InfoNu.nl > Financieel > Geld > Huurverlaging vragen vanwege schimmel

Huurverlaging vragen vanwege schimmel

Huurverlaging vragen vanwege schimmel Als er sprake is van schimmel in een gehuurde woning, dient u dat als huurder meteen aan de verhuurder te melden. De verhuurder moet worden gevraagd om het mankement aan te pakken. Indien de verhuurder het gebrek niet kan verhelpen, kan de huurder huurverlaging vragen.

Schimmel schriftelijk melden aan de verhuurder

Als u schimmel in de huurwoning constateert moet u dat bij voorkeur schriftelijk melden aan de verhuurder. U vraagt hem om de schimmel te verwijderen en biedt hem daarvoor een bepaalde termijn de gelegenheid. Tevens geeft u aan dat u minder huur zult overboeken als hij de schimmel niet binnen de gestelde termijn verwijdert. En bij ernstige schimmelvorming kan de huurder de huurovereenkomst ook zonder inachtneming van een opzegtermijn beëindigen omdat van schimmelvorming ook altijd een risico voor de gezondheid uitgaat.

Wie moet de schimmel verwijderen?

Wie de schimmel concreet moet verwijderen, hangt ook van de oorzaak af. Dringt er vocht als gevolg van bouw- of constructiefouten het huis binnen, dan is de verhuurder verantwoordelijk. De huurder kan in dat geval herstel van het gebrek verlangen. Onder bepaalde omstandigheden kan ook onvoldoende ventilatie en verwarming door de huurder als oorzaak gelden. Tenminste dat beweren verhuurders meestal om onder een verlaging van de huurprijs als gevolg van schimmel uit te komen. Maar vaak is dat helemaal niet de oorzaak. Mocht dat toch het geval zijn dan kan de verhuurder van de huurder vergoeding van de verwijderingskosten eisen. Werden nieuwe isolerende ramen geïnstalleerd en is er dus een verandering in verwarmings- en ventilatiegedrag nodig , dan moet de huurder de verhuurder daar ook op wijzen.

Schimmel door bouw- of constructiefouten

In principe ligt bij de verhuurder de bewijslast om aan te tonen dat het gehuurde vrij is van gebreken, zodat de schimmel dus niet is toe te schrijven aan bouw- of constructiefouten of de staat van het gebouw. Kan hij dat bijvoorbeeld door een onafhankelijke taxateur laten bewijzen, dan moet de huurder op zijn beurt aantonen dat hij niet verantwoordelijk is voor de schade. Kan de oorzaak van de schimmel niet worden vastgesteld, dan is de eigenaar er dus evenmin in geslaagd om aan te tonen dat de woning geen gebreken vertoont. Hij moet dan de kwaal verhelpen ofwel de huurder kan aanspraak maken op huurverlaging.

Voorwaarden voor verlaging van de huurprijs

Een huurverlaging bij schimmel gaat er dus vanuit dat de huurder niet verantwoordelijk is voor het schimmelprobleem en dat het probleem op constructiefouten, achterstallig onderhoud of gebrekkige reparatie door de verhuurder is terug te voeren. De huurder kan geen vermindering van de huur vorderen indien de schimmel is ontstaan als gevolg van zijn woongedrag. Zo is verlaging van de huurprijs bijvoorbeeld uitgesloten:
  • bij uitschakeling van de verwarming in de winter om kosten te besparen;
  • als de huurder een aquarium of planten in de woning heeft die tot een verhoogde luchtvochtigheid leiden, welke niet door middel van ventilatie kan worden teruggedrongen.

Beëindiging van de huurovereenkomst

Schimmel is een gevaar voor de gezondheid. Bij sommige schimmelsoorten volstaan slechts enkele sporen om allergieën en huidinfecties te veroorzaken. Het risico om astma te ontwikkelen, neemt bij schimmelvorming in huis met 50 procent toe. Om die reden bestaat de mogelijkheid om de huurovereenkomst zonder inachtneming van een opzegtermijn te beëindigen als de schimmel niet kan worden verwijderd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Procedure klacht huurcommissieProcedure klacht huurcommissieU betaalt een te hoge huur, u hebt schimmel op de muur of er is sprake van slecht onderhoud. Als u een klacht of conflic…
All-in huur: wat is all-in huurAll-in huur: wat is all-in huurAll-in huur is huur waarbij er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de kale huur en de servicekosten. All-in huur kan n…
Huurhuis, de meest gestelde vragenDe maandelijkse lasten van een huurhuis zijn onder andere afhankelijk van het woongenot van de woning. De huizen lijken…
Maximale huurverhoging per 1 juli 2013Vanaf 1 juli 2013 gelden hogere percentages maximale huurverhoging voor de middeninkomens en hogere inkomens. De reden h…
Onderhoudsverplichting verhuurderOnderhoudsverplichting verhuurderDe verhuurder dient het verhuurde zodanig te onderhouden dat het gehuurde blijft voldoen aan datgene wat de huurder mag…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Huurverlaging vragen vanwege schimmel"

Reacties

De Baere, 03-04-2017 19:57 #4
Ik woon nu twee maand in gent. Vrijdag kreeg ik geweldige buiklast. Dachten eerst de buikgriep maar vandaag maandag bleef het even erg dat mijn dokter zei schimmel op mijn darmen. Ik heb de huisbaas al meer of eens gevraagd iets te doen aan probleem. Ik kan twee kasten niet gebruiken door de schimmel en op de kamer hangt er gelijk er soort van vuile lucht dat er in gewerkt is moeilijk uit te leggen. Hij liet al iemand komen maar was duur. Hij zetten hier een kastje dat vocht opvangt wek dit moet ik elke week leeg maken. Tweede persoon kwam ook voor tweede prijs maar blijkbaar gaat de huisbaas alles zo lang mogelijk uitstellen. Ik woon alleen en heb mijn enigste spaargeld hierin gestoken borg. Verf enzo. Welke rechten heb ik?.

Mohamed, 15-03-2016 21:44 #3
Heb je twee uitspraken van de Hoge Raad waarbij dit het geval was en zou je hier naar willen refereren? Dit is voor mij wel handig als ik de verhuurder aansprakelijk zou willen stellen.

BVD

Kooi, 21-10-2015 10:19 #2
Er zit vocht in de spouwmuur waardoor het vocht is doorgedrongen naar de binnenkant en daar schimmel veroorzaakt en door het behang van de muur komt. we zitten in een huurhuis. wie is verantwoordelijk voor de onkosten?

Kalilah, 11-11-2014 10:00 #1
Wat als je kan aan tonen dat de schimmel is gekomen door nalatigheid en gebreken van de verhuurder in dit geval de alliantie? moeten zij het dan reinigen en hoe stel je dat in werking?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 09-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Vochtbestrijding muren
Reacties: 4
Schrijf mee!