InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Klacht over je bank: hoe dien je een klacht over je bank in?

Klacht over je bank: hoe dien je een klacht over je bank in?

Als je niet tevreden bent over je bank om wat voor reden dan ook, kun je bij de bank zelf een klacht indienen. Maar als die klacht bij de bank niet naar tevredenheid wordt behandeld wat doe je dan? In dat geval kun je naar een speciaal klachteninstituut. Alles over klachten over je bank en wat je daar mee kunt doen.

Klacht over je bank: hoe dien je een klacht in over je bank?

Je kunt op allerlei manieren niet tevreden zijn over je bank. Niet goed geïnformeerd, verkeerde rente, een verkeerd product, noem het maar op. Of je vindt dat je niet goed behandeld bent. In dat geval kun je bij de bank zelf een klacht indienen. Alle banken hebben namelijk zelf een klachtenregeling. Hoe die klachtenregeling luidt, kun je op de website van je bank vinden of je kunt de voorwaarden op papier aanvragen.

Klacht ingediend bij je bank en over je bank, maar je bent niet tevreden

De klachtenregeling van een bank is in het leven geroepen om op de beste manier om te gaan met klachten. Toch betekent dat niet dat je daarna tevreden bent over de hele afhandeling. Is dat niet het geval en vind je nog steeds dat je niet goed bent behandeld, dan kan je naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (kiFiD).

Hoe dien je een klacht in over je bank bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD)

  • Voordat je bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening terecht kunt, moet je je klacht eerst schriftelijk hebben voorgelegd aan de bank
  • Met die bank moet dan geprobeerd zijn om tot overeenstemming te komen
  • Voor het indienen van een klacht staan overigens wel termijn die door de bank zijn gesteld. Houd daar dus rekening mee.
  • Komen jullie er niet uit met de interne klachtenprocedure dan kan de klager terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.
  • Een klacht of vragen om te bemiddelen kan per internet worden gedaan, maar ook gewoon met een brief. De klacht moet binnen 3 maanden ingediend worden bij het Kifid. Dit kan door een klachtenformulier te downloaden van de website of door de Ombudsman een brief te schrijven. Dit kan naar Kifid, Postbus 93257, 2509 AG Den Haag. De correspondentie (kopieën daarvan) moet daar ook bijgevoegd worden.
  • Is de klacht ontvangen, dan neemt de ombudsman financiële dienstverlening van KiFiD de zaak in behandeling.
  • De ombudsman vraagt aan de bank ook om een reactie op de klacht
  • Ook wordt meestal gekeken of er tussen de beide partijen toch niet een goede oplossing kan worden gevonden
  • Als de Ombudsman iets beslist waar de klant van de bank het niet mee eens is, dan kan de klacht nog worden voorgelegd aan de Geschillencommissie van de KiFiD.

Wat kost het indienen van een klacht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

De behandeling van de klacht door de Ombudsman is gratis. Wie een klacht heeft over een buitenlandse bank binnen de Europese Unie kan overigens ook terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.

Website van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

De website van het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening is te vinden op: Kifid
Gerelateerde artikelen
Hoe moet ik succesvol klagen?In onze samenleving moet u goed voor uw rechten opkomen. Doet u dat niet, dan zult u vaak benadeeld worden. Op het momen…
Klacht over de overheid? Stap naar de Nationale OmbudsmanKlacht over de overheid? Stap naar de Nationale OmbudsmanHoewel de overheid de naam vaak wel heeft, gaat ook op het hogere niveau weleens wat mis. De oplettende burger kan hier…
ABN AMRO spaarbankABN AMRO spaarbankEr zijn veel banken actief in Nederland. ABN AMRO is hier één van en na de fusie met Fortis is het één van de vier groot…
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening KIFIDKlachteninstituut Financiële Dienstverlening KIFIDIn 2019 een klacht indienen over verzekeraar of bank? Wat doet het KIFID voor u met uw klacht? Ons land heeft meerdere i…
Geld besparen: Niet tevreden over uw bank...geld terug!Heeft u al wel eens een meningsverschil gehad met uw bank? Zit u met zon probleem dat maar niet opgelost geraakt? Loop…
Bronnen en referenties
  • Kifid
  • Sociaal Raadslieden

Reageer op het artikel "Klacht over je bank: hoe dien je een klacht over je bank in?"

Reactie

Feenstra, 08-02-2016 18:29 #1
Beste mijnheer/mevrouw,

Een tijd geleden heb ik mij aangemeld vanwege de woekerpolis, koersplan van Aegon. Ik begon 18 jaar geleden, in 1997, met spaarbeleg voor mijn dochter en na koersplan is de rekening, in 2012, uiteindelijk omgezet in een e-rekening. Ik weet al dat ik niet in aanmerking kom voor een schadevergoeding, maar ik ben wel op een andere manier gedupeerd door het koersplan van Aegon. Ik heb nl na 18 jaar, 25 euro per maand, sparen een eind bedrag van 5078,09. Dat bedrag is nog minder dan als ik elke maand 25 euro in een oude sok zou hebben gestopt,
want dan zou ik een bedrag van 5400 euro in mijn sok hebben. Aegon geeft aan dat dat 'zuur' voor mij is, omdat het nou eenmaal slecht ging met het beleggen/sparen in die tijd.
Nog vervelender was het om te horen dat mijn zus met een iets andere spaarrekening van Aegon een bedrag van 10.000 euro mocht ontvangen na 18 jaar, dezelfde inleg als ik, sparen.
Ik vraag mij af of ik met deze klacht bij U aan het goede adres ben. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet en of het überhaupt nut heeft om hier ergens een klacht over in te dienen. Ik heb uiteindelijk zelf voor deze rekening gekozen. Maar het is zo vreselijk frustrerend dat ik minder geld overhoud, na 18 jaar sparen, dan dat mijn inleg was. Ik hoop dat u mij hierover kan adviseren.

Vriendelijke groeten,
Elisa Feenstra Reactie infoteur, 20-06-2016
Heel zuur inderdaad, maar ik weet ook niet of u daar iets mee kunt verder. U geeft aan dat u al heeft uitgezocht dat u geen compensatie krijgt voor een woekerpolis. Ik zou het zo dan ook niet weten.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 01-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!