InfoNu.nl > Financieel > Geld > Woning verbouwen en verkopen met winst

Woning verbouwen en verkopen met winst

Woning verbouwen en verkopen met winst Uw woning professioneel verbouwen voor de verkoop in 2019, dat loont. Het betekent een waardestijging en vaak een snelle verkoop. Maar hoe kunt u dan het beste uw huis verbouwen om deze met winst te verkopen, wat wel en wat niet opknappen? Een huis dat er verwaarloosd uitziet, verkoopt slecht en kan wel een professionele verbouwing of goede schilderbeurt gebruiken. Het grote voordeel is dat u als het professioneel wordt gedaan, u uw woning veel sneller en met winst kunt verkopen. Een makelaar kan u ter plekke adviseren want die weet waarop kopers letten. Een dakkapel bijvoorbeeld geeft veel ruimte en meteen ook een meerwaarde. U kunt natuurlijk ook uw woning goedkoop verkopen als opknapwoning voor een ander.

Snel woning verkopen in 2019

Geen totaal verwaarloosde woning verkopen, pak een verbouwing professioneel aan

Een huis moet in veel gevallen zichzelf verkopen en dat betekent ook dat een huis dat er verwaarloosd en slecht onderhouden uitziet, slecht wordt verkocht. Het enige wat er dan opzit is de verkoopprijs van het huis te verlagen, maar er is nog een andere mogelijkheid: knap het hoogst noodzakelijke van uw huis op. Dan krijgt u er een betere prijs voor en betaalt de investering zich terug. De tijd dat een appeltaartje bakken hielp bij de verkoop van uw huis, is echt wel achterhaald.

Een kluswoning verkopen in 2019

Als u een verwaarloosd huis snel wilt verkopen, dan biet u die aan als kluswoning. De koper maakt een inschatting van de kosten van de verbouwing en zal daarna met u een prijs willen afspreken. Een kluswoning een beetje opknappen zet geen zoden aan de dijk, daar is meer voor nodig.

Wat gaat u verbouwen aan uw woning?

De bewoner van een huis ziet in veel gevallen zelf niet zo goed wat er allemaal aan de woning kan worden verbeterd. U woont er al enige tijd en bent aan allerlei gebreken en ongemakken gewend, het doet u ook niet zo veel. Een koper die zo goedkoop mogelijk een mooi huis wil kopen, kijkt met hele andere ogen naar een huis. Die ziet vaak de kleinste dingen waarvan u denkt: ach ja. Maar ook die kleine dingen kunnen ertoe leiden dat of de koop niet doorgaat of dat de verkoopprijs veel lager wordt dan uw bedoeling was. Het is dus de kunst om uw huis te bekijken zoals een buitenstaander dat zou doen. Een makelaar, maar ook goede vrienden, kunnen u op vele ideeën brengen. Vele televisieprogramma's worden er mee gevuld.

Kosten en baten afwegen, zorg voor een waardestijging van de woning en maak zo winst

Bij elke investering die u in uw huis gaat doen om het met winst te verkopen moet u een afweging maken tussen de te maken kosten en de te verwachten baten. Niet elke investering verdient zich meteen terug en vele investeringen verdienen zich voor 60% terug. Sommige investeringen geven wel een grote meerwaarde en dat zijn de investeringen in uw huis die hoogst noodzakelijk zijn en niet direct smaakgebonden zijn. Als er een nieuwe keuken nodig is, kiest u voor een neutrale keuken want negen van de tien keer vindt een potentiële koper een keuken niet mooi en zeker niet als die opvallend lelijk is.

Laat eventueel de makelaar langskomen en daarna pas de professionele klusser

Nodig een goede makelaar uit de buurt uit die een behoorlijk netwerk heeft, de woningmarkt kent en die goed verkoopt. Vraag die makelaar eens een lijst voor u te maken met de to-do dingen. Laat er een geschatte prijs bij zetten en maak zo uw totaalplaatje. Het hoeft nog niet een uitgebreid taxatierapport voor uw huis te zijn, die komt wel als het huis is opgeknapt. Bekijk altijd of een verbetering ook een betere prijs bij verkoop zal opleveren. Bedenk ook dat een koper die een hypotheek moet afsluiten eenvoudiger meer hypotheek op een goed onderhouden huis kan krijgen dan op een slecht onderhouden huis. Dat alleen al kan de verkoopprijs van uw huis verhogen. Bovendien kost een verbouwing altijd veel tijd en geeft rommel, zaken waarop niet iedereen zit te wachten en zaken die over het algemeen veel tijd kosten. Als u die tijd erin stopt en de juiste keuzes maakt, verdient zich dat vast snel terug. Denk ook aan de eventuele vergunningen. Een vergunning aanvragen en krijgen kost veel tijd. Als die vergunning al binnen is, hoeft de koper die tijd er niet meer in te steken.

Kleine dingen herstellen, zorg voor een goede afwerking. De waardestijging zit in de details en een goede afwerking

Natuurlijk gaat of laat u de kleine dingen in ieder geval herstellen. Bedenk eens hoe veel mooier de foto's er straks op een site Funda eruit zullen zien als er binnen wel is geverfd, losse plinten vast zitten, er geen behang of vloerbedekking los zit. Ruim voor het maken van de foto's natuurlijk de boel goed op. Een rommelig huis verkoop zich namelijk ook niet. Prop de kamers ook niet vol en zorg voor een goede verlichting. Voor deze kleine dingen is ook geld nodig, maar veel minder dan voor de verbouwingen. Als het geld er niet is voor de noodzakelijke verbouwingen, doe dan in ieder geval de kleinere dingen zelf en vergeet de tuin niet. Zit de verbouwing er niet in, verbeter dan het huis waar mogelijk voordat de foto's worden gemaakt en voordat het huis in de verkoop wordt gezet. Een beetje investeren in de verkoop, bijvoorbeeld een dakkapel of schilderwerk, kan u veel geld opleveren.

Niet iedereen is doe-het-zelver en dan komt de beroepsschilder van pas

Uw huis krijgt meerwaarde wanneer de klus op een professionele manier wordt aangepakt en de afwerking mooi is. Een beroeps kost misschien wat meer, maar dat komt de verkoopopbrengst ten goede. Bij een verlaagd btw-tarief zal het bovendien enorm met de prijs meevallen. Doen dus.

Opknappen is verkopen met winst

Woningen staan in 2019 weer minder lang te koop, maar de verkoop gaat nog sneller met het professioneel opknappen en verbouwen van uw woning. Een aantrekkelijke woning betekent snel verkopen en met winst verkopen in 2019.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis verbouwen of andere woning kopen in 2019 (en verhuizen)Huis verbouwen of andere woning kopen in 2019 (en verhuizen)Uw woning voldoet niet meer helemaal in 2019. Wat doet u dan, gaat u verbouwen in 2019 en blijft u in de oude woning of…
Woning verbouwen in 2019 met hypotheekrenteaftrek?Woning verbouwen in 2019 met hypotheekrenteaftrek?Kunt als u uw woning wilt verbouwen in 2019 nog gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek of moet een verbouwing met eig…
Voor wie een huis wil kopenHet kopen van een huis is niet zomaar het kopen van een pak suiker. Het is spannend en leuk, maar er komt heel wat bij k…
Taxatierapport: kosten en uitlegTaxatierapport: kosten en uitlegTaxatierapport is nodig als het middels hypotheek te kopen huis een bestaand huis is. Hypotheekverstrekker wil weten wat…
Wat is overwaarde?Wat is overwaarde?Overwaarde wordt ook wel “eigenwoningreserve” genoemd. Wat is overwaarde en hoe kun je de overwaarde opnemen en benutten…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Woning verbouwen en verkopen met winst"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: WOZ 2019
Schrijf mee!