InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Taxatierapport: kosten en uitleg

Taxatierapport: kosten en uitleg

Taxatierapport: kosten en uitleg Taxatierapport is nodig als het middels hypotheek te kopen huis een bestaand huis is. Hypotheekverstrekker wil weten wat het huis waard is en of de hypotheek in verhouding staat met de waarde van het huis. Geldig taxatierapport is dus een vereiste. Op basis van taxatierapport wordt de hoogte van de hypotheek bepaald. Handig om te weten wat de kosten van taxatierapport zijn en wat een all-in taxatierapport inhoudt. Verborgen gebreken bijvoorbeeld komen door een taxatierapport níet aan het licht. Soms is een taxatierapport overbodig, bijvoorbeeld wanneer je een hypotheek afsluit met inbreng eigen geld. In dit geval is overlegging van de waarde van het huis uit WOZ-beschikking voldoende. Wanneer je je verzoek om een tophypotheek laat vervallen is een taxatierapport eveneens overbodig. Het kan zijn dat een hypotheekverstrekker niet akkoord gaat met een WOZ-beschikking. In dit geval kan de hypotheekverstrekker wel akkoord gaan met een waardeverklaring (of gevelverklaring). Taxatierapport laat men ook opstellen wanneer je aantoonbaar wilt maken dat de toprente van een hypotheek kan vervallen.

Waardeverklaring i.p.v. taxatierapport

Een waardeverklaring oftewel een gevelverklaring vervangteen taxatierapport. Het is een verkort taxatierapport. In dit rapport geeft de taxateur aan (waarschijnlijk de taxateur die al eerder het huis heeft getaxeerd) wat de huidige waarde van de woning is. Een waardeverklaring is een stuk voordeliger dan een taxatierapport, namelijk zo'n 30%.

Huis laten taxeren bij verbouwing of verkoop

Bij het verkopen van je huis laat je je huis taxeren. Het huis laat je taxeren door de vraagprijs van het huis te bepalen. Wanneer je van plan bent te verbouwen is eht eveneens handig om te weten of de verbouwing resulteert in waardestijging van je huis.

Kosten van taxatierapport

Er zijn veel aanbieders van taxatierapporten. De vele aanbieders bieden scherpe prijzen vanwege de onderlinge concurrentie. Een taxatierapport kun je al voor 119 euro all-in laten opstellen. Het is belangrijk om verschillende aanbieders van taxatierapporten te vergelijken en te informeren naar wat de aanbieders bieden en wat zij zoal gaan taxeren aan het huis. Een taxatierapport heeft geen vaste prijs en je kunt dus onderhandelen. De kosten van een taxatierapport bedragen gemiddeld 2% van de taxatieprijs. De kosten van taxatierapport zijn aftrekbaar wanneer hypotheek bedoeld is voor waardestijging (verbouwing, herstelwerkzaamheden) van het huis, verbetering of aankoop van het huis. Taxatiekosten zijn eveneens aftrekbaar als je door het taxatierapport wilt aantonen dat de toprente kan vervallen. Wanneer een tweede hypotheek aangevraagd wordt voor andere doeleinden dan verbetering van de woning, is het taxatierapport niet fiscaal aftrekbaar.

De taxateur: wat doet hij

Omdat er zoveel aanbieders zijn waar je een taxatierapport kunt aanvragen, is het vóór aanvraag handig om te weten wat de taxateur doet, zodat je weet wat je van het rapport mag verwachten. Wat de taxateur doet is afhankelijk van het doel van het taxatierapport.

Doelen van een taxatierapport, vermeldt informatie over:

  • Vrije verkoopwaarde van het huis
  • Executiewaarde van de woning
  • Herbouwwaarde van de woning
  • Waardebepaling (na verbouwing)

Een taxatierapport vermeldt ook:

  • Buitenkant van de woning (gevel en dergelijke) en binnenkant
  • Onderhoudstoestand
  • Milieutoestand
  • Kadastrale gegevens van de woning
  • Eigendomsrechten en andere rechten (recht van overpad bijvoorbeeld)
  • Check up bestemmingsplan[
  • Vermelding van bijdragen aan vvve (bij appartement)
  • Canon van erfpacht en erfpachtvoorwaarden
  • Twijfels en bijzonderheden
  • Foto's van de woning

Verborgen gebreken

Een taxatierapport geeft vervolgens een onderbouwing van de waardebepaling van de woning. Een taxatierapport is géén bouwkundige keuring. Bij het opmaken van een taxatierapport wordt uitsluitend visueel gekeurd. Verborgen gebreken komen bij een taxatierapport niét aan het licht. Bij een bouwkundig rapportkomen de verborgen gebreken binnenshuis en buitenshuis aan het licht. Tot de taken van een taxateur behoort ook dat hij je adviseert een bouwkundig expert in te schakelen wanneer taxateurs twijfelt over de bouwkundige staat van het huis. Een bouwkundig adviseur doet bijvoorbeeld de aankoopkeuring.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Taxatierapport: kosten en uitleg"

Reactie

Leon Algra, 12-09-2010 11:54 #1
Kunt u mij aangeven hoe lang een dergelijk taxatierapport geldig is? En is het zinvol wanneer er in een januari 2010 om in september 2010 nogmaals een taxatie te laten uitvoeren, gelet op ontwikkelingen in huizenmarkt, hypotheken, e.d.? Reactie infoteur, 13-09-2010
De waarde van een woning wordt beïnvloed door diverse omstandigheden en een taxatierapport is ongeveer een half jaar tot een jaar geldig. Dus is het verstandig om een nieuwe te laten opstellen, eventueel volstaat een aanvullend taxatierapport.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!