InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Kredietkaart stopzetten: hoe kan je je creditcard opzeggen?

Kredietkaart stopzetten: hoe kan je je creditcard opzeggen?

Kredietkaart stopzetten: hoe kan je je creditcard opzeggen? Sinds de financieel-economische crisis van 2008, ook wel kredietcrisis genoemd, is het niet meer zo makkelijk om krediet te krijgen bij de bank. Banken zijn voorzichtiger geworden met het verlenen van kredietkaarten doordat de kredietcrisis het hele systeem in vraag stelde. Een bestaande kredietkaart verlengen is een heel stuk makkelijker dan het aanvragen van een nieuwe kaart, waarbij de bank doorgaans een bewijs van inkomsten vereist. Creditcards hebben al te vaak geleid tot schulden doordat mensen hun uitgaven niet meer konden terugbetalen. Hierdoor zijn ook klanten zelf het gevaar van een al te makkelijk gebruik van een kredietkaart gaan inzien, waardoor een creditcard opzeggen meer en meer overwogen wordt. Want ook al beseffen sommige mensen het niet, een kredietkaart stopzetten kan vrij makkelijk. Een MasterCard, Visa of American Express opzeggen kan nuttig zijn om mogelijke schulden te vermijden. Hoe kan je je creditcard opzeggen?

Creditcard opzeggen

Jarenlang werd een creditcard bijna beschouwd als vanzelfsprekend om in je portefeuille te hebben. Maar veel mensen gebruikten de creditcard op een onverantwoorde manier door meer op krediet te betalen dan ze konden terugbetalen. Hierdoor begonnen ze schulden op te stapelen. Dit werd bovendien extra duidelijk tijdens de financieel-economische crisis van 2008 en de nasleep ervan. Doordat deze crisis in feite ontstond omwille van te makkelijk verleende kredieten, werd hij ook wel kredietcrisis genoemd.

Kredietkaart stopzetten

Voor sommige mensen lijkt het een betere optie om de kaart dan maar helemaal op te zeggen. Op die manier wordt de misschien wel saaie, maar veilige regel "Geen krediet maakt geen schuld" gerespecteerd en risico vermeden. Hoe je je kredietkaart kan stopzetten hangt af van de soort kaart die je hebt, maar ook van je bank. Doorgaans gelden algemene regels voor je kredietkaart, maar afhankelijk van de bank kunnen daar nog andere voorwaarden en/of kosten bijkomen.

Hoe je MasterCard opzeggen?

Je kan je MasterCard stopzetten per telefoon of per brief. Er is een International Cardservices helpdesk waar je terecht kan om je creditcard op te zeggen, bereikbaar op het nummer: 020 6 600 678. Je kan je kredietkaart ook per brief opzeggen, als je de kaart doormidden knipt en opstuurt, samen met een kopie van je paspoort. Dit alles opsturen naar het volgende adres:
International Card Services BV
t.a.v. creditcard opzeggen
Postbus 23225
1100 DS Diemen

Hoe je Visa WorldCard opzeggen?

Dezelfde regels als voor de MasterCard gelden ook voor de Visa Word Card: zowel telefonisch als schriftelijk kan je je creditcard opzeggen. Hetzelfde postadres en hetzelfde telefoonnummer gelden ook hier. De Visa World Card kan je opzeggen zonder kosten na 1 jaar. Wel geldt er een opzegtermijn van twee maanden.

Hoe je American Express creditcard opzeggen?

Je kan je AmEx creditcard opzeggen per telefoon en per opzegbrief. Telefonisch kan je de American Express Ledenservice bereiken op het volgende nummer: 020-5048000. Als je je kaart doormidden knipt en bij je opzegbrief kan je je creditcard ook stopzetten. Doorsturen naar het volgende adres:
American Express Services Europe Ltd
Ledenservice
Postbus 7319
1007JH Amsterdam

Creditcard stopzetten bij je bank

Klantenservice

Een andere mogelijkheid is om gewoon naar je bank te gaan en daar duidelijk te maken dat je je creditcard wilt stopzetten. Vaak is dit ook mogelijk via de Klantenservice van de bank (bv. ING Bank). Het is wel mogelijk dat de opzegtermijnen en de opzegkosten per bank kunnen verschillen. Het is altijd belangrijk om de voorwaarden en modaliteiten van je kredietkaart nauwkeurig na te kijken. Soms moet je minstens twee maanden vóór de vervaldatum van je kaart een opzegbrief sturen, zoniet wordt je creditcard stilzwijgend verlengd.

Vervaldatum creditcard

Hou dan ook de vervaldatum van je creditcard in gedachten en ga een drietal maanden op voorhand even bij de bank langs om te vragen wat je best doet als je je creditcard wilt stopzetten. De vervaldatum van de kredietkaart vind je op de voorkant van de kaart vermeld met de maand en het jaar, bv. 08/19. In dat geval is je kredietkaart geldig tot augustus 2019 en vraag je best advies bij je bank in het voorjaar van 2019, pakweg april of mei van hetzelfde jaar. Je bank zal je dan informeren over het aangewezen tijdstip van opzegging en over de vereiste formaliteiten (handgetekende brief, enz.).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prepaid creditcard: voordelen en nadelen van prepaid creditPrepaid creditcard: voordelen en nadelen van prepaid creditDe prepaid creditcard is vooral geschikt voor mensen die geen klassieke creditcard toegekend krijgen. Vaak gaat het om m…
VISA Card aanvragen: betaalbaar en voordeligVISA Card aanvragen: betaalbaar en voordeligAls je via internet een vakantie wilt boeken in het buitenland of in het buitenland wilt winkelen moet je vaak beschikke…
Creditcards: welke soorten kredietkaarten zijn er?Creditcards: welke soorten kredietkaarten zijn er?De technologische evolutie van het begin van de eenentwintigste eeuw bracht een toenemend elektronisch betaalverkeer tew…
Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?Een creditcard is een uiterst handig betaalmiddel dat je overal ter wereld kan gebruiken. Wie een creditcard wil aanvrag…
Bronnen en referenties
  • https://www.creditcardvergelijking.nl/, bezocht op 10/12/2015.

Reageer op het artikel "Kredietkaart stopzetten: hoe kan je je creditcard opzeggen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 15-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Creditcards
Schrijf mee!