InfoNu.nl > Financieel > Geld > Negen tips om te bezuinigen op boodschappen

Negen tips om te bezuinigen op boodschappen

Negen tips om te bezuinigen op boodschappen. Bespaar dagelijks geld zonder daar iets van te merken. Hou geld over om deze zomer te besteden aan een leuke vakantie of aan het einde van het jaar in de dure decembermaand aan de feestdagen. Alle kleine beetjes helpen bij het bezuinigen op het boodschappen doen. De besparingen zijn klein, maar je eet elke dag. Na deze tips een jaar in de praktijk te hebben gebracht heb je een substantieel bedrag bespaard.

1. Koop in bulk

Veel voedsel is een stuk goedkoper als je grote hoeveelheden inkoopt. Let wel op de houdbaarheidsdatum. Door groot in te kopen kun je op lange termijn aanzienlijk bezuinigen op boodschappen. De beste boodschappen om groot in te slaan zijn standaard ingrediënten waarmee je vaak kookt. Kies producten met een hoge prijs per gram zodat ze niet teveel ruimte innemen en een houdbaarheidsdatum die ver in de toekomst ligt.

2. Kook niet teveel

Een gemiddeld huishouden in Nederland gooit jaarlijks kilo's prima voedsel weg. Maak notities na het eten hoeveel er over is gebleven bij het recept dat je gebruikt en probeer het restafval te reduceren tot weinig of geen. Op deze manier zorg je er ook voor dat je niet teveel eet wat ook nog eens goed is voor de lijn.

3. Kook met restjes

Gebeurt het toch dat je met restjes blijft zitten. Vries deze dan in om op een geschikt moment als lunch te gebruiken of als maaltijd. Ze kunnen ook enige tijd in de koelkast bewaard worden. Koken met restjes is ook leuk. Overgebleven groenten kunnen makkelijk in een stoofpotje worden verwerkt.

4. Het boodschappenlijstje

Het ouderwetse boodschappenlijstje is zo gek nog niet. Hoewel een modern boodschappenlijstje met een smartphone app ook heel goed werkt. Het is handig als geheugensteuntje zodat je geen boodschappen vergeet maar werkt ook geweldig als een lijstje om je aan te houden en precies datgene te kopen dat je nodig hebt en geen impulsaankopen te doen.

5. Merk je niks van

Vervang de merkartikelen die je gebruikt door merkloos of huismerk artikelen. Wordt er thuis bezwaar gemaakt of geloof je niet dat je het verschil toch niet proeft? Organiseer een blinde proeftest... Het is nog leuk ook. Bij een smaaktest tussen twee artikelen blijft er wel altijd een vijftig procent kans dat de goede wordt gekozen dus maak het wat moeilijker met verschillende huismerken bijvoorbeeld.

6. Kook vaker vegetarisch

Probeer om wat vaker vegetarisch te koken. Vlees is erg duur. Het is nog beter voor de gezondheid om wat minder vlees te eten ook. Af en toe een vleesvrije dag kan een aanzienlijke besparing opleveren. Koken met noten of andere vleesvervangers kan erg lekker zijn. Een helemaal vegetarische maaltijd met smakelijke groenten maken kan ook erg lekker zijn. Vegetarische quiche of vegetarische burrito's zijn heerlijk. Vis kan natuurlijk ook maar dat scheelt dan weer niet in de kosten.

7. Kook eens met ander vlees

Nederland is een echt filet land. Bijna in elk recept wordt filet verwerkt. Ga op een culinair avontuur en gebruik wat avontuurlijkere stukjes vlees. Laat de biefstuk wat vaker liggen en probeer eens een kotelet of lever of zelfs hart. Toch vlees, maar verkrijgbaar voor een relatief gunstige prijs.

8. Doe eens per week boodschappen

Doe je boodschappen met de auto? Doe de boodschappen dan een keer per week. Dat scheelt in de kosten voor benzine. Elke dag naar de winkel rijden is relatief erg duur. Op korte afstanden gebruiken auto's relatief erg veel energie. Het beste is natuurlijk om lekker met de fiets te gaan. Goed voor het milieu en de conditie.

9. Ga eens naar de markt

Ga wat vaker naar de lokale markt. Vaak zijn hier betere verse producten te krijgen. Op de markt is een gulden een daalder waard is een gezegde dat niet meer wordt gebruikt sinds de invoering van de euro maar goedkoop inslaan kan nog steeds op de markt. Probeer hier vooral de tip om in bulk in te kopen en daarmee goede prijzen te bedingen. Ga je eenmaal vaker dan krijg je de smaak van de markt te pakken.

Lees verder

© 2013 - 2019 Gosupress, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bezuinigen in en om het huisBezuinigen in en om het huisBezuinigen doen we als eerste op de luxe artikelen natuurlijk. Etentjes, uitjes, vakanties en kleren. Maar het zou u ver…
Vijf tips om goed en zuinig met je geld om te gaanVijf tips om goed en zuinig met je geld om te gaanGoed en zuinig met je geld omgaan; veel mensen doen dit al en zijn hier dagelijks mee bezig. Toch zijn er nog steeds een…
Geld besparen: bezuinigen en investerenGeld besparen: bezuinigen en investerenVoor veel mensen staat geld besparen gelijk aan de broekriem aantrekken. Dit hoeft echter niet waar te zijn, wat niet wi…
Zuinig leven: voorkom schulden  leef zuinigZuinig leven: voorkom schulden leef zuinigVeel mensen hebben schulden. Sommigen kunnen daar niet zoveel aandoen omdat ze simpelweg te weinig inkomen hebben omdat…
Huishoudboekje: zien waar je geld heen gaat en besparenHuishoudboekje: zien waar je geld heen gaat en besparenJe kan op veel manieren geld besparen. Maar als je niet weet wat er maandelijks in en uit je portemonnee gaat, is het mo…
Bronnen en referenties
  • http://www.sxc.hu/photo/959019

Reageer op het artikel "Negen tips om te bezuinigen op boodschappen"

Infoteur: Gosupress
Gepubliceerd: 07-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!