InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat is passief inkomen?

Wat is passief inkomen?

Wat is passief inkomen? Wat wordt verstaan onder een passief inkomen? En hoe verkrijg je een passief inkomen? Kun je rijk worden met een passief inkomen? Kun je op internet een passief inkomen verkrijgen? Hoe word je slapend rijk?

Wat is passief inkomen?

Een passief inkomen is een inkomen dat wordt verdiend zonder er steeds voor te hoeven werken. De rente op een spaarrekening is een voorbeeld van een passief inkomen, beleggingen in een beleggingsfonds kunnen een passief inkomen creëren. Het is dus een ander inkomen dan actief inkomen: inkomen dat rechtstreeks voortvloeit uit de arbeid die je verricht. Je werkt bijvoorbeeld 40 uur per week voor je baas en ontvangt daar een bepaald loon voor. Als je stopt met werken, stopt je loon. Passief inkomen blijft echter binnenstromen, ook al verricht je er op het moment geen inspanning voor. Het is in feite een investering om inkomen te verwerven.

Hoe verkrijg je een passief inkomen?

Veel mensen hebben een klein passief inkomen door spaarrente of iets dergelijks. Dit levert meestal niet veel op. Zeker omdat je er een deel belasting moet betalen over het spaargeld dat boven een bepaalde grens (21.139 euro normaliter) komt. De belastingdienst gaat er vanuit dat je 4% winst maakt met dit geld, wat eigen vermogen wordt genoemd. Over die 4% moet je 30% belasting betalen. Iemand met 31.139 euro spaargeld heeft dus jaarlijks 31.139-21.139=10.000 euro dat belast wordt. Daar betaal je 0.04*0.30*10.000= 120 euro belasting over. Als je 2,5% rente krijgt, krijg je in totaal 31.139*0,025=778,45 euro aan rente binnen in een jaar. Trek daar 120 euro belasting vanaf en je zit op een jaarlijks passief inkomen van 658,45 euro. Daar kun je niet van leven. Je zult wel heel rijk moeten zijn om te kunnen leven van rente op je spaarrekening, maar dan heb je überhaupt al geen inkomen meer nodig.

Behalve sparen kun je ook op andere manieren aan passief inkomen komen. Het schrijven van een boek is in feite een eenmalige inspanning, maar het geld blijft binnenstromen bij elk verkocht boek. Op deze manier kan schrijven je een passief inkomen opleveren. Toch wordt het niet echt als passief inkomen gezien omdat een schrijver vaak blijft schrijven en de inkomstenstroom snel minder wordt. Er zal een inkomstenpiek zijn net na de lancering van het boek, maar daarna gaat het snel naar beneden.

Een andere bron waar men passief inkomen kan vergaren is het internet. Wie bijvoorbeeld een filmpje plaatst op YouTube, kan, mits ingesteld, geld krijgen voor elke keer als het filmpje bekeken wordt en de bekijker reclame ziet. Wanneer men op die reclame klikt, krijgt men nog meer geld. Zo blijf je geld binnenkrijgen voor iets waar je op het moment geen inspanning voor doet.

Ook andere websites werken zo. Of het nu een nieuwswebsite, een weersite of een hardloopblog betreft, met al deze site wordt passief inkomen vergaard. Op je website of blog kun je advertenties van Google laten plaatsen en daarmee kun je voor elke bezoeker die op je website komt een klein bedrag verdienen. Het hoeft trouwens niet per se Google te zijn die de advertenties levert. Als je bijvoorbeeld een site hebt over voetballen zou een voetbalshop jou kunnen benaderen om te vragen of je hun advertenties op je site wil zetten tegen een bepaalde vergoeding.

Kun je slapend rijk worden met een passief inkomen?

In theorie is het antwoord op deze vraag: ja. Je doet een eenmalige investering van tijd, moeite of zelfs geld om toekomstig inkomen te vergaren. In de praktijk zijn er echter weinig mensen die zonder te werken rijk worden. Om een groot passief inkomen op te bouwen zul je heel veel moeten investeren (tijd, moeite). Als je steeds maar weer tijd en moeite er in stopt ben je in feite aan het werken. Een groot verschil met een actief inkomen is echter dat een passief inkomen normaliter steeds blijft stijgen als je je ervoor inspant. Bij een actief inkomen is dat minder het geval. Een harde werker zal misschien eens een loonsverhoging of promotie krijgen, maar je zult niet steeds meer verdienen bij elke inspanning die je doet.
© 2014 - 2019 Infoteuryannick, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is passief inkomen?"

Infoteur: Infoteuryannick
Gepubliceerd: 25-08-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!