Wat doen als geld pinnen niet meer lukt?
Als houder van een bankpas maakt u ongetwijfeld wel eens mee dat geld pinnen niet meer lukt door een storing bij de bank. Een geldautomaat is doorgaans een zeer betrouwbaar apparaat maar de automaat is niet van incidentele storingen gevrijwaard. Als een geldautomaat een foutmelding geeft en pinnen niet meer werkt, is het van belang om juist te handelen. Maar wat u kunt doen? Welnu, blijf kalm als er een foutmelding verschijnt tijdens het pinnen. Elke handeling aan een geldautomaat wordt namelijk vastgelegd en kan na afloop worden getraceerd.
Een storing bij de geldautomaat, wat nu?
De eerste regel luidt om niet in paniek te raken als een geldautomaat aangeeft dat er een storing is opgetreden. Het gaat immers om een technische voorziening, die ook een keer defect kan raken. Alleen jammer dat het juist nu gebeurt, als ú geld wil opnemen. Maar als u op de juiste manier reageert, kan onnodige
stress worden voorkomen.
De automaat geeft een foutmelding
Als u als klant van de bank geld wil opnemen bij een geldautomaat en er verschijnt een foutmelding, dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Doorgaans is dat niet uw schuld, tenzij u heeft geprobeerd om het apparaat te manipuleren. Bij normaal pingedrag kan men immers niet veel verkeerd doen. Daarom treft u in de regel geen schuld en hoeft u niet bang te zijn dat u iets ten laste wordt gelegd.
U kunt niet pinnen bij een andere bank
Wordt er een fout weergegeven zodra u de bankpas probeert in te voeren, terwijl een ander zonder problemen geld kan opnemen, dan kan het ermee te maken hebben dat u zich bij een vreemde bank bevindt. Is er een computerstoring bij uw huisbank, dan beïnvloedt dat ook geldopnames bij de geldautomaten van andere banken. Ga ingeval van twijfel naar uw eigen bank en controleer of het daar wél werkt, of bel de klantenservice.
Uw bankpas is ingeslikt door de automaat
Heeft de automaat uw bankpas ingenomen, laat dat dan direct bij de betrokken bank weten. Is dat tijdens de openingstijden van de bank meld het dan aan het baliepersoneel. Sommige
banken hebben ook de beschikking over een klanttelefoon die in de hal naast de automaat is aangebracht. Via deze telefoon zijn medewerkers van de bank vaak 24 uur per dag te bereiken. Beschrijf wat er precies gebeurd is en informeer tevens wanneer u teruggaaf van uw pas kunt verwachten. Een buitenlandse bank zal de pas meestal naar uw huisbank sturen.
Off premise geldautomaten
Als het gaat om een geldautomaat die niet in de buurt van een bankkantoor is opgesteld (in drukke winkelcentra bijvoorbeeld) en er is geen klanttelefoon in de buurt, noteer dan alle informatie die u op de automaat terugvindt. Neem eventueel contact op met een ter plekke aangegeven telefoonnummer of meld u zich bij het dichtstbijzijnde kantoor van de betrokken bank.
Alle bewerkingen aan de automaat worden vastgelegd
Schrik niet als de foutmelding zich zou voordoen tijdens het uitbetalingsproces. Elke bewerking wordt namelijk opgeslagen en kan achteraf worden getraceerd.
Controleer de laatste transacties op uw rekening
Maakt u gebruik van
internetbankieren of bent u in het bezit van een tweede betaalpas, dan is het raadzaam om meteen na een ongebruikelijk voorval aan een automaat de laatste transacties op uw rekening te bekijken. Dat kan door die via het internet op te roepen of door rekeningafschriften af te drukken op een printer die vaak in de nabijheid van de automaat is opgesteld.
Controleer dan of mogelijk
geld werd afgeboekt dat u door de storing niet ontvangen heeft. Als dat zo is, reclameer dan onmiddellijk bij uw bank. Omdat de handelingen aan de geldautomaat doorgaans met camerabeelden worden gevolgd, zijn uw verklaringen altijd te bewijzen.
U kunt doorgaans rekenen op coulance van de bank
Zou u als gevolg van een systeemfout bij een geldautomaat verlies leiden en is uw motivering om technische redenen niet te bewijzen maar ook niet te weerleggen, dan mag u in veel gevallen rekenen op coulance van uw bank. En dat geldt eens te meer als u er al jarenlang klant bent. Wie desondanks met de nodige argwaan wordt behandeld, zou serieus moeten overwegen of hij niet
van bank veranderen moet.
Tip: betwiste geldopname bij andere bank
Als er problemen zijn met een bank die niet uw huisbank is, dan moet u weliswaar contact opnemen met die bank, maar laat het grootste deel van die
communicatie door uw eigen bank afwikkelen. Het werkt in de regel veel beter als de twee medewerkers van banken met elkaar communiceren dan wanneer u dit zelf doet als niet-klant bij een andere instelling.