InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld besparen op eten en drinken

Geld besparen op eten en drinken

Geld besparen op eten en drinken Geld besparen kan op vele manieren en het kan worden gedaan door verschillende aanpassingen in de leefstijl te maken. Hier wordt verteld hoe er bespaard kan worden op eten en drinken. Dit kan door naar een goedkopere supermarkt te gaan, maar er zijn tal van andere mogelijkheden. Hierdoor heb je aan het einde van de maand al snel een zakcentje over, wat je bijvoorbeeld op je spaarrekening kan zetten. Op den duur zal dit veel schelen.

Geld besparen met inkopen

Vaste uitgaven kunnen met deze tips gemakkelijk worden verminderd. Volgens het Centraal Bureau van Statistiek geeft een huishouden gemiddeld 5000 euro per jaar uit aan voeding. Door op goedkopere manieren aan etenswaren te komen wordt dit bedrag een stuk minder.

Markt

Koop groente/fruit op de markt. Bijna iedere stad (en dorp) heeft nu en dan een markt, meestal een keer per week. Op de markt is groente en fruit vaak aanzienlijk goedkoper dan in de meeste supermarkten. Ook is er meer keuze. De meer exotische soorten zijn meestal wat prijziger, maar de gemiddelde Nederlander koop dit niet zo snel.

Langs de weg

Langs de weg in boeren landschappen zijn vaak kraampjes bij huizen te vinden waar groente/fruit/eieren of andere boerenproducten worden verkocht. Wat hier wordt aangeboden heeft meestal een erg lage prijs, omdat de mensen die er wonen vaak teveel hebben en het anders weggegooid wordt. Als je in de stad woont, heeft het geen zin om speciaal hiervoor een eind te gaan rijden in verband met de kosten van de autobrandstof.

Eigen kruiden/groentetuin

Een eigen kruiden/groentetuin beginnen heeft ook vele voordelen. Een ruime tuin is hiervoor niet eens nodig. Je kan zelfs op het balkon eigen groente kweken, met een zogenaamde verticale groentetuin. Via internet zijn hiervan genoeg voorbeelden te vinden. Heb je wel een ruimere tuin, dan is het zeker het proberen waard om een eigen groente (-en fruit) tuin aan te leggen. Als het eenmaal is aangele0gd moet de tuin alleen worden bijgehouden, wat niet erg veel tijd vergt. Verder kunnen kruiden in de (verticale) groentetuin groeien, maar ook binnen in potjes. Als alles is gegroeid en je kunt genieten van eigen geteelde groenten/fruit/kruiden zal de winst snel worden opgemerkt. Het is ook nog eens biologisch, en geheel gratis.

Goedkope supermarkten

Een andere voor de hand liggende besparings-tip is het gebruik van goedkope supermarkten. Hierbij kun je het best denken aan de Aldi en de Lidl. Bijna alle producten zijn er te vinden en de kwaliteit is meestal net zo goed. Indien je een speciaal ingrediënt of product nodig hebt wat er niet te koop is, kun je dit kopen in een van de ‘duurdere’ supermarkten.

Gebruik maken van aanbiedingen

Indien er in de supermarkt aanbiedingen zijn (zoals de hamsterweken bij de Albert Heijn, 1+1 gratis), is het op lange termijn voordelig om veel in te slaan. In de eerste instantie komt er bij de kassa een hoog bedrag te staan, maar met de gekochte producten doe je uiteindelijk veel langer dan wat je normaal zou kopen voor hetzelfde bedrag.

Geld besparen in de keuken

Geld kan in de eigen keuken bespaard worden. Niet alleen goedkope inkopen helpt, ook de manier van omgaan met voedsel heeft een grote invloed op je portemonnee, en tevens het milieu.

Gooi zo weinig mogelijk weg

Bijna na iedere maaltijd wordt er een redelijke hoeveelheid aan eten weggegooid. Dit kun je voorkomen door van tevoren goed te bekijken hoeveel mensen er mee eten, en hoeveel ingrediënten je precies nodig hebt. Vaak is dit lastig met onder andere pasta. Met behulp van een maatbeker speciaal voor verschillende soorten pasta en rijst is dit een stuk gemakkelijker te bepalen. Een voorbeeld hiervan is het ‘Eetmaatje’ van het voedingscentrum. Heb je toch wat over? Zet dit dan in een dicht bakje in de koelkast, meestal blijft dit ongeveer 4 dagen goed.

Verder worden regelmatig lang houdbare producten in de verpakking weggegooid. Dit kan zijn omdat niemand het eet, of omdat na een aantal jaar de houdbaarheid niet meer goed is. Controleer eens in de maand de voorraadkast om dit te voorkomen. De producten wat je normaal nooit gebruikt, zou je eens bij uitzondering kunnen klaarmaken.

Besparen op gaskosten

In de keuken kunnen de gaskosten worden bespaard door het gas laag te zetten en hierbij de deksel op de pan te doen. Gebruik ook niet teveel water. Dit duurt langer om te koken. Het kan iets langer duren, maar op de energierekening zal je de verandering merken.
© 2014 - 2019 Rosasb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Besparen op uw maandlastenBesparen op uw maandlastenU kunt op veel verschillende manieren geld besparen. De meest effectieve manier is om de maandlasten te drukken.
Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Uw vaste lasten kunt u niet of nauwelijks beïnvloeden. Er valt veel geld te besparen op de dagelijkse boodschappen. Zond…
Bronnen en referenties
  • CBS: https://www.budgetonderzoek.nl/Pagina/Achtergrond
  • Foto's: http://woonblog.typepad.com/woonblog/tuin/
  • http://www.tax-rates.org/georgia/sales-tax

Reageer op het artikel "Geld besparen op eten en drinken"

Infoteur: Rosasb
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!