Een goed financieel adviseur, waaraan herken ik die?
Als het om geld gaat, vertrouwen veel mensen liever op een deskundige. Maar waaraan herken je een goed financieel adviseur en onafhankelijk financieel advies? Hieronder vind je enige aandachtspunten waarop je moet letten.
Onafhankelijk financieel advies
In een tijd waarin veilige
beleggingen weinig winst opleveren en een hoog rendement noodzakelijkerwijs gepaard gaat met een hoog
risico, wenden veel mensen zich tot een financieel adviseur. Maar vaak bekruipt de “advieszoekende” al aan het begin van het gesprek het ongemakkelijke gevoel geen onafhankelijk financieel advies te krijgen.
Toch is een goed financieel adviseur tegenwoordig geen overbodige luxe want de meeste mensen hebben nauwelijks verstand van de complexe financiële aangelegenheden anno 2013. Hieronder lees je hoe je kunt bepalen of een financieel adviseur je keuze waard is.
Klantgerichte advisering vereist cultuuromslag
Van een goed financieel adviseur wordt anno 2013 vooral verwacht dat hij naar jou luistert en je voorziet van een deskundig en objectief advies. Door een schrikbarend tekort aan dit type adviseurs nemen veel consumenten producten af die ze eigenlijk niet nodig hebben. Of gaan ze financiële risico’s aan die volstrekt niet bij hen passen.
Mede ingegeven door de
financiële crisis en een aantal ophefmakende financiële debacles (DSB bank, woekerpolis, etc.) sturen wetgever en toezichthouders aan op een cultuuromslag in de financiële dienstverlening: van productgedreven verkoop naar klantgerichte advisering. Naast ingrepen in de wijze van beloning (provisie) zullen ook hogere eisen worden gesteld aan de vakbekwaamheid van adviseurs.
Waaraan herken je de adviseur nieuwe stijl?
De voornaamste eigenschap van de adviseur nieuwe stijl is dat hij voldoende tijd neemt om de klant te leren kennen. Dat kan door het stellen van de juiste vragen en door aandachtig te luisteren naar diens antwoorden:
- een goede adviseur stelt oprecht belang in jou als klant, weet wat je drijft, wat je bereikt hebt in het leven, wat je plannen voor de verdere toekomst zijn en welke rol geld daarbij kan spelen;
- de adviseur anno 2013 is vooral een aandachtige luisteraar, stimuleert je om over jezelf te vertellen, hij respecteert je mening en geeft je oprecht het gevoel belangrijk te zijn;
- een goed adviseur draagt niet te snel een oplossing aan maar houdt zich op de eerste plaats bezig met het stellen van een diagnose;
- een adviseur praat klanten nooit naar de mond, neemt zijn eigen standpunten in en vertelt klanten vooral wat ze moeten horen, niet wat ze willen horen!
Waardoor kenmerkt zich een goed adviesgesprek?
In een goed adviesgesprek probeert de adviseur vooral om de aandacht van zichzelf naar de klant te verleggen. Door een juiste vraagstelling probeert hij te achterhalen wat de klant van hem verwacht:
- vertel eens wat over jezelf?
- welke verwachtingen heb je van dit gesprek?
- wat verwacht je van mij als financieel adviseur?
- wat waren je ervaringen met andere adviseurs?
- wat stelde je op prijs in hun aanpak en wat niet?
Voorbereiding bij het zoeken van een adviseur is zinvol
Voordat je een afspraak met een financieel adviseur maakt, moet je eerst her en der informatie inwinnen. Misschien is er wel iemand in je kennissenkring die goede ervaringen met iemand heeft opgedaan en een aanbeveling kan uitspreken. En heb je eenmaal een of meerdere namen, dan kan je gericht informeren. Maar zijn aanbevelingen afkomstig van de aanbieders van financiële producten dan wijst dat niet bepaald op een onafhankelijk financieel advies.
Enigszins wantrouwend moet je ook worden als een financieel adviseur je uit eigen initiatief benadert zonder dat er voordien contacten zijn geweest