InfoNu.nl > Financieel > Geld > Betaalrekening opzeggen: hoe je bankrekening stopzetten?

Betaalrekening opzeggen: hoe je bankrekening stopzetten?

Betaalrekening opzeggen: hoe je bankrekening stopzetten? Een betaalrekening stopzetten, hoe doe je dat? Het is een vraag die mensen zich meer en meer stellen in tijden van een economische crisis. Bij een crisis worden mensen immers kritischer ten opzichte van banken en de kosten die deze aanrekenen voor het hebben van een bankrekening. Doorgaans is het niet zo moeilijk om een betaalrekening op te zeggen, maar dat hangt vooral af van de bank waar je klant bent. Je betaalrekening opzeggen kan per brief, online of telefonisch. Hoe kan je je betaalrekening stopzetten bij de vier grootste banken van Nederland, met name de ABN-Amro, de Rabobank, de ING bank en de SNS?

Waarom je betaalrekening stopzetten?

Sinds de crisis van 2008 zijn mensen wantrouwiger geworden tegenover banken en deinzen er niet voor terug om hun bankrekening stop te zetten als ze niet tevreden zijn over hun bank. Als je je bank kenbaar maakt dat je je betaalrekening wilt opheffen zul je misschien wel de vraag krijgen waarom je ze wilt stopzetten. Banken willen natuurlijk graag weten waar er een mogelijk probleem schuilt, en of er iets mis is met de service. Met die informatie willen ze dan proberen om de klantenservice in de toekomst te verbeteren, of bijvoorbeeld de kosten te verlagen.

Mogelijke redenen

Kosten

Er kunnen verschillende redenen zijn om je bankrekening op te zeggen. De kosten om een rekening te hebben zijn te hoog of de rating van de bank stelt je niet gerust. Je hebt verhalen gehoord over slechte beleggingen of zogenaamd "giftige" kredieten die de bank heeft uitstaan. Wanneer je merkt dat de bank in de problemen komt doordat er riskante beleggingen gedaan werden met het spaargeld van de klanten, dan ga je vooral de kosten die worden aangerekend om bij de bank klant te zijn extra kritisch bekijken.

Andere

Andere redenen om je betaalrekening stop te zetten zijn bijvoorbeeld:
  • geen vlotte klantenservice (op kantoor, telefonisch of via email)
  • problemen met het internetbankieren van de bank (bijv. ING in april 2013)
  • financiële problemen van de bank, met het risico op failliet (bijv. SNS Reaal 2013)
  • bankshopping: vaak van bank veranderen om voordeliger voorwaarden te bekomen

Betaalrekening opheffen bij ABN-Amro

Bij sommige banken kan je je betaalrekening simpelweg opheffen via internet. Dit kan bij ABN-AMRO bijvoorbeeld door een opheffingsformulier in te vullen online. Wel moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen, namelijk: ook nog een andere betaalrekening bij de bank hebben, die geen vreemdevalutarekening, geen zakelijke rekening en geen effectenrekening is. Voldoe je niet aan deze voorwaarden, dan moet je toch even langsgaan bij je bankkantoor.

Betaalrekening opzeggen bij de ING

Bij de ING Bank kan je je enige of laatste betaalrekening opzeggen door contact op te nemen met een medewerker in een ING bankkantoor. Vergeet in dit geval wel niet om een identiteitsbewijs en je betaalpas mee te nemen. Een andere mogelijkheid is om je rekening online op te zeggen via "Mijn ING".

Betaalrekening stopzetten bij de Rabobank

Rabobank biedt geen mogelijkheid voor het online opzeggen van je betaalrekening. Dit kan alleen telefonisch of na een bezoekje aan het bankkantoor. Je moet dan aangeven dat je je betaalrekening wilt stopzetten, waarna je een beëindigingsformulier moet invullen. Online de rekening opheffen kan dus niet. Als je een gezamenlijke rekening hebt, dan kan deze worden stopgezet door een van de twee rekeninghouders. Er hoeft maar één rekeninghouder het beëindigingsformulier te ondertekenen.

Rekening opheffen bij de SNS Bank

Wie zijn betaalrekening (of spaarrekening) wil stopzetten bij de SNS Bank, kan dit doen door het formulier "Rekening opheffen" in te vullen. Wil je van al je rekeningen bij de SNS Bank af, dan moet je "Mijn SNS" opzeggen. Dit kan door een brief te schrijven met daarin de rekeningnummers die je wilt opzeggen, het nummer van je digipass en eventueel een rekeningnummer van een andere bank waarnaar de SNS je resterend saldo kan overboeken. Stuur een kopie van je identiteitsbewijs mee, onderteken de brief en stuur deze op naar het volgende adres:
  • SNS Bank
  • Postbus 788
  • 6800 AT Arnhem

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kredietkaart stopzetten: hoe kan je je creditcard opzeggen?Kredietkaart stopzetten: hoe kan je je creditcard opzeggen?Tijdens en kort na een financieel-economische crisis is het niet zo makkelijk om krediet te krijgen bij de bank. Banken…
Goedkoopste betaalrekeningen 2015Goedkoopste betaalrekeningen 2015Het hebben van een betaalrekening bij een bank kost geld. De tarieven die banken hanteren lopen echter erg uiteen. Sommi…
Rentevergoeding op de betaalrekeningRentevergoeding op de betaalrekeningRente op een betaalrekening ontvangen kan wel degelijk. Bij de meeste banken krijgt u op uw betaalrekening geen rentever…
Lening beeindigen in 2019Lening beeindigen in 2019U wilt in 2019 uw lening beëindigen, wijzigen, deze vervroegd aflossen of stopzetten. Kan dat wel en wat gaat u dat kost…
Bankrekening openen in PortugalBankrekening openen in PortugalVeel Nederlanders wonen in Portugal of hebben er een vakantiewoning. In dat geval kan het verstandig zijn om een bankrek…
Bronnen en referenties
  • https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/beheer-betaalrekening/voorwaarden-online-opheffen-betaalrekening.html#/?s=0/:S0
  • http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/bankzaken-beginnen-of-beeindigen/opzeggen/betaalrekening-opzeggen/index.aspx?first_visit=true
  • http://www.rabobank.nl/particulieren/klantenservice/producten_en_diensten/betalen/betaalpakketten_en_rekeningen/hoe_hef_ik_mijn_betaalrekening_op
  • https://www.snsbank.nl/particulier/klantenservice/hoe-zeg-ik-mijn-sns-op.html (bronnen geraadpleegd op 21/05/2016).

Reageer op het artikel "Betaalrekening opzeggen: hoe je bankrekening stopzetten?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-05-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Betaalrekening tips
Schrijf mee!