InfoNu.nl > Financieel > Geld > Contant geld, voor alle zekerheid

Contant geld, voor alle zekerheid

Contant geld, voor alle zekerheid Sinds de komst van de pinpas heeft het elektronisch betalingsverkeer een enorme vlucht genomen, en kun je vrijwel overal met je pasje betalen. Geen wonder dat heel veel mensen nauwelijks nog contant geld in hun portemonnee of in huis hebben. Dat is echter niet handig zo bleek uit een aantal voorvallen die de laatste tijd plaats vonden.

Failliete banken

In maart 2013 gingen er enkele Cypriotische banken failliet. Een gevolg was dat de pinautomaten van de banken bijna twee weken lang waren geblokkeerd en burgers dus geen geld konden opnemen. De media hebben niet bericht hoeveel mensen hierdoor ernstig in de problemen zijn gekomen maar je mag verwachten dat 14 dagen leven zonder geld geen pretje is.

Cyberaanvallen

In april 2013 kreeg de ING bank enkele cyberaanvallen te verduren. Dit had onder meer tot gevolg dat het banksaldo van sommige klanten niet meer klopte en zij ook niet konden pinnen. Erg vervelend wanneer je met een vol winkelwagentje bij de kassa van de supermarkt staat of wanneer je net de tank van je auto vol hebt laten lopen.

Grootschalige stroomstoringen en zonnestormen

Failliete banken en cyberaanvallen zijn echter niet de enige rampen die er voor kunnen zorgen dat je niet meer met je pinpas kunt betalen. Grootschalige stroomstoringen, bijvoorbeeld door terroristische aanslagen, kunnen voor problemen zorgen maar ook een potentiële bedreiging vormen de zonnestormen. Zonnestormen ontstaan tengevolge van hele grote explosies op de zon waardoor wolken met elektrisch geladen deeltjes de ruimte in geslingerd worden. Wanneer grote wolken met deze deeltjes de aarde bereiken kan dit er voor zorgen dat alle elektronische communicatie wordt platgelegd, en dus ook het betalingsverkeer. Wetenschappers verwachten enkele zeer forse uitbarstingen in 2013.

Tienduizenden op de bank, en geen geld om brood te kopen

Dit zijn slechts enkele rampscenario’s die we kennen, en ze hebben slechts een tijdelijk effect op de bereikbaarheid van ons digitale geld. Er zullen echter ongetwijfeld ook nog rampen kunnen gebeuren waar we nog nooit mee te maken hebben gehad, en die we dus ook niet kunnen voorzien. We mogen zelfs niet uitsluiten dat er rampen kunnen gebeuren waardoor we gedurende lange tijd geen geld kunnen opnemen. Wat kan leiden tot de heel vervelende situatie dat we tienduizenden Euro’s op de bank hebben staan, maar geen geld hebben om een brood te kopen. Vandaar dat het instituut voor budgetvoorlichting Nibud nu ook adviseert om cash geld achter de hand te houden.

Hoeveel?

Het Nibud geeft als richtlijn dat een gezin met twee kinderen op zijn minst 50 Euro in huis zou moeten hebben. Dit bedrag lijkt erg aan de lage kant te zijn. Gelet op het scenario in Cyprus ligt het meer voor de hand om een bedrag achter de hand te houden waarmee men twee weken kan overbruggen. Hoeveel dat is hangt af van persoonlijke omstandigheden. Stel bijvoorbeeld dat de kostwinner beroepshalve veel met een auto onderweg is. Dan zal deze toch daarvoor over een bedrag moeten beschikken waardoor hij/zij regelmatig kan tanken. Daarvoor zullen dan waarschijnlijk al honderden Euro’s gereserveerd moeten worden, en een cash reserve van 500 Euro lijkt dan meer voor de hand te liggen. Wat een ideaal bedrag is zal iedereen vast kunnen stellen aan de hand van zijn uitgavenpatroon over bijvoorbeeld twee weken.

Ook tijdens de vakantie

© 2013 - 2018 Machosofty, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Contant geld, voor alle zekerheid"

Infoteur: Machosofty
Gepubliceerd: 12-04-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!