Creditcard geweigerd: wat zijn de redenen van de weigering?
Stel je hebt geen cash geld op zak en je wilt een betaling voldoen met je creditcard. Je steekt je kaart in het betaalapparaat, tikt je pincode in maar je krijgt de teleurstellende boodschap dat je creditcard geweigerd wordt. Wat nu? Een mislukte betaling omwille van een geweigerde creditcard kan diverse redenen hebben: een ontoereikend saldo, een herhaaldelijk ingegeven verkeerde pincode of een overschreden kredietlimiet. Maar een mastercard of visacard kan ook geregistreerd staan als gestolen of verloren, wat een reden kan zijn om een betaling te laten mislukken. Wat zijn de mogelijke redenen van een mislukte betaling met een creditcard?
Creditcard geweigerd: waarom?
Je creditcard die geweigerd wordt: het is een situatie die je liever niet wilt meemaken, zeker niet als het gaat om een dringende betaling. Stel dat je in het buitenland bent en op het einde van de vakantie zit je
zonder cash geld. Je haalt met veel zelfvertrouwen je mastercard of visacard boven om een betaling te doen maar het betaalapparaatje weigert je kaart: het is om door de grond te zakken. Of je hebt al enkele dagen die last minute vlucht in de gaten en je wilt net op het laatste moment dat goedkope vliegticket online betalen: op zo een momenten kan je het echt missen als kiespijn dat je creditcard geweigerd wordt.
Mislukte betaling: oorzaken
Creditcards zijn erg handige instrumenten bij betalingen online, afrekeningen in het buitenland en bij dringende betalingen op momenten dat je bankrekening eigenlijk leeg is. Maar als je creditcard geweigerd wordt kan je voor onaangename verrassingen komen te staan. De
redenen dat een creditcard geweigerd wordt en leidt tot een mislukte betaling kunnen divers zijn.
Redenen: saldo ontoereikend
Ten eerste kan het zijn dat je creditcard geweigerd wordt omdat je saldo ontoereikend is. Dit betekent dat je het volledig toegestane bedrag van je kredietlimiet al hebt gebruikt. Voor de lopende termijn worden dus geen nieuwe betalingen met creditcard meer aanvaard. De maandeljkse
kredietlimiet (bv. 2.500 euro) van een creditcard is afhankelijk van het soort creditcard.
Verkeerde pincode
Wil je geld opnemen aan een
pinautomaat of een ATM (Automatic Teller Machine of geldautomaat) in binnenland of buitenland dan kan je kaart geblokkeerd worden als je enkele malen na mekaar de verkeerde pincode ingeeft. Deze vergissing wordt nog al eens gemaakt door mensen die uit gewoonte de code van hun debetcard indrukken bij een geldopname met de creditcard, gewoon omdat ze de creditcard minder vaak gebruiken. Mits je je identiteit kan aantonen zal je de creditcard weer bij je bank kunnen laten deblokkeren.
Creditcard beschadigd
Een vaak vergeten maar voor de hand liggende oorzaak van een geweigerde betaling is een materiële beschadiging van je creditcard. Creditcards bevatten een
magnetische strip waar je gegevens op staan en wanneer die strip beschadigd is dan kan het betaalapparaat of de ATM je gegevens niet correct lezen. Beschadiging ontstaat bijvoorbeeld na het jarenlang bij zich dragen van creditcards in een weinig bescherming biedende portefeuille.
Probleem van betalingsplatform of website
Mogelijk ligt de geweigerde betaling met je creditcard niet aan de kaart zelf maar aan de
website waar je je betaling wilt voldoen. Geen enkel elektronisch betaalsysteem is perfect en ook daar kunnen er lacunes of fouten voorkomen. Hierdoor kan het gebeuren dat door een inwendig probleem betalingen niet kunnen volbracht worden via het gekozen betalingsplatform. Een andere mogelijkheid is dat de internetverbinding verbroken is net op het moment dat je de betaling met je creditcard wilt uitvoeren. Dit is niet zo zeldzaam in sommige landen die op het vlak van informatica en telecommunicatie nog niet zo ver staan als Nederland of België.
Creditcard geregistreerd als gestolen of verloren
Wie zijn creditcard heeft verloren of het slachtoffer is geworden van een diefstal kan naar een
noodnummer bellen om zijn kredietkaart te laten blokkeren. Mogelijk heb je uit gewoonte gegevens van een creditcard opgegeven die als verloren werd geregistreerd en is de betaling daardoor mislukt.