InfoNu.nl > Financieel > Geld > Betaalrekening: laat er niet teveel geld op staan

Betaalrekening: laat er niet teveel geld op staan

Betaalrekening: laat er niet teveel geld op staan Als de spaarrente niet echt hoog is, gebeurt het wel vaker dat mensen relatief veel geld op hun betaalrekening laten "slapen". Ze laten het geld staan omdat ze zuiniger zijn geworden door de crisis of omdat ze de beurs te onzeker achten om in aandelen te gaan beleggen. Toch is het niet aangeraden om al te veel geld op je zichtrekening te laten staan, ook in tijden van crisis. Ook wanneer het economisch slecht gaat is het nuttig om te denken aan de lange termijn en manieren te vinden waarop je een bescheiden kapitaal kan opbouwen. Hiervoor zijn er verschillende mogelijkheden, denk bijvoorbeeld aan samengestelde interesten, aandelen of beleggingsfondsen. Ook kan je liquiditeit en rendement combineren als je op zeker wilt spelen. Al teveel geld op je betaalrekening laten staan zonder dat je denkt aan rendement is dus niet aan te raden.

Betaalrekening of zichtrekening

Een betaalrekening is een rekening waarvan je gebruik maakt om je salaris te laten storten en om betalingen mee te doen, zoals aankopen in de winkel of overschrijvingen via internet. Met je pinpas die verbonden is aan de betaalrekening kan je ook geld uit de geldautomaat halen. In België wordt deze rekening ook wel zichtrekening genoemd. Het saldo op je zichtrekening levert doorgaans weinig of geen rente op, maar toch laten heelwat mensen er relatief veel geld op "slapen". Een van de redenen hiervan is dat bij een klein verschil tussen de rente op de spaarrekening en de rente op de betaalrekening mensen de moeite niet nemen om hun geld te verplaatsen. Maar er zijn ook andere redenen waarom er nogal veel geld op een betaalrekening blijft slapen aan beperkt rendement.

Teveel geld op betaalrekening

Niet alleen om doorlopende uitgaven mee te doen, maar ook om andere redenen wordt geld geplaatst op de betaalrekening. Vermits de spaarrente sinds de economische crisis van 2008 relatief laag is, wordt er minder snel geld overgeschreven naar de spaarrekening. Tegelijkertijd laat men wat extra geld op de zichtrekening staan voor onvoorziene kosten, zeker wanneer de prijzen voortdurend stijgen. Bij onzekerheid in de economie en een voortdurende dreiging van inflatie is het immers nuttig om op zeker te spelen en wat extra geld op je betaalrekening te hebben klaarstaan. Daarnaast zijn meer en meer mensen sinds de crisis beter gaan letten op het bedrag dat er met hun kredietkaart is verschuldigd en dus de volgende maand van de rekening gaat. In crisistijden gaan mensen noodgedwongen voorzichtiger worden en worden ze zuiniger in hun consumeren.

Spaarrente

Het is inderdaad zo dat een spaarrekening anno 2015 niet veel rente opbrengt, en dat het soms de moeite niet lijkt om geld over te zetten van betaalrekening naar spaarrekening. Maar toch is het nog altijd beter om van een lage spaarrente te genieten dan helemaal geen rente, zoals op de zichtrekening. Eventueel kan je - hoe moeilijk het financieel ook is - plannen om elke maand een klein bedrag over te schrijven naar je spaarrekening (bijvoorbeeld 30 euro). Op die manier kom je op lange termijn toch aan een aantrekkelijk spaarbedrag en levert je geld tenminste wat op. Bovendien speelt op de lange termijn het voordeel van de samengestelde interesten.

Aandelen

Een andere oorzaak waarom mensen geld laten slapen op een zichtrekening, is omdat ze op dit moment geen vertrouwen hebben in de beurs. Mensen die normaal gezien wel geld spenderen aan aandelen, obligaties en fondsen vonden de situatie op de beurs in de nasleep van de economische crisis van 20008 lang te onzeker om in te stappen. Toch kunnen aandelen interessant zijn wanneer je relatief sterke bedrijven laag kan inkopen. Als aandelen laag gewaardeerd staan, dan kan je investering op lange termijn een aardig rendement opleveren. Ook hoeft het niet meteen te gaan om risicovolle aandelen; ook een beperkte maandelijkse investering in een beleggingsfonds kan al interessant zijn. Dit kan al vanaf een relatief klein bedrag per maand. Hou hierbij in gedachten dat beleggen in aandelen of aandelenfondsen op de héél lange termijn altijd meer rendement opbrengt dan een spaarrekening. Het is dus de moeite waard om een beleggingsplan te maken voor de lange termijn.

Liquiditeit en rendement

Geld laten staan op een betaalrekening is een logische houding als het slecht gaat met de beurs en de economie. Het is goed om wat achter de hand te houden voor als het nóg slechter zal gaan. Maar aan de andere kant kan je deze vorm van liquiditeit (het beschikbaar houden van cash) ook combineren met potentieel rendement (investeren in beleggingsproducten). Een goed idee is om bijvoorbeeld een reëel plan te maken van je maandelijkse uitgaven, daar nog wat extra ruimte bij in te bouwen, en de rest van je inkomsten te spenderen aan een belegging. Op die manier haal je toch zoveel mogelijk rendement uit je geld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Betaalrekening: laat er niet teveel geld op staan"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Betaalrekening tips
Schrijf mee!