Toevoeging advocaat: eigen bijdrage in 2020

Toevoeging advocaat: eigen bijdrage in 2020 Wanneer je een juridisch probleem hebt waarvoor je een advocaat nodig hebt dan is dit een flinke kostenpost. Als particulier kun je, wanneer je dit niet kunt betalen, een toevoeging van een advocaat aanvragen. De overheid is verplicht hierin te voorzien en dit recht is opgenomen in de Wet op de rechtsbijstand. Wanneer je via deze wet een advocaat krijgt toegewezen dan wordt een inkomenstoets gedaan om de hoogte van de eigen bijdrage te berekenen. De hoogte hiervan is afhankelijk van je inkomen en eigen vermogen.

Toevoeging advocaat 2020

Onder welke voorwaarden kun je een toevoeging krijgen?

Niet in elke situatie is het mogelijk om een advocaat toegevoegd te krijgen. Allereerst bekijkt de Raad voor de Rechtsbijstand of je wel echt een advocaat nodig hebt. Wanneer je bijvoorbeeld iemand om een kleinigheid wilt aanklagen zal een aanvraag niet snel worden goedgekeurd. Gesubsidieerde rechtsbijstand moet immers wel gaan naar mensen die het echt nodig hebben.

Om te bepalen of je recht hebt op een toevoeging wordt vooral gekeken naar je inkomen en vermogen. Dit mag natuurlijk niet te hoog zijn, anders wordt je geacht je advocaat zelf te betalen. In 2020 ligt de inkomensgrens op 27.900 euro voor alleenstaanden en 39.400 euro voor gehuwden, samenwonenden of eenoudergezin met minderjarig kind. Daarnaast mag je eigen vermogen niet hoger zijn dan 21.139 euro. Hierbij wordt gekeken naar je totale eigen vermogen van twee jaar geleden. Is je vermogen in de tussentijd erg geslonken van kun je een 'verzoek om peiljaarverlegging' indienen om zo toch recht te doen aan je huidige financiële situatie.

Het is overigens de advocaat die de toevoeging aanvraagt, dit hoef je niet zelf te doen. Hij heeft hiervoor kopieën nodig van je identiteitsbewijs of paspoort en dat van je eventuele partner. Je hoeft geen gegeven over je inkomen te overleggen. Dit wordt gecheckt via de Belastingdienst. Via de website van de Raad voor de Rechtsbijstand is het mogelijk te zoeken naar een advocaat die werkt met toevoegingen. Dit doet immers niet iedereen.

High Trust

Op websites van advocatenkantoren zul je regelmatig het High Trust logo tegenkomen. Dit betekent dat het betreffende kantoor de administratieve lasten probeert te verlichten door een speciaal soort samenwerking met de Raad voor de Rechtsbijstand. Voor de cliënt heeft dit het voordeel dat een aanvraag voor rechtsbijstand eerder zal worden afgerond waardoor je sneller weet waar je aan toe bent.

Hoe hoog is de eigen bijdrage?

Om uit te rekenen hoe hoog de eigen bijdrage in het geval van een toevoeging zal zijn is het belangrijk exact te weten wat de hoogte van je jaarinkomen is. Aan de hand daarvan kun je de hoogte van de eigen bijdrage in 2020 uit onderstaande tabel aflezen.

Fiscaal jaarinkomen Hoogte eigen bijdrage
0 - 27.500 ( 0 - 19.800) 203 euro
27.501 - 28.500 ( 19.801 - 20.500) 373 euro
28.501 - 29.800 ( 20.501 - 21.600) 533 euro
29.801 - 33.300 ( 21.601 - 23.500) 694 euro
33.301 - 39.400 ( 23.501 - 27.900) 853 euro

De eerst genoemde bedragen zijn voor gehuwden, samenwonenden of eenoudergezin met minderjarig kind en de bedragen tussen haakjes gelden voor alleenstaanden.

Personen- en familierecht

Wanneer de zaak waarvoor je een advocaat nodig hebt valt onder het personen- of familierecht, dan gelden andere (hogere) tarieven voor de eigen bijdrage. Hieronder vallen de volgende typen zaken:
  • Adoptie
  • Echtscheiding en omgangsregelingen
  • Wijziging van huwelijkse voorwaarden
  • Boedelverdelingen
  • Alimentaties en bijstandsverhaalzaken
  • Naamswijzigingen
  • Ouderlijk gezag (ontheffing en ontzetting uit de ouderlijke macht)
  • Ondertoezichtstellingen en uithuisplaatsingen
  • Erkenning en ontkenning vaderschap
  • Omgangsregelingen
  • Leerplichtzaken
  • Psychiatrisch Patiëntenrecht

Voor dergelijke zaken gelden de volgende eigen bijdrage-tarieven:
0 - 27.500 ( 0 - 19.800) 353 euro
27.501 - 28.500 ( 19.801 - 20.500) 427 euro
28.501 - 29.800 ( 20.501 - 21.600) 587 euro
29.801 - 33.300 ( 21.601 - 23.500) 747 euro
33.301 - 39.400 ( 23.501 - 27.900) 881 euro

Korting op de eigen bijdrage

Als je bij een advocaat terecht bent gekomen doordat je bent doorverwezen door het Juridisch Loket dan kun je aanspraak maken op een korting van 53 euro. Zij geven je dan een diagnosedocument mee waarin een analyse van het probleem in kwestie en een advies voor de oplossing zijn opgenomen.

Toevoeging zonder eigen bijdrage

In een aantal gevallen hoef je helemaal geen eigen bijdrage te betalen. Dit gaat dan meestal of strafzaken en in gevallen waarin je op last van de staat tegen je wil wordt vastgehouden en er een procedure tegen je aanhangig is gemaakt.

Intrekken van de toevoeging

Ook wanneer je een laag inkomen hebt op basis waarvan je een toevoeging krijg, kan deze na afloop van de zaak worden ingetrokken. Dit gebeurt wanneer het financiële resultaat hoog is. Is de opbrengst van de rechtszaak meer dan 50% van het heffingsvrije vermogen (het deel van je vermogen waarover je geen belasting betaalt)? In zo'n geval word je geacht de advocaatkosten zelf te kunnen betalen en wordt de subsidie hierop ingetrokken.
Gerelateerde artikelen
Gesubsidieerde rechtsbijstand aanvragen bij de RvRGesubsidieerde rechtsbijstand aanvragen bij de RvRAls u te maken hebt met een juridisch probleem en over een laag of lager inkomen beschikt, kunt u eventueel aanspraak ma…
Eigen bijdrage voor gesubsidieerde rechtsbijstand in 2020Eigen bijdrage voor gesubsidieerde rechtsbijstand in 2020Iemand die aanspraak maakt op gesubsidieerde rechtsbijstand betaalt hiervoor een eigen bijdrage. De hoogte van de eigen…
Gesubsidieerde rechtsbijstand - Pro Deo advocaatGesubsidieerde rechtsbijstand - Pro Deo advocaatMensen die een advocaat nodig hebben maar deze niet kunnen betalen kunnen een beroep doen op de Wet op de Rechtsbijstand…

Financieel onafhankelijkFinancieel onafhankelijkVeel mensen hebben de doelstelling om financieel onafhankelijk te zijn. Helaas is dit niet voor iedereen weg gelegd. Fin…
Klachten over verkeerd financieel adviesKlachten over verkeerd financieel adviesVeel mensen ergeren zich over slecht financieel advies. Klachten over verkeerd financieel advies kan men indienen bij he…
Bronnen en referenties
  • https://www.rechtsbijstand.nl/over-mediation-en-rechtsbijstand/hoeveel-moet-ik-zelf-betalen/inkomensnormen

Reageer op het artikel "Toevoeging advocaat: eigen bijdrage in 2020"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-04-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!