Klachten over verkeerd financieel advies

Klachten over verkeerd financieel advies Veel mensen ergeren zich over slecht financieel advies. Klachten over verkeerd financieel advies kan men indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)

Het klachteninstituut Kifid

Te hoge provisie, onjuiste risicobeoordeling: reden tot klagen over financiële adviseurs is er bij Nederlandse consumenten volop. Jaarlijks belanden talloze klachten over aantoonbare of vermeende misstanden bij het klachteninstituut Kifid. Feit is wel dat men het aantal klachten niet een op een gelijk kan stellen met het aantal werkelijke overtredingen. Bovendien wordt door de financiële sector benadrukt dat de aantallen moeten worden gezien in verhouding tot vele honderdduizenden adviesgesprekken die er jaarlijks plaatsvinden. De sector zelf kwam in het verleden wel eens tot één klacht op ongeveer tienduizend adviezen.

Hoe kan men zich tegen slecht financieel advies wapenen?

De belangrijkste regel luidt nog steeds: hoe hoger het beloofde rendement, hoe hoger het risico. Risicovrije droomrendementen bestaan niet. Controleer of de aanbieder überhaupt bevoegd is om de geoffreerde financiële dienst aan te bieden. Confronteer hem met alternatieve offertes en laat aanbiedingen door derden zoals concurrenten, banken of consumentenorganisaties toetsen.

Welk advies kan men vertrouwen?

Tot wie moet "de kleine man" zich wenden als het gaat om financieel advies? Welke adviseur is "bonafide" en wie of wat moet u absoluut vermijden? Wel, in principe moet u contact opnemen met professionele en erkende bedrijven die onder het toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) staan. In geen geval mag u reageren op ongevraagde aanbiedingen van verkopers via internet of telefoon. Deze zogenaamde "cold calling" is vrijwel zeker een indicatie dat het gaat om een onderneming van twijfelachtige allooi. Maar honderd procent zekerheid kan helaas niemand u bieden.

Dubieuze verkoopmethoden van tussenpersonen

Evaluatie van klachten leverde in het verleden vaak een onthutsend beeld op van de verkoopmethoden van financiële bemiddelaars en tussenpersonen. Niet zelden moesten die voldoen aan twijfelachtige targets zodat hun opdrachtgevers, waaronder ook gerenommeerde financiële instellingen, goed verdienden. Dat leidde uiteraard tot talloze verkeerde adviezen.

Letterlijk alles moest worden verkocht, als het maar provisie opleverde. Malafide tussenpersonen hadden het vooral gemunt op gemakkelijk te beïnvloeden slachtoffers zoals alleenstaanden of ouderen. Die kon men immers onder het genot van een kopje koffie gemakkelijk een contract of polis aansmeren.

Ter illustratie:

Wat bijvoorbeeld te denken van de klacht van een gepensioneerd echtpaar dat 100.000 euro voor korte tijd veilig wilde beleggen. De financiële adviseur stelde hen echter een dure woekerpolis voor met zeer speculatieve aspecten. Maar dat is noch veilig, noch korte termijn.

Of déze veelzeggende klacht: "Hoewel de adviseur had moeten merken dat mijn 89-jarige vader leed aan beginnende dementie, smeerde hij hem twee speculatieve beleggingsfondsen voor 43 000 euro aan. Tot dan bezat mijn vader had alleen een simpele spaarrekening”.

Verweer van de financiële instellingen

Terugdraaien van bedoelde overeenkomsten werden door de aanbieders in kwestie echter botweg verworpen. Volgens financiële instellingen kunnen er in bepaalde situaties immers ook bij oudere klanten goede redenen zijn om langlopende contracten of meer kansrijke producten aan te raden. Maar meerder bemiddelaars gaven achteraf toe dat ze door hun opdrachtgevers tot bewuste en systematische afzetterij bewogen waren om zoveel mogelijk winsten te genereren.

Financiële dienstverlening en aansprakelijkheid

De advisering over financiële producten wordt tegenwoordig gekenmerkt door strenge wet- en regelgeving. Op aanbieders van financiële producten rust de verplichting die wettelijke verplichtingen goed en consequent na te leven. Wanneer men zich daartegen bezondigt, kan men aansprakelijk worden gesteld: een foutief advies, krediet dat klanten ernstig in de problemen brengt, het aansmeren van overbodige verzekeringen, het zijn allemaal zaken die ook voor de financiële dienstverlener verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Een term die in dat verband regelmatig valt is de "zorgplicht" die aanbieders aan de dag moeten leggen.

Lees verder

© 2014 - 2024 Serkozy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening KIFIDKlachteninstituut Financiële Dienstverlening KIFIDEen klacht indienen over verzekeraar of bank? Wat doet het KIFID voor u met uw klacht? Ons land heeft meerdere instantie…
Klacht over je bank: hoe dien je een klacht over je bank in?Als je niet tevreden bent over je bank om wat voor reden dan ook, kun je bij de bank zelf een klacht indienen. Maar als…
Het beste financiële adviesHet beste financiële adviesVoor financieel advies kunt u kiezen tussen verschillende soorten adviseurs. Kiest u voor een onafhankelijk tussenpersoo…
Wie als financieel adviseur kiezen?Wie als financieel adviseur kiezen?Wie kunt u het beste als uw financieel adviseur kiezen. Waarop moet u dan letten? Een goed financieel advies kost geld m…

Toevoeging advocaat: eigen bijdrage in 2020Toevoeging advocaat: eigen bijdrage in 2020Wanneer je een juridisch probleem hebt waarvoor je een advocaat nodig hebt dan is dit een flinke kostenpost. Als particu…
Hoe hou ik mijn geldzaken op orde?Hoe hou ik mijn geldzaken op orde?Het huishoudboekje is niet meer in elk huishouden centraal aanwezig. Hoe beheer ik mijn geld, blijft een vraag voor ons…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moritz320, Pixabay (bewerkt)
Serkozy (1.241 artikelen)
Gepubliceerd: 29-07-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.