenland niet meer te betalen zijn.

Hoeveel pensioen straks nodig?

Hoeveel pensioen we nodig hebben, zal afhangen van ieders persoonlijke situatie. Wie maandelijks huur of hypotheek betaalt, heeft meer geld nodig dan zijn buurman die in een afbetaalde eigen woning woont. En wie eerder wil ophouden met werken, heeft uiteraard ook meer nodig.

Vuistregel: 70% van laatst verdiend salaris

Globaal genomen volstaat het als AOW en pensioen samen circa 70% van het laatst verdiend salaris bedragen:
  • we hebben niet alleen minder nodig;
  • we betalen ook minder belasting waardoor er onder de streep meer overblijft.
Dat wil overigens niet zeggen dat er sprake is van een pensioengat als we minder dan die 70% opbouwen. Met eigen spaargeld en vermogen kan men zijn inkomen aanvullen.

Als pensioen alleen niet genoeg is

Pensioen wordt uiteraard niet alleen gevormd door de AOW en het potje dat we via onze werkgever opbouwen. Opgebouwd vermogen in de vorm van spaarsaldo, beleggingen en een woning vrij van hypotheek, kunnen voor extra inkomen zorgen en op die manier onze lasten verminderen. En uiteraard kunnen ook producten als afgesloten lijfrentes voor aanvulling zorgdragen.

En voor wie nog goed ter been is en voldoende gemotiveerd, kan inkomen uit werk na pensionering ook een welkome bijdrage vormen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ppi pensioen met meer risicoPpi pensioen met meer risicoZelf pensioen opbouwen met beleggen? De nieuwe ppi kent meer risico. Deze premie pensioen instelling zorgt in 2019 voor…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bouwen we wel genoeg pensioen op?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 28-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!