Klachten over verkeerd financieel advies
Veel mensen ergeren zich over slecht financieel advies. Klachten over verkeerd financieel advies kan men indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Het klachteninstituut Kifid
Te hoge provisie, onjuiste risicobeoordeling: reden tot klagen over financiële adviseurs is er bij Nederlandse consumenten volop. Jaarlijks belanden talloze klachten over aantoonbare of vermeende misstanden bij het klachteninstituut Kifid. Feit is wel dat men het aantal klachten niet een op een gelijk kan stellen met het aantal werkelijke overtredingen. Bovendien wordt door de financiële sector benadrukt dat de aantallen moeten worden gezien in verhouding tot vele honderdduizenden adviesgesprekken die er jaarlijks plaatsvinden. De sector zelf kwam in het verleden wel eens tot één
klacht op ongeveer tienduizend adviezen.
Hoe kan men zich tegen slecht financieel advies wapenen?
De belangrijkste regel luidt nog steeds: hoe hoger het beloofde rendement, hoe hoger het
risico. Risicovrije droomrendementen bestaan niet. Controleer of de aanbieder überhaupt bevoegd is om de geoffreerde financiële dienst aan te bieden. Confronteer hem met alternatieve offertes en laat aanbiedingen door derden zoals concurrenten, banken of consumentenorganisaties toetsen.
Welk advies kan men vertrouwen?
Tot wie moet "de kleine man" zich wenden als het gaat om financieel advies? Welke adviseur is "
bonafide" en wie of wat moet u absoluut vermijden? Wel, in principe moet u contact opnemen met professionele en erkende bedrijven die onder het toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) staan. In geen geval mag u reageren op ongevraagde aanbiedingen van verkopers via internet of telefoon. Deze zogenaamde "cold calling" is vrijwel zeker een indicatie dat het gaat om een onderneming van twijfelachtige allooi. Maar honderd procent zekerheid kan helaas niemand u bieden.
Dubieuze verkoopmethoden van tussenpersonen
Evaluatie van klachten leverde in het verleden vaak een onthutsend beeld op van de verkoopmethoden van financiële bemiddelaars en tussenpersonen. Niet zelden moesten die voldoen aan twijfelachtige targets zodat hun opdrachtgevers, waaronder ook gerenommeerde financiële instellingen, goed verdienden. Dat leidde uiteraard tot talloze verkeerde adviezen.
Letterlijk alles moest worden verkocht, als het maar provisie opleverde. Malafide tussenpersonen hadden het vooral gemunt op gemakkelijk te beïnvloeden slachtoffers zoals alleenstaanden of ouderen. Die kon men immers onder het genot van een kopje koffie gemakkelijk een contract of polis aansmeren.
Ter illustratie:
Wat bijvoorbeeld te denken van de klacht van een gepensioneerd echtpaar dat 100.000 euro voor korte tijd veilig wilde beleggen. De financiële adviseur stelde hen echter een dure woekerpolis voor met zeer speculatieve aspecten. Maar dat is noch veilig, noch korte termijn.
Of déze veelzeggende klacht: "Hoewel de adviseur had moeten merken dat mijn 89-jarige vader leed aan beginnende dementie, smeerde hij hem twee speculatieve beleggingsfondsen voor 43 000 euro aan. Tot dan bezat mijn vader had alleen een simpele
spaarrekening”.
Verweer van de financiële instellingen
Terugdraaien van bedoelde overeenkomsten werden door de aanbieders in kwestie echter botweg verworpen. Volgens financiële instellingen kunnen er in bepaalde situaties immers ook bij oudere klanten goede redenen zijn om langlopende contracten of meer kansrijke producten aan te raden. Maar meerder bemiddelaars gaven achteraf toe dat ze door hun opdrachtgevers tot bewuste en systematische afzetterij bewogen waren om zoveel mogelijk winsten te genereren.
Financiële dienstverlening en aansprakelijkheid
De advisering over financiële producten wordt tegenwoordig gekenmerkt door strenge wet- en regelgeving. Op aanbieders van financiële producten rust de verplichting die wettelijke verplichtingen goed en consequent na te leven. Wanneer men zich daartegen bezondigt, kan men
aansprakelijk worden gesteld: een foutief advies, krediet dat klanten ernstig in de problemen brengt, het aansmeren van overbodige verzekeringen, het zijn allemaal zaken die ook voor de financiële dienstverlener verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Een term die in dat verband regelmatig valt is de "zorgplicht" die aanbieders aan de dag moeten leggen.
Lees verder