InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vrijschakelen bankpasje om in verre buitenland te pinnen

Vrijschakelen bankpasje om in verre buitenland te pinnen

Vrijschakelen bankpasje om in verre buitenland te pinnen Pinnen doen we normaal overal, ook omdat het bij ons compleet is ingeburgerd. Veel geld op zak hebben, doen we niet meer. Ook wanneer we op reis gaan, trekken we snel even geld uit de automaat om alle betalingen te kunnen doen. Lekker onbezorgd op vakantie gaan dus! Gaat u echter op reis naar landen buiten Europa, dan moet u niet vergeten om uw bankpasje vooraf vrij te schakelen. Er is namelijk een standaard blokkade voor pinnen buiten de EU grens. Wat houdt het vrijschakelen van uw bankpasje in en waarom is de blokkade ingevoerd?

Vrijschakelen bankpasje

Zonder probleem pinnen

We zijn er allemaal geheel aan gewend. Waar we ter wereld ook zijn, kunnen we geld zonder problemen direct uit de automaat halen. Pinnen wordt daarbij gedaan middels de pinpas, waarbij we geld krijgen zodra we de opdracht daartoe geven. Meestal moet men pinnen bij een apparaat met een in Europa bekend embleem. Denk aan het welbekende Maestro teken. Pinnen buiten de Europese Unie is standaard geblokkeerd, om zo het skimmen (kopiëren pinpas, wachtwoord verkrijgen en buiten Europa geld pinnen) te bemoeilijken. Waarom is de blokkade ingevoerd en waarom is het vrijschakelen van het bankpasje noodzakelijk als u een verre reis buiten Europa maakt?

Waarom buiten Europa blokkade?

Indien u binnen de grenzen van de Europese Unie pint, dan kan dat zonder problemen worden gedaan. Het is echter gebleken dat dieven via skimmen aan de elektronische gegevens van het bankpasje en het paswoord kunnen komen. Die combinatie wordt vaak naar het verre buitenland zoals Azië verstuurd, alwaar men snel veel geld kan ophalen. Dit betekent dat aldaar een nieuw pinpasje met dezelfde elektronische gegevens wordt aangemaakt, zodat daar geld kan worden gepind. Met deze werkwijze hebben criminelen reeds veel geld van onschuldige burgers afhandig gemaakt. Om deze activiteiten te verhinderen is er een blokkade voor pinnen buiten Europa in werking gesteld. Oftewel indien men niet aangeeft, dat men daar is kan er ook niet worden gepind.

U gaat op vakantie

Gaat u op reis binnen Europa dan is er uiteraard niets aan de hand. Maar zodra u verder gaat dan kunt u niet zomaar pinnen. Iedere geldautomaat zal in dat geval geen geld verstrekken, ook al pint u bij een geldautomaat met het juiste pinlogo. Oftewel het is standaard geblokeerd. Wanneer u dus op vakantie gaat, dient u ook voor de pinmogelijkheid de juiste voorbereidingen te treffen. Er dient namelijk een vrijschakeling te worden geactiveerd, zodat u wel in het verre buitenland bepaalde pin-activiteiten kunt doen.

Online vrijschakelen bankpasje of benader de bank

De mogelijkheid voor het vrijschakelen is meestal online handig te regelen. Oftewel u kunt bij uw bankaccount via een beveiligde lijn inloggen, waarna u de vrijschakeling activeert. U kunt daarbij altijd de periode aangeven, waarover de vrijschakeling van toepassing moet zijn. Weet u hoe lang u in het buitenland verblijft, dan houdt u eenvoudig weg die termijn aan met een speling van een dag ervoor en erna. Bent u echter minder handig met de computer, dan kunt u de vrijstelling ook rechtstreeks bij een bankfiliaal regelen.

Wat als u het liever niet wenst?

Op vakantie gaan kost geld en dus moet u er rekening mee houden door geld mee te nemen. De meest handige manier is uiteraard, dat u in het verre buitenland simpelweg kunt pinnen. Het kan echter zijn dat u totaal geen risico’s hieromtrent wilt lopen en dus maakt u geen gebruik van de pinpas. Wat kunt u dan nog doen? Een manier is dat u voldoende geld op zak heeft door het bijvoorbeeld in een riemportemonnee mee te nemen. Het beste is dan om de Euro’s bij de lokale wisselkantoor om te wisselen, zodat u de beste koersverhouding krijgt. Wisselen in Europa brengt namelijk onnodig veel kosten met zich mee. Reken daartoe voor uzelf eerst uit hoeveel u ongeveer wilt uitgeven, waarbij u voldoende financiële ruimte aanhoudt. Dat bedrag aan Euro’s kunt u meenemen. Bovendien kunt u in veel landen nog terecht met zogeheten travelers-checks, welke u tegen geld kunt inwisselen bij de lokale bank. Uiteraard kunt u in de problemen komen als uw geld in dat land wordt ontvreemd. Vaak is het daarom beter om wel te pinnen ook, omdat het is beschermd via uw eigen code.

Gaat u een verre reis buiten Europa maken, vergeet dan niet uw bankpas vrij te schakelen. Zo kunt u waar en wanneer u maar wilt geld bij lokale pinautomaten verkrijgen. Let wel dat u een maximum pinbedrag per dag inschakelt, zodat u het bij onverhoopte ontvreemding snel kunt blokkeren en de schade beperkt blijft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.rabobank.nl/particulieren/producten/betalen/bankpas/

Reageer op het artikel "Vrijschakelen bankpasje om in verre buitenland te pinnen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 26-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Betalingen
Schrijf mee!