Geld bij de geldautomaat vergeten?
Geld vergeten bij de geldautomaat. Het klinkt absurd, maar het gebeurt. We pinnen geld bij een automaat en bergen de bankpas weer op, maar laten het geld steken. Geen reden tot paniek! Want na ongeveer 30 seconden slikt de machine het weer in. Toch moeten we contact opnemen met de bank om het geld weer te laten bijschrijven. Wordt geld na het pinnen niet meteen uit de gleuf genomen, dan gaat er een waarschuwende pieptoon aan vooraf voordat het geld weer wordt ingeslikt. Maar pin je in een drukke winkelstraat of supermarkt, dan gaat dat geluid al gauw in het geroezemoes verloren. Als iemand anders jouw geld meeneemt voordat dit door de automaat weer is ingeslikt, is er sprake van een strafbaar feit. Wel zal de politie in dat geval de videobeelden moeten bekijken want banken mogen de identiteit van de onrechtmatige eigenaar niet prijsgeven. En wees ook voorzichtig als een vriendelijke onbekende je erop wijst dat je je geld vergeten bent. Mogelijk heb je te maken met een oplichterstruc.
Geldautomaat registreert elke stap bij het pinnen
Bij een geldopname aan de geldautomaat wordt iedere stap van het pinnen zorgvuldig gedocumenteerd. Op die manier valt bij afrekening van een transactie gemakkelijk op wanneer er meer
geld in de automaat voorhanden is, dan er op basis van de transacties aanwezig hoort te zijn.
Bank kan eigenaar van vergeten geld gemakkelijk opsporen
Aangezien de opnamedetails ook op het rekeningafschrift van betrokkene worden vermeld, kan gemakkelijk worden opgespoord wie de eigenaar van het geld is. Voor het terugboeken van het geld mag de bank trouwens geen kosten in rekening brengen. Het is in de service inbegrepen.
Wat doen als het geld bij de automaat vergeten werd?
Zo reageert je juist in voorkomende gevallen:
- noteer datum, tijd en plaats alsook de hoeveelheid geld die je opnam;
- kijk of er getuigen in de buurt zijn die kunnen bevestigen dat je op het aangegeven tijdstip bij de automaat was;
- meld het voorval onmiddellijk bij je bank.
- 's Avonds of in het weekend, moet je het voorval uiterlijk op de eerstvolgende werkdag melden. Beter is het om meteen een e-mail of een WhatsApp-bericht aan de bank te sturen;
- heb je geld vergeten bij een automaat van een andere bank, neem dan toch contact op met je eigen bank. Die zoekt het dan voor je uit.
Wat als de volgende klant jouw geld meeneemt?
En als je je geld vergeten hebt en de volgende klant heeft het weggenomen uit de automaat, betekent dat ook nog niet automatisch dat je je geld kwijt bent. Hier kan videobewaking te hulp schieten, want meestal worden geldautomaten bewaakt. Als de volgende klant het vergeten geld wegneemt, gaat het overigens om pure diefstal. Je moet dan niet alleen de bank maar ook de
politie waarschuwen.
Banken niet verplicht om identiteit te verstrekken van volgende klant
Op basis van de gegevensopslag bij banken kunnen die gemakkelijk vaststellen wie er na jou aan de geldautomaat was. Nam deze persoon na het onrechtmatig wegnemen van jouw geld zelf ook nog geld op? Dan is het geen enkel probleem voor de bank diens identiteit te achterhalen. Maar daarbij ben je wel op hulp van de bank aangewezen en die is daartoe niet verplicht! Neemt er iemand anders jouw geld mee zonder zelf te pinnen, dan wordt het een stuk lastiger om te achterhalen wie je geld heeft gestolen.
Schakel politie in voor terugkijken videobeelden
De bank adviseert in dergelijke gevallen om de politie in te schakelen. Die mag de videobeelden wel bekijken. Soms kost het wel enige moeite om de politie te overreden om tot actie over te gaan. Het is immers je eigen schuld dat het geld vergeten is. Maar het is ook een strafbaar feit om geld dat niet voor jou bestemd is, weg te nemen bij een geldautomaat. Als het om een opname van bijvoorbeeld 50 euro gaat, vergt dat in de regel wel wat meer overredingskracht op het politiebureau dan bij een opname van meerdere honderden euro's. Maar de aanhouder wint meestal en kan op die manier zijn geld wellicht met succes terughalen!
Banken zouden geld automatisch kunnen terugboeken
Normaal gesproken vergelijkt de bank de geldhoeveelheid in de automaat met een lijst en zou ze het geld automatisch weer terug kunnen storten. Doorgaans is daar zelfs geen afzonderlijk verzoek van de klant voor nodig. Helaas boeken niet álle banken het geld weer terug als je dat vergeten zou hebben. Bij onze oosterburen deed televisiezender ZDF een test bij geldautomaten van verschillende banken waarbij ze het geld na 30 seconden weer lieten innemen. Terwijl bijvoorbeeld Deutsche Bank het bedrag automatisch terug boekte, werd door enkele andere instellingen (waaronder de gerenommeerde Commerzbank) geen enkele actie ondernomen en werd er pas terugbetaald na uitdrukkelijk verzoek daartoe van de gedupeerde klant.
Geld automatisch terugstorten: voorbeeld klantvriendelijk gedrag
Naar de mening van de consumentenorganisatie is dit gedrag op zijn zachts gezegd niet klantvriendelijk. De term “onbehoorlijk gedrag” is wat dat betreft beter op zijn plaats. Men dringt er daarom bij banken op aan om deze bedragen automatisch en op eigen initiatief terug te storten. Banken kunnen het naar hun klanten niet verantwoorden dat het aan het toeval wordt overgelaten of ze hun geld al dan niet terugkrijgen.
Kijk uit voor oplichters
Let trouwens op wanneer een attente omstander je erop wijst dat je niet alle geld bij een geldautomaat hebt meegenomen. “Mevrouw, u heeft niet alle geld uit de automaat gehaald”. “Wat sympathiek dat hij de briefjes niet zelf in de zak steekt”, is je eerste gedachte dan. Maar mogelijk heb je te maken met de zoveelste truc van oplichters. Gedupeerden zagen op die manier al grote sommen geld van hun rekening verdwijnen.
Hoe gaan de criminelen te werk?
De boeven opereren als volgt:
- Je haalt geld af bij een inpandige pinautomaat van de bank;
- Bij het verlaten van de bankruimte spreekt een onbekende je aan;
- Hij attendeert je erop dat je niet alle biljetten hebt meegenomen;
- Je keert terug en inderdaad, er liggen nog een of meer biljetten bij de automaat;
- De onbekende adviseert je om voor alle zekerheid de pinpas opnieuw in te voeren want er is wellicht een probleem;
- En of de duivel ermee speelt, je pinpas komt niet meer terug;
- De ‘behulpzame’ oplichter raadt aan om de Bankpassen Meldcentrale te bellen en de pas voor de zekerheid te blokkeren; “Ik heb zoiets ook al eens meegemaakt”;
- Hij belt alvast het nummer van de Bankpassen Meldcentrale en geeft zijn mobiel dan aan jou door om nog enkele aanvullende vragen te beantwoorden;
- De persoon die je te woord staat, is natuurlijk niemand van de Bankpassen Meldcentrale, maar een handlanger;
- Om je pas te kunnen blokkeren, vraagt die om je pincode en je naam;
- Zodra je die informatie hebt verstrekt, krijg je te horen dat de blokkering is gelukt;
- Je krijgt wel het advies om binnen enkele dagen nog even bij je bank langs te gaan.
Naderhand komt uit dat je pinpas helemaal niet ingenomen is door de geldautomaat. Hij werd door de oplichters met een technische truc tegengehouden. En je rekening is met jouw pincode inmiddels leeggehaald.