InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bankrekening openen in Portugal

Bankrekening openen in Portugal

Bankrekening openen in Portugal Veel Nederlanders wonen in Portugal of hebben er een vakantiewoning. In dat geval kan het verstandig zijn om een bankrekening te openen bij een Portugese bank. De meeste rekeningen kunnen prima vanaf een Nederlandse rekening worden betaald, maar betalingen van nutsvoorzieningen en belastingen lopen allemaal via een bankrekening bij een Portugese bank. Wie een rekening wil openen kan het beste langs gaan bij de bank. Wie in Portugal woont of er bijvoorbeeld een vast vakantiehuis heeft doet er goed aan om een bankrekening te openen bij een Portugese bank. Sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw zijn er steeds meer Nederlanders naar Portugal getrokken. Het klimaat is er aantrekkelijk om te overwinteren. Tegelijkertijd is er niet, zoals in veel Spaanse badplaatsen, de commerciële drukte en het massale toerisme dat veel mensen afschrikt. Wie alleen in Portugal op vakantie gaat kan het keurig redden met alleen zijn buitenlandse bankpas. Portugal is goed aangesloten op het internationale betalingsverkeersysteem. Wie er echter woont zal merken dat hij of zij voor een aantal zaken een bankrekening nodig zal hebben. Een ander voordeel van een bankrekening bij een Europese bank is dat er niet langer kosten in rekening worden gebracht wanneer er geld wordt opgenomen. De meeste banken rekenen daarvoor opnamekosten van een paar euro.

Waarom zou ik een bankrekening openen bij een Portugese bank?

De meeste zaken kunnen via een buitenlandse bankrekening worden geregeld, zoals het betalen in een winkel of het doen van overschrijvingen. Ook de betalingen voor bijvoorbeeld de aankoop van een huis kunnen netjes op die manier worden geregeld. Voor de Portugese nutsvoorzieningen en belastingen is echter een Portugese betaalrekening nodig. Om fraude te voorkomen doet de Portugese belastingdienst geen zaken met mensen die alleen een buitenlandse bankrekening hebben. De gedachte erachter is dat op deze manier voorkomen wordt dat Portugees geld naar het buitenland wegstroomt. Ook helpt het fraude te voorkomen doordat mensen bij het afsluiten van een bankrekening bij een Portugese bank zich dan tenminste bij die bank hebben gelegitimeerd.

Bankrekening openen

De makkelijkste manier om een bankrekening te openen in Portugal is door langs te gaan en jezelf voor te stellen. Neem ook een identiteitsbewijs, je Portugese adres en je fiscale nummer mee. Dit nummer krijg je wanneer je jezelf als woonachtige in Portugal registreert. Vaak zal er ook om een aanbeveling worden gevraagd van je eigen bank of bijvoorbeeld een minimumstorting van een paar honderd euro.

Grootste Portugese banken

Er zijn verschillende grote banken in Portugal. De grootste banken zijn Banco Commercial Portuguese), Champalimaud Group, Banco Totta e Açores, Banco Pinto e Sotto Mayor en de Espiríto Santo groep. De grootste Portugese banken hebben meer dan 80% van het marktaandeel in handen. Van oorsprong staat de dienstverlening van de Spaanse banken bekend als traag en inefficiënt. De laatste jaren is er wel veel verbeterd. Dat komt vooral doordat banken meer zijn gaan automatiseren. Bij alle banken is het nu mogelijk om te internetbankieren. Op deze manier kunt u ook vanaf een afstand wanneer u weer in Nederland bent uw geld beheren. Naast de Portugese banken zijn er ook verschillende buitenlandse banken in Portugal actief. Voorbeelden daarvan zijn Barclays, Citibank en Deutsche Bank. De filialen van deze banken zijn vooral te vinden in de grote steden, te weten Lissabon, Porto en Faro en in mindere mate in de Algarve.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kurious, Pixabay
  • http://www.justlanded.com/nederlands/Portugal/Portugal-Gids/Geld/Rekeningen

Reageer op het artikel "Bankrekening openen in Portugal"

Reactie

Tyl, 28-12-2017 15:18 #1
Moet ik een adres hebben in Portugal om een bankrekening te openen?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!