InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Voor wie een huis wil kopen

Voor wie een huis wil kopen

Het kopen van een huis is niet zomaar het kopen van een pak suiker. Het is spannend en leuk, maar er komt heel wat bij kijken. Samen met het afsluiten van de hypotheek, is het een van de belangrijkste financiële beslissingen in het leven.

Een huis kopen

Het kopen van een woning is geschikter voor de lange termijn. Dit in vergelijking met het huren van een woning. Dit komt door de bijkomende kosten koper die doorgaans met het kopen van een woning gemoeid gaan. De kosten koper bestaan uit:
  • overdrachtsbelasting
  • kosten van een waarborgsom of bankgarantie
  • koopakte
  • Nationale Hypotheek Garantie
  • afsluitprovisie van de hypotheek
  • taxatie
  • bouwkundig rapport bij oudere woningen
  • makelaarscourtage

Na de koop van de woning zullen de maandlasten over het algemeen ligt stijgen, door stijgende onderhoudskosten en dergelijke. Met een bouwkundige rapport is dit voortijdig door een bouwkundige vast te stellen. De kosten voor het onderhoud zijn voor jouw rekening, waarbij de kosten voor het onderhoud bij een huurhuis doorgaans voor de verhuurder zijn. Door het vooraf vastzetten van de hypotheekrente, heerst er echter vooraf wel duidelijkheid over de lasten tijdens de looptijd.

Verzekeringen

Voor het kopen van een woning worden door de hypotheekverstrekker verzekeringen geeist, zoals een opstalverzekering en een overlijdensrisicoverzekering. Een opstalverzekering verzekert de schade aan de opstal. Het is afhankelijk van de aanbieder wat er daarin verder is meeverzekerd en wat niet. Een overlijdensrisicoverzekering verzekert de hypotheekverstrekker tegen het overlijden van de geldlener. Bij het overlijden van de geldlener wordt een bedrag uitgekeerd dat voor het aflossen van de hypotheek gebruikt kan worden.

Verbouwen

In tegenstelling tot bij een huurwoning, is een koopwoning door de eigenaar makkelijker te verbouwen. De verbouwingskosten kunnen worden vastgesteld door een bouwkostendeskundige of een aannemer kan een offerte opstellen. De gemeente kan je adviseren of je een omgevingsvergunning nodig heeft voor de gewenste verbouwing en of de door je geplande verbouwing wel mogelijk is. Sinds 2011 is het vergunningsvrije bouwen uitgebreid. Zo is een dakkapel aan de achterzijde vergunningsvrij geworden en mag een aanbouw aan de achterzijde meer worden gebouwd.

Vereniging van Eigenaren (VvE)

Bij een appartement zal de VvE zorgen voor het regelen van het onderhoud van het appartementsgebouw en de belangen van de eigenaren. Dit wordt vastgelegd in de statuten. Er staat een bestuur aan het roer van de VvE en er is minimaal één keer in het jaar een algemene ledenvergadering. Een vereniging van eigenaren is een vereniging als alle anderen.

Het kopen van een huurhuis

In sommige gevallen stelt de verhuurder van een woning, zoals een woningcorporatie je in staat om je huurwoning te kopen. Het voordeel is dat je hiervoor doorgaans een lagere koopprijs betaalt. Je bent al bekend met de woning en de omgeving. Mocht je deze woning dan weer willen verkopen, kan het zijn dat je deze eerst weer aan de verkopende woningcorporatie aan moet bieden.
© 2013 - 2019 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voor wie een huis wil kopen"

Infoteur: Evertse
Gepubliceerd: 22-07-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!