InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rentevergoeding op de betaalrekening

Rentevergoeding op de betaalrekening

Rentevergoeding op de betaalrekening Rente op een betaalrekening ontvangen kan wel degelijk. Bij de meeste banken krijgt u op uw betaalrekening geen rentevergoeding. U moet betalen voor een bankrekening als u rood staat. Er zijn gelukkig banken zoals de SNS bank. Die geeft in januari 2018 0,25% rente op uw betaalrekening, annex spaarrekening. Ook de ASN bank geeft rente op de betaalrekening.

Spaarrente op betaalrekening als rentevergoeding

Kies voor een betaalrekening met een hoge spaarrente en niet met een spaarrente van nul (Triodios januari 2018), want dan kunt u beter een aparte spaarrekening of een spaardeposito kiezen. Als de rente op een betaalrekening laag is, heeft het weinig zin om een nieuwe betaalrekening te openen. Als u bij de bank al een betaalrekening hebt, compenseert het voor een deel de kosten van het betaalpakket.

Betalen met betaalrekening in plaats van rente op betaalrekening

De banken klagen over de betaalrekeningen. Die zouden veel geld kosten en te weinig opbrengen. Ook daar hebben de banken een oplossing voor bedacht. U betaalt gewoon voor uw pasje jaarlijks of per kwartaal, u betaalt voor enveloppen, voor de afschriften, voor het openen van een betaalrekening.

Klanten en banken

Eigenlijk is dat toch heel raar. Elke ondernemer zal toch proberen een klant te behouden, en kijken of hij die klant meer kan bieden. Alleen kijken naar de rendementen op de betaalrekening lijkt erg kortzichtig, immers wie betaalt, woont ook ergens en nieuwe goederen zal aanschaffen. Een slimme bank kan daaraan ook weer nieuwe financiële producten koppelen. Wie een huis koopt zal toch vaak een hypotheek afsluiten, wie een auto koopt kan toch ook vaak een passend aanbod worden gedaan. En zo zijn nog wel meer voorbeelden te noemen.

Banken en trouw

Nu gokken misschien vele banken er op dat klanten hun bank trouw zullen blijven. Maar ook dat lijkt een misrekening. Via internet is zo elders een rekening geopend. Vaak gaat het dan nog om banken, die niet de last dragen van een enorm kantorennetwerk, maar via internet gemakkelijk op maat producten kunnen aanbieden. Veel logischer is het dan toch, om klanten wat te paaien en ze een vergoeding op hun betaalrekening te geven. Dat is voor de klant ook prettig. Hij hoeft niet steeds over te boeken naar een spaarrekening en is verder nergens toe verplicht. Hapt de klant vrijwillig, dan heeft de bank, zo leert de praktijk, er vaak een langdurige tevreden klant bij.

De SNS bank met rentevergoeding op betaalrekening

De SNS bank vergoedt 0,4% rente op de betaalrekening. U betaalt wel kosten voor de betaalrekening, maar als u die al had is dat geen probleem. Dit is inclusief twee persoonlijke wereldpassen en online SNS Kasboek. Bovendien kunt u met automatisch sparen zelf instellen hoe vaak en hoeveel u wilt sparen.

De ASN bank met rentevergoeding op betaalrekening

De ASN bank vergoedt ook een rente over een positief saldo op de betaalrekening. Deze creditrente bedraagt 0,3%. Daar staan na zes maanden wel nog kleine kosten van de betaalrekening tegenover:
  • Eerste zes maanden gratis.
  • Daarna in 2018 1,50 per maand.

Spaarrekening openen via het internet

Het openen van een spaarrekening via internet is snel en gratis. Een goed voorbeeld is het sparen bij MoneYou: een spaarrekening is zo geopend en geeft een mooie rente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek versneld aflossen of sparen?Hypotheek versneld aflossen of sparen?Een hypotheek versneld aflossen kan vele voordelen opleveren. Zo bent u sneller financieel onafhankelijk en minder vatba…
Banken, goedkoop bankieren en betalen in 2019Banken, goedkoop bankieren en betalen in 2019Een goedkope betaalrekening graag in 2019. Goedkoop bankieren en betalen, en zo geld besparen of zelfs een gratis betaal…
Sparen: Hoe maak je een keuze voor de juiste spaarrekening?Wanneer je graag je vermogen een beetje wilt laten groeien, is het goed om te weten dat er verschillende soorten spaarre…
Hoge spaarrente Friesland Bank op betaalrekeningHoge spaarrente Friesland Bank op betaalrekeningDe spaarrekening die tegelijkertijd ook een betaalrekening is bestaat voor bestaande klanten van de Friesland Bank. Op d…

Reageer op het artikel "Rentevergoeding op de betaalrekening"

Reacties

De Raaf Arnhem, 01-09-2011 21:57 #3
Bedankt voor de informatie. Ik ben zeer slecht te spreken over de service van de sns bank in Arnhem. Ze zijn nergens meer te vinden en het verhelpen van een storing aan mijn bankpas duurt twee weken. waardoor ik twee weken niet bij mijn geld kan. Bizar dit soort praktijken! Ik ben op zoek naar een andere bank. En uw artikel kwam mij goed van pas. bedankt! Reactie infoteur, 14-01-2018
Beste De Raaf Arnhem,
Graag gedaan!
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gelder, 02-03-2008 15:23 #2
Zitten hier nog haken en ogen aan?
Volgens de site van DSB is de rente al weer gedaald naar 2.5%. Reactie infoteur, 03-03-2008
Waar het om gaat is dat de DSB bank rente op de gewone betaalrekening vergoedt, met gratis internetbankieren en pas. Ik ken nog geen nadelen. De rente is nu verlaagd naar 2,5% op de betaalrekening. Maar ABN AMRO. Postbank, Rabobank en zo verder brengen u veel geld in rekening voor het hebben van een betaalrekening en pas, en vergoeden helemaal niets op de betaalrekening.

Jwobma, 15-02-2008 16:04 #1
Ben benieuwd naar de voorwaarden en kun je overal pinnen en geld opnemen? Reactie infoteur, 15-02-2008
DSB meldt hierover :" Eenvoudig bankieren via internet, met gratis bankpas, zonder periodieke kosten, en ook nog eens 3,0% rente als uw maandelijkse inkomen op de rekening wordt gestort? Dat kan met de unieke DSB Bankrekening, de voordeligste betaalrekening van Nederland!"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Veilige bank
Reacties: 3
Schrijf mee!