InfoNu.nl > Financieel > Geld > Student verdient geld met lenen en sparen bij DUO

Student verdient geld met lenen en sparen bij DUO

Student verdient geld met lenen en sparen bij DUO Hoe verdien je als student snel wat extra geld met een rentedragende lening bij DUO, je studieschuld? Studenten kunnen in 2016, 2017 en 2018 bij DUO geld lenen, daarmee sparen en zo geld verdienen. Ze worden financieel ondersteund door overheid, hun ouders of via een bijbaan. Maar studenten kunnen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs, DUO voormalige Informatie Beheer Groep, in Groningen ook nog bijlenen. Wie dat geld op een spaarrekening zet, verdient extra bij. Geld verdienen met een lening bij DUO. De studentenlening is goedkoop, bovendien zijn er verzekeringen speciaal voor studenten om geld te besparen. Nog goedkoper is de nullening tegen nul procent rente. Deze lening regelt wel de ov-jaarkaart.

Geld verdienen bij DUO

Het lijkt wat vreemd maar door goedkoop geld te lenen bij DUO als student en dit geld op een goede spaarrekening te zetten of op een goed renderend spaardeposito, verdien je aan de lening. De lening bij DUO is de goedkoopste lening die je krijgen kunt en lager dan de spaarrente.

Collegegeld en collegegeld krediet 2016, 2017 en 2018

De Dienst Uitvoering Onderwijs, voormalige Informatie Beheer Groep, biedt studenten op meerdere manieren hulp. DUO schiet de student als volgt te hulp:
  • Via de basisbeurs die kan worden omgezet in een gift (student voor 1 september 2015);
  • De aanvullende beurs;
  • De ov jaarkaart;
  • Een aanvullende lening;
  • Vanaf september 2015 een studievoorschot voor nieuwe studenten.

De basisbeurs, de aanvullende beurs en de ov-studentenkaart of ov-chipkaart kunnen worden omgezet in een gift, zodra de opleiding op tijd is afgerond.

Rentedragende lening tegen lage rente, in 2017 en 2018 is de rente nul procent

De aanvullende lening is een rentedragende lening. En niet zo maar eentje: de rente is laag en je mag 15 tot 35 jaar over het terugbetalen van de lening doen, met een minimum van 45,41 per maand. Als er problemen zijn met terugbetalen dan mag je zelfs een tijdje minder of niets betalen. En de rente bedroeg in 2010 slechts 1,39 procent op jaarbasis, in 2011 en 2012 net boven de 1% en in 2013 tegen slechts 0,6%. De goedkoopste lening is toch wel deze studentenlening. In 2015 is de rente verder verlaagd naar 0,12% en voor 2016 zelfs naar 0,01% en in 2017 0%. Dat is toch apart, gratis geld:

Laatste jaar van studiefinancieringBegin van de rentevaste periodeRente
201701-01-20180,00 %
201601-01-20170,00 %
201501-01-20160,01 %
201401-01-20150,12 %
201301-01-20140,81 %
201201-01-20130,6 %
201101-01-20121,39 %

Deze rentes gelden ook wanneer er weer een nieuwe rentevaste periode ingaat.

Hoogte van de lening

Ook wanneer je geen recht meer hebt op een prestatiebeurs, kun je als voltijdstudent altijd nog nog drie jaar maximaal bijna 700 euro per maand lenen ofwel in totaal ruim 25.000 euro.

Sparen en geld besparen

Wie een actief spaarder is, weet dat de spaarrente de laatste tijd fors is verlaagd, maar er zijn nog goede uitzonderingen. Er zijn meer prijsvechters in de markt en steeds meer toetreders. Anderhalf procent meer krijg je de laatste jaren met sparen dan wat je als student voor een aanvullende lening betaalt. Wie zijn geld langer vast zet, kan nog meer spaarrente per jaar vangen. Zonder al te veel risico, omdat het spaargeld bij banken in ons land met een vergunning van De Nederlandse Bank goed zijn gegarandeerd. Maar ja, het blijft een extra lening die je aangaat.

Student verdient zo geld met tegelijkertijd lenen en sparen

De strategie wordt dan al snel duidelijk. Je leent goedkoop bij de Informatie Beheer Groep en zet dat op een spaarrekening met een hoge rente. Dan moet je natuurlijk wel sterk in je schoenen staan. Dat wil zeggen, niet tussentijds opmaken aan allerlei activiteiten, maar laat het geld lekker groeien op de spaarrekening. Dan heb je over een paar jaar genoeg om geleidelijk aan je aanvullende lening weer af te lossen.

Besparen op de zorgverzekering

Bovendien kunnen studenten besparen op de speciale zorgverzekering voor studenten 2018 door voldoende eigen risico te nemen.

Lening stopzetten

En als je je lening wilt stop zetten, gaat dat eenvoudig online. Heb je even extra geld nodig, dan leen je bij DUO of kun je elders terecht, bijvoorbeeld aankloppen bij een bank en familie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Studiefinanciering 2017: collegegeld en collegegeldkredietStudiefinanciering 2017: collegegeld en collegegeldkredietStuderen en de studiefinanciering zijn belangrijk. Studeren moet namelijk betaalbaar zijn voor een student. Daarom is er…
Studentenkrediet en studentenlening DUO aanvragenStudentenkrediet en studentenlening DUO aanvragenStudenten hebben ook in 2017 geld nodig, want studeren is duur. De woonlasten lopen ook nog eens hoog op. Om toch als st…
Studiefinanciering 2012 en 2011Studiefinanciering 2012 en 2011Een student met recht op studiefinanciering 2012 of 2011 moet de studiefinanciering wel eerst aanvragen bij de IB-groep…
Geld lenen: student en lenenAls student heb je vaak te maken met te weinig geld. Je kunt een bijbaantje nemen om je inkomsten aan te vullen. Als dat…
De financiering van je studieDe financiering van je studieStuderen is altijd al kostbaar geweest, maar vanaf september 2015 zal het nog eens extra duur worden. Dit komt omdat de…

Reageer op het artikel "Student verdient geld met lenen en sparen bij DUO"

Reacties

Peter, 09-12-2015 12:18 #3
Hallo,
Hoeveel kan ik maximaal lenen bij duo per maand? Reactie infoteur, 09-09-2017
Beste Peter,
Zie voor de bedragen het artikel:

http://financieel.infonu.nl/geld/133824-bedragen-studiefinanciering-2016-en-studievoorschot-2016.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Victorho (infoteur), 22-05-2009 22:04 #2
Nu met de rentedalingen op de spaarrekeningen is dit niet meer zo lucratief, als zeg maar pak 'm beet najaar 2008. Deelt u die mening? Stel, na zo'n 5 jaar heb je 30.000 Euro op je spaarrekening staan. Dien je hierover voor een deel geen rendementsheffing a 1,2% te betalen? Of valt dit weg omdat je het als schuld kunt opvoeren?
Graag uw opinie. Hartelijke groet, Victorho Reactie infoteur, 23-05-2009
Beste Victorho,
1. Ach, rente standen kunnen snel veranderen blijkt wel. Als de economie wat aantrekt, kunnen de rentes op sparen ook weer omhoog.
2. Wie aangifte doet voor de inkomstenbelasting, moet ook zijn vermogen opgeven. Daarbij worden schulden en vermogen gesaldeerd. Een bedrag X sparen en lenen, betekent voor box 3 per saldo mutatie nul. Alleen het verschil in rente geeft dan de doorslag.
3. Studenten doen er goed aan, om te bekijken of ze met tegelijkertijd lenen en sparen geld kunnen verdienen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Victorho (infoteur), 14-09-2008 23:39 #1
Is het ook mogelijk na de studie - als je eenmaal een belastbaar inkomen hebt - de rente van deze lening af te trekken bij de belasting?
Hartelijke groet,
Victorho Reactie infoteur, 15-09-2008
Beste Victorho,

Voor particulieren bestaat alleen nog de mogelijkheid hypotheekrente af te trekken van de inkomstenbelasting, mits de lening is aangegaan voor aankoop of verbetering van een pand. Consumptieve rente is niet aftrekbaar. Wel is het zo dat een schuld in mindering kan worden gebracht op het vermogen in box III, wat ook weer een voordeel geeft.

Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 12-09-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Studentenrekening
Reacties: 3
Schrijf mee!