Waarom werd mijn creditcard geweigerd?
"Uw creditcard werd geweigerd" is een zin die niemand graag ziet verschijnen op de display van een betalingsterminal. Het weigeren van een creditcard kan in sommige situaties een pijnlijke ervaring zijn, vooral als je het niet verwacht en geen geldige reden weet waarom de transactie geweigerd wordt.
Wanneer je creditcard geweigerd wordt, betekent dit niet altijd dat je iets verkeerd hebt gedaan. Uitgevers van creditcards weigeren sommige betalingen om je te beschermen. Hier zijn een aantal mogelijke redenen waarom dergelijke situaties kunnen voorkomen.
De vervaldatum is overschreden
Als je merkt dat je creditcard is verlopen controleer je best je recente post om te zien of je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte is.Veel uitgevers van kaarten sturen een nieuwe creditcard een paar weken voordat de oude afloopt. De nieuwe kaart kwam waarschijnlijk in een gewone envelop waardoor je deze gemakkelijk over het hoofd kunt hebben gezien. Neem contact op met de creditcardmaatschappij als je de nieuwe kaart niet hebt ontvangen op het moment dat je huidige kaart verloopt.
De kaart werd geannuleerd
Uitgevers van creditcards annuleren de kaart om een aantal redenen. Misschien loop je achter op een betaling of gebruik je de kaart niet regelmatig. De schuldeiser hoeft je niet te melden dat de kaart geannuleerd werd, enkel als er een negatief credit verslag verschijnt. Helaas betekent dit dus dat je eerst de kaart moet gebruiken om te kunnen weten of de kaart effectief geannuleerd werd.
De transactie overschrijdt de kredietlimiet
Volgens de wet mogen uitgevers van creditcards niet toestaan dat je je kredietlimiet overschrijdt, tenzij je daar expliciet om vraagt. Zelfs dan laten uitgevers van creditcard dit nog niet altijd toe. Het is dus aangeraden om op voorhand het beschikbare krediet te controleren zodat je niet in die gênante situatie terecht komt.
Merk op dat wanneer je de aankoop van gas of diesel aan de pomp met creditcard wilt betalen, het tankstation een preautorisatie kan nemen op deze kaart voor maar liefst 200 euro ongeacht het effectieve bedrag dat je moet betalen. Als je niet genoeg krediet hebt op de kaart zal deze transactie geweigerd worden als de daadwerkelijke aankoop minder dan dat is. In dat geval betaal je best vooraf in het station zelf om deze autorisatie te voorkomen.
De creditcardmaatschappij vermoed fraude
Het aantal inbreuken op de gegevensbeveiliging en andere vormen van creditcard diefstal stijgt elk jaar. Terwijl de consument niet aansprakelijk kan worden gesteld voor de vele vormen van frauduleuze transacties lopen de kosten van deze praktijken voor de creditcarduitgevers tot in de miljoenen. Als je een aankoop probeert te doen die ver buiten je normale bestedingspatroon ligt kan de creditcardmaatschappij de transactie weigeren als een preventieve maatregel tegen fraude.
Je hebt een of meerdere betalingen gemist
Je creditcardmaatschappij kan je inkoopprivileges opschorten als je achterloopt op je betalingen. Je zult deze openstaande schulden moeten inlossen eer je terug gebruik kan maken van je creditcard.
Er is een blokkage op een deel van je kredietlimiet.
Het reserveren van een hotel of het huren van een voertuig zal resulteren in een blokkage op een deel van je kredietlimiet. Deze blokkage wordt genomen door het hotel of het verhuurbedrijf ter garantie van eventuele extra kosten. Deze geblokkeerde ruimte op de kaart wordt uiteraard vrijgegeven bij het uitchecken of terugbrengen van de wagen. In tussentijd zal je van het geblokkeerde krediet geen gebruik kunnen maken.
Onjuist ingevoerde informatie
Voor online aankopen dien je alle persoonlijke informatie perfect in te voeren wil je de transactie doen slagen. Controleer zeker of je het juiste rekeningnummer, naam, factuuradres, billing zip code, vervaldatum en veiligheidscode correct hebt ingevoerd. Zelfs een enkele letter of cijfer die onjuist werd ingevoerd kan leiden tot een weigering van de transactie.
Sommige transacties vereisen zelfs de invoering van de postcode van het factureringsadres om je creditcard te autoriseren. Zorg er dus voor dat deze correct ingevoerd is.
Let er op dat het factuuradres datgene is waarop je de facturen van je creditcardmaatschappij ontvangt. Dit is komt niet altijd overeen met je fysieke adres.