Boete onverzekerd rijden auto en artikel 34 verklaring

Boete onverzekerd rijden auto en artikel 34 verklaring Onverzekerd, geen verzekeringspapieren kunnen tonen? Als uw auto of motorvoertuig onverzekerd is in 2020 en u gaat toch de rijden met uw auto, dan krijgt u in 2020 een boete van 600 euro. U hebt een verzekeringsplicht en de pakkans en risico zijn groot bij onverzekerd rijden. Toch is de boete voor een onverzekerde auto niet altijd terecht. Maak dan gebruik van de artikel 34 verklaring. Ook het tijdig schorsen van de auto bij de RDW kan een oplossing zijn om een boete te voorkomen.

Onverzekerde auto? De RDW pakt u

De eigenaar van een auto heeft een verzekeringsplicht. De auto moet minimaal WA verzekerd zijn. Als de auto niet verzekerd is, kan de eigenaar in 2020 een boete tegemoet zien van 600 euro. Als een auto is verzekerd, wordt dat gemeld bij de RDW. De RDW controleert steeds vaker of de auto’s van de bij hen geregistreerde kentekens verzekerd zijn. Staat een auto geregistreerd, maar is hij niet verzekerd, dan stuurt deze Rijksdienst voor het Wegverkeer u een waarschuwingsbrief. Niet direct, maar 28 dagen na de tenaamstelling van de auto. Die eerste brief is een waarschuwing met het verzoek om met de RDW contact op te nemen. Geeft u hier geen gevolg aan dan komt er een tweede brief, waarin ook de mogelijkheid van een artikel 34 verklaring WAM wordt genoemd.

Wat is een artikel 34 verklaring WAM?

Het kan best zijn dat de verzekeringsmaatschappij er wat langer over doet om de verzekering te melden bij de RDW. Ik doel dan op de mogelijkheid dat u op de peildatum wel degelijk verzekerd was, maar dat dit niet bij de dienst bekend was. In dat geval kan uw verzekeringsmaatschappij een artikel 34 verklaring Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen WAM afgeven. In deze officiële verklaring bevestigt de verzekeringsmaatschappij dat uw auto niet onverzekerd was op het moment van controle maar dat registratie van de verzekering nog moet plaats vinden. De verzekeraar zal dan met terugwerkende kracht uw verzekering doorgeven, waarmee de boete komt te vervallen.

Ik ben aangehouden door de politie

U kunt ook aangehouden zijn door de politie die eveneens controleert of uw auto wel verzekerd is. Als dat niet het geval is, krijgt u van de politie een boete. Is dat niet terecht omdat u wel verzekerd bent, maar dat niet tijdig is doorgegeven dan kunt u de verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon om een artikel 34 verklaring vragen. Die verklaring krijgt u dan thuis gestuurd. Aan de hand van het origineel kunt u vervolgens tegen de uitgeschreven boete bezwaar maken.

Kenteken auto schorsen

Als u uw voertuig weinig gebruikt, kunt u het kenteken van uw voertuig ook bij de RDW schorsen. Dit kan voor maximaal één jaar en deze schorsing kan vervolgens verlengd worden. De schorsing kunt u online en digitaal regelen. Het voordeel hiervan is dat u geen verplichte apk hoeft uit te voeren, niet verplicht verzekerd bent en dat u geen wegenbelasting hoeft te betalen. Het nadeel is dat u met deze auto dan ook niet de weg op mag. De schorsing gaat per direct in. Hiervan krijgt u binnen vijf werkdagen van het RDW bericht. Niet alleen een auto kunt u schorsen maar ook andere voertuigen. Schorsing kost geld en de verlenging van een schorsing ook. Een schorsing ongedaan maken is gratis:

Kosten schorsing kenteken RDW in 2020:

voertuigkosten
Personenvoertuigen tot 15 jaar€ 73,10
Bedrijfswagens onder 3500 kg tot 15 jaar € 73,10
Bromfietsen € 11,10
Andere voertuigen € 24,10
Verlengen schorsing motorvoertuig € 24,00
Verlengen schorsing bromfiets € 11,10
Motorvoertuigen tot 15 jaar schorsen binnen een jaar na aanvang van de eerste schorsing€ 120,10

Schorsing kost geld, maar een boete is nog veel duurder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Rdw

Reageer op het artikel "Boete onverzekerd rijden auto en artikel 34 verklaring"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: Januari 2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Autoverzekering afsluiten
Schrijf mee!