InfoNu.nl > Financieel > Geld > Reischeques gebruiken in het buitenland

Reischeques gebruiken in het buitenland

Reischeques gebruiken in het buitenland Wie voor langere tijd in het buitenland verblijft, kan uiteraard contant geld meenemen en het daar omwisselen. Maar het is natuurlijk veel handiger om reischeques mee te nemen. Hoe werkt dat?

Reischeques als alternatief voor contant geld en creditcards

Wie bijvoorbeeld een jaartje voor studie of een stage in het buitenland vertoeft, kan zich maar moeilijk voor de gehele reisperiode indekken met contant geld. Een alternatief zonder baargeld is dan de travellercheque, óf, in goed Nederlands, de reischeque.

Hoe werken reischeques?

Reischeques regel je bij je bank. Vraag ze wel tijdig aan want het kan enige tijd duren voordat je ze ontvangt. Je moet aan de bank een vergoeding voor de reischeques betalen.

Alle reischeques dien je op voorhand te ondertekenen. Wil je in het buitenland gaan betalen met reischeques dan moet je vooraf bij de bank van uitgifte een geldig identiteitsbewijs overleggen, zodat men de handtekening op de cheque kan vergelijken.

Hoe gebruik je reischeques in het buitenland?

  • je kan met reischeques betalen in winkels die deze travellercheques accepteren. In dat geval is opnieuw je legitimatiebewijs vereist om de handtekening te controleren. Het wisselgeld ontvang je dan doorgaans in contanten;
  • daarnaast kan je de reischeques ook bij wisselkantoren, banken en sommige hotelrecepties inwisselen voor contant geld. In dat geval ben je weer afhankelijk van de lokale wisselkoers en moet je ook kosten betalen.

Voordelen van reischeques

  • reischeques zijn onbeperkt geldig. Zo kun je reischeques in geval van nood dus ook bij een volgende reis gebruiken, zonder dat je ze weer moet inwisselen bij je bank;
  • mochten je reischeques tijdens je reis onverhoopt worden gestolen dan wordt het volledige bedrag van de cheques door de bank aan je vergoed.

Nadelen van reischeques

  • er zijn kosten verschuldigd zowel voor het aanvragen bij de bank als bij het verzilveren ervan, maar ook als je ze weer inwisselt bij de bank;
  • niet alle landen accepteren reischeques, zoals bijvoorbeeld India; Informeer je dus voordat je op reis gaat;
  • niet alle winkels accepteren reischeques. Let dus op de borden of raamstickers;
  • wissel je tijdens je reis een reischeque in voor geld, dan draag je opnieuw een grote som contant geld bij je, wat veel mensen niet fijn vinden omdat het gemakkelijk kan worden gestolen. Reeds geïnde reischeques worden niet terugbetaald door je bank, omdat ze niet kan beoordelen welke je zelf al hebt uitgegeven en welke er werden gestolen.

Hoeveel reischeques moet je meenemen?

Neem voor een buitenlandjaar maar een klein deel van je geld in de vorm van reischeques mee. Wordt je contant geld of je creditcard gestolen, dan kan je een travellercheque omwisselen en dat als noodgeld gebruiken. Bij verlies van je reischeques zit je in ieder geval een stuk veiliger en krijg je het bedrag van de cheques door de bank terugbetaald.

Reischeques nog altijd de goedkoopste en veiligste betaalwijze

Voorheen waren reischeques veel meer in trek dan tegenwoordig. Want het is zeer onwaarschijnlijk dat je ergens terecht komt waar er geen geldautomaten zijn. Moeilijker daarentegen is het, om een bank te vinden is die open is. Wie met reischeques reist, moet dan ook zorgvuldig en met vooruitziende blik met zijn geld omgaan. “Onder de streep” is het echter nog altijd de meest efficiënte keuze met de minste extra kosten, en óók de veiligste. Phishing-criminelen hebben bij reischequegebruikers geen schijn van kans en ook de traditionele dief heeft maar weinig aan het stukje papier met alleen een handtekening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld wisselen voor vakantie of reisGeld wisselen voor vakantie of reisAls je op reis gaat is het prettig dat je overal zonder problemen kunt betalen. Het hotel, het restaurant, maar ook souv…
Valt contant geld onder de dekking bij een inbraak?Valt contant geld onder de dekking bij een inbraak?Gestolen goederen en geld uit uw huis vallen onder de dekking van de inboedelverzekering. Contant geld is ook verzekerd,…
Komt er een strafrente voor spaarders?Komt er een strafrente voor spaarders?De goedkoopgeldpolitiek van centrale banken is mislukt. Inmiddels circuleert een nieuw idee hoe burgers gedwongen kunnen…
Wie de vrijheid liefheeft, betaalt contantWie de vrijheid liefheeft, betaalt contantAls iemand zijn rekeningen per definitie contant wil betalen, roept dat bij menigeen al gauw de vraag op of dat geld wel…
Contant geld geeft overzichtIn de toekomst zal er steeds minder met contant geld betaald gaan worden. Er zijn zelfs al supermarkten waar u niet meer…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Reischeques gebruiken in het buitenland"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!