InfoNu.nl > Financieel > Geld > Student verdient geld met zorgtoeslag 2018 en 2019

Student verdient geld met zorgtoeslag 2018 en 2019

Student verdient geld met zorgtoeslag 2018 en 2019 Een student kan verdienen met de maandelijkse zorgtoeslag. Vraag die dus aan in 2018 en 2019. De zorgtoeslag krijgt u tot een bepaald inkomen. De zorgtoeslag is inkomensafhankelijk, maar niet afhankelijk van de hoogte van de zorgpremie die u betaalt. Wie gezond is, vaak studenten, betalen in 2018 en 2019 minder zorgpremie dan ze aan toeslag krijgen en verdienen zo geld met de zorgtoeslag door een hoger eigen risico bij hun zorgverzekering te nemen. In dat geval is de zorgtoeslag eigenlijk te hoog. Besured adverteert dan ook dat u eigenlijk een gratis zorgverzekering hebt. En dan die lage rentepercentages op de studielening en studiefinanciering in 2018 en 2019, maak er gebruik van.

Student heeft ook recht op zorgtoeslag

Als u in Nederland verplicht verzekerd bent en een inkomen hebt van maximaal (bijna) € 28.000, hebt u recht op de zorgtoeslag in 2017 en 2018. Een voorwaarde is nog dat u ingezetene hier bent en ouder dan 18 jaar. Dat betekent dat iedereen met hetzelfde inkomen evenveel zorgtoeslag krijgt. Dat is mooi, maar ook raar. De zorgtoeslag is immers bedoeld om uw zorgpremie te kunnen betalen voor de basisverzekering, maar niet iedereen betaalt even veel zorgpremie.

Huurtoeslag is ook afhankelijk van de huur

Vergelijk deze systematiek eens met de huurtoeslag wat toch ook een veelgebruikte toeslag in ons land is. Het zou toch gek zijn als iedereen met hetzelfde inkomen dezelfde toeslag zou krijgen. Daarom wordt bij de huurtoeslag niet alleen naar het inkomen van een bepaald huishouden gekeken, maar ook naar de hoogte van de kale huur die moet worden betaald.

Gezonde mensen en studenten kunnen geld verdienen met de zorgtoeslag 2018 en 2019

Wie een zorgverzekering afsluit, heeft een verplicht eigen risico van 385 in 2018 en 2019, maar kan daar bovenop ook nog kiezen voor een vrijwillig eigen risico. Vooral voor jongeren en studenten worden zorgverzekeringen in de markt gezet die relatief goedkoop kunnen worden afgesloten als het eigen risico maar groot genoeg is. Dat zijn verzekeringen die niet bedoeld zijn voor chronisch zieken of anderen die veel gebruik maken van de zorg, maar vooral voor gezonde mensen. Er zijn allerlei voorbeelden te geven. Misschien is low budget basisverzekering Zekur een goed voorbeeld. Wie daar een eigen risico neemt van 850 euro, betaalt 78,85 euro per maand aan zorgpremie en krijgt zonder ander inkomen 94 euro aan zorgtoeslag. Een winst van 250 euro per jaar. Een schokkend groot bedrag en is op zijn minst opvallend te noemen.

Neem als student een goedkope zorgverzekering en stap over

Een goedkope zorgverzekering kiezen die aan de wensen voldoet is aan te raden en levert bij voldoende eigen risico een extra bonus in de vorm van te veel zorgtoeslag op. Overigens is het nemen van een verhoogd eigen risico niet zonder gevaar, want als er wat gebeurt moet een belangrijk deel zelf betaald worden. Verdienen aan de zorgtoeslag is dus vooral bedoeld voor mensen en studenten die voldoende geld achter de hand hebben om rekeningen ook zelf te kunnen betalen als dat nodig is.

Studenten verdienen geld met studiefinanciering 2017, 2018, 2019

Nu is bekend dat studenten het in zijn algemeenheid niet al te breed hebben en besparen waarop bespaard kan worden. Elke bijverdienste is mooi meegenomen en dat dat gaat onder het nieuwe stelsel van studiefinanciering ook niet ten koste van de studiebeurs. Zo kunnen studenten eenvoudig geld verdienen met de lening die ze bij DUO aangaan. Dat is mogelijk doordat op een lening bij DUO. In 2017 en 2018 betaalt een student maar 0,0% rente, met andere woorden een student verdient geld met lenen en sparen bij DUO zolang de spaarrente hoger is dan 0,0%. Dit geld kan immers in 2018 en 2019 op een spaarrekening worden gezet en zo wordt er winst worden gemaakt. Natuurlijk kan er ook worden gekozen voor een belegging op de beurs, maar dat is zoals bekend niet zonder risico‘s.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Student verdient geld met zorgtoeslag 2018 en 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 24-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Zorgtoeslag 2019
Schrijf mee!