InfoNu.nl > Financieel > Geld > Skimmen: slachtoffer geworden van skimming, wat nu?

Skimmen: slachtoffer geworden van skimming, wat nu?

Skimmen is inmiddels een bekend begrip aan het worden in Nederland. Toch wil de bekendheid van deze truc niet zeggen dat er geen slachtoffers meer zijn. Mensen kunnen veel meer doen om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van skimming, al is het niet altijd te voorkomen. En dan komt de vraag: wat moet je doen als je slachtoffer bent geworden van skimming?

Wat is skimmen?

Bij skimmen proberen criminelen gegevens van je bankpas te kopiëren. Het doel daarvan is om later die gegevens zelf te gebruiken of door te verkopen aan andere criminelen om zo veel geld van je rekening af te schrijven. Dat kan doordat ze de magneetstrip van je bankpas kopiëren en je pincode afkijken met behulp van een camera. Om de magneetstrip te kunnen kopiëren en de pincode met een camera af te kunnen kijken, moeten ze eerst een aparaatje bevestigen op de pinautomaat bij de bank of in een winkel. De skimapparatuur wordt zo gemaakt dat het verschil nauwelijk te zien is tussen een gewone pinautomaat en een automaat met skimapparatuur. De gegevens van de magneetstrip kunnen ze vervolgens op een eigen blancopasje kopiëren en zo hebben ze een bankpas met werkende pincode die ze kunnen gebruiken voor transacties.

Hoe weet je dat je slachtoffer bent geworden?

Wanneer je regelmatig je (digitale) bankafschriften bekijkt, zul je snel genoeg merken dat je slachtoffer bent geworden van skimmen. Je zult dan ontdekken dat er (meestal herhaaldelijk) bedragen van je rekening afgeschreven worden, waar je geen idee van hebt waar voor het is en naar welke instantie het gaat. Zo zal het vaak een buitenlandse omschrijving hebben, omdat skimmen een internationale manier van frauderen is. Het is daarvoor dus wel belangrijk dat je regelmatig je afschriften bekijkt of je internetbankieren opent. Als je dat niet doet, zul je het uiteindelijk ook merken. Je wil dan bijvoorbeeld bij de supermarkt je boodschappen betalen door te pinnen en krijgt de melding dat je saldo niet toereikend is. Dat kan natuurlijk toch wel eens gebeuren, maar de meeste mensen weten bij zich zelf wel of dat daar een logische verklaarbare reden voor is of niet. Bij twijfel kun je dan natuurlijk meteen je afschriften of internetbankieren nakijken en dan zul je de oorzaak vinden. Bij vreemde afschrijvingen mag je al snel aan skimming denken. Daarnaast houden de banken zelf ook in de gaten of ze verdachte transacties tegen komen. Het kan dus ook zo zijn dat zij contact met je opnemen om mede te delen dat je slachtoffer bent geworden van skimming.

Wat moet je doen als je merkt dat je slachtoffer bent van skimming?

Wanneer je merkt dat je slachtoffer bent van skimming, is het belangrijk om eerst contact op te nemen met je bank. Vertel je verhaal en zij zullen je uitleggen wat je kunt doen. De bankrekening kan geblokkeerd worden, om te voorkomen dat de schade nog groter wordt. Daarnaast moet je een aantal formulieren invullen waarmee je aangifte kan doen bij de politie. Op die manier krijg je uiteindelijk je geld terug.

Hoe kun je voorkomen dat je slachtoffer wordt van skimming?

Om te beginnen is het belangrijk om je bewust te zijn van het feit dat je slachtoffer kan worden van skimpraktijken. Veel mensen hebben er via via wel van gehoord, maar nemen toch geen voorzorgsmaatregelen omdat ze denken dat het alleen een ander overkomt. Geloof mij, het kan iedereen gebeuren, zelfs al ben je op je hoede. Kijk vervolgens goed naar de automaat wanneer je gaat pinnen. Zodra je iets verdachts ziet, onderzoek dat dan. Lijkt de invoersleuf van een ander materiaal te zijn of iets los te zitten, bekijk dat dan nader. Bij twijfel: pin ergens anders en geef je vermoedens door aan de desbetreffende bank. Wanneer je niets verdachts ziet, scherm dan in ieder geval je pincode af. De pincode kan door een persoon of camera afgekeken worden. Veel mensen vinden het stom om de pincode af te schermen, maar het is wel veiliger! Twijfel je tijdens het pinnen als nog, breek de transactie dan af!

Daarnaast kun je maatregelen nemen om de schade te beperken. Denk aan een opnamelimiet per dag en/of maand. Daarnaast kun je ook instellen dat je niet rood kan staan of maar een bepaald bedrag. Transactie die de grenzen overschrijden worden dan geblokkeerd.

Update: Om skimmen zoveel mogelijk te voorkomen moet je bij de Rabobank tegenwoordig je pas activeren om in het buitenland te kunnen pinnen, dit wordt namelijk standaard geblokkeerd.
Gerelateerde artikelen
Skimmen bij pinpas en creditcard: kaartgegevens gestolenSkimmen bij pinpas en creditcard: kaartgegevens gestolenSkimmen, ook wel skimming genoemd, is fraude met een pinpas of creditcard. De pasgegevens worden gekopieerd tijdens het…
Hoe kan ik skimmen voorkomen?Hoe kan ik skimmen voorkomen?Door het skimmen is een pinpas tegenwoordig niet meer zo veilig. Criminelen verdienen dagelijks duizenden euro’s door de…
Voorkom Phishing van uw persoonlijke bankgegevensVoorkom Phishing van uw persoonlijke bankgegevensPhishing, skimming, ransomware, keyloggers zijn manieren voor het stelen van uw persoonlijke bankgegevens en andere gege…
Internetbankieren en de gevarenInternetbankieren en de gevarenDe tijd dat consumenten huiverig waren om te internetbankieren is voorbij. Dat wil niet zeggen dat internetbankieren een…
Hoe skimmers skimmennieuws uitgelichtHoe skimmers skimmenHoe skimmen skimmers? De afgelopen maanden zijn meer dan duizend pinpassen geskimd. Skimming is het kopieren van een pas…

Reageer op het artikel "Skimmen: slachtoffer geworden van skimming, wat nu?"

Reacties

Evers, 03-02-2016 15:51 #2
Wij zijn geskimd op een bank in Argentinië. Niets verdacht gezien of gemerkt, 14 dagen nadien werden er transacties gedaan in Miami. De bank in Argentinië heeft bij de bank in Nederland melding gemaakt van skimming en daarna actie ondernomen. Schade zeker 3000,- dollar in Amerika opgenomen. Alles geblokkeerd, schade word vergoed. Maar met ons allen betalen we deze oplichting wel!

Litaa Chang, 29-11-2011 11:40 #1
Ik werd geskimmed op centraal station in amsterdam. Het was al laat en iedereen werd gecontroleerd voordat je het station in mocht. Dat wekt afleiding en irritatie op en creeerd onoplettenheid. Ik herinner me het omdat mn mn pas er zo lastig uit te halen was. Dat wil ik dan ook mee geven als tip. Gelukkig was er volgens de bank geen schade. Mijn bankpas was al voor dat er van gebruik was gemaakt geblokeerd.

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!