InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vermogensbeheer, financieel advies op maat

Vermogensbeheer, financieel advies op maat

Vermogensbeheer, financieel advies op maat Vermogende klanten krijgen bij banken financieel advies op maat en kunnen bij goed vermogensbeheer rekenen op advies van accountants, fiscalisten of juristen.

Waarom mensen vermogensbeheer uitbesteden

Mensen met een groot vermogen die zichzelf niet met complexe financiële aangelegenheden willen inlaten en meer ruimte willen scheppen voor vrije tijd en andere activiteiten, laten zich steeds meer bijstaan door vermogensbeheerders. Voor de alsmaar complexer wordende kapitaalmarktvragen doen ze een toenemend beroep op gekwalificeerde specialisten.

Waaraan herkent men een goede vermogensbeheerder?

Het beheer van een groot vermogen vereist bijzondere aandacht en zorg. Gespecialiseerde vermogensbeheerders kunnen die zorg uit handen nemen en met hun diensten en expertise in die behoefte voorzien. Een kwestie van financieel ontzorgen dus. Een vermogensbeheerder die zijn werk serieus neemt, geeft aandacht aan de volgende zaken:

  • Onafhankelijkheid: een onafhankelijke vermogensbeheerder handelt alleen in het belang van de klant, vrij van bedrijfsbeperkingen;
  • Vertrouwensbasis en verantwoording: met continue ondersteuning, deskundig advies en een transparante manier van werken, creëert hij de basis voor vertrouwen. Een regelmatige, allesomvattende en onafhankelijke rapportage zorgt daarbij steeds voor een actueel overzicht van het vermogen;
  • Discretie: een competente vermogensbeheerder behandelt uw identiteit en uw vermogen altijd met de grootst mogelijke discretie. Om optimaal voor zijn cliënten te kunnen optreden, kan hij terugvallen op een vertrouwd netwerk van verschillende specialisten;
  • Individualiteit en persoonlijke betrokkenheid: wat een vermogensbeheerder doet, doet hij voor u. Hij werkt maatwerk-oplossingen uit op het hoogste niveau. Die bepalen uiteindelijk het dienstenpakket waarmee hij voor de klant aan de slag gaat.

Vermogen, meer dan geld alleen

Vermogen is meer dan een hoeveelheid geld. Het zegt ook iets over de persoon van de klant:
  • wat wil hij met zijn vermogen in de toekomst doen?
  • welke doelen streeft hij na en welke ambities wil hij realiseren?
  • eventuele beleggingsstrategiëen moeten uiteraard gebaseerd zijn op de rendementsverwachting en persoonlijke risicotolerantie van die klant.

Maar vermogensbeheer kan veel meer omvatten dan het uitwerken van een goed beleggingsadvies:
  • denk bijvoorbeeld aan iemand die zijn bedrijf wil overdragen;
  • of iemand die zijn nalatenschap geregeld wil zien of wil schenken aan een goed doel.

Vermogen bewaren en vermeerderen

Doorgaans gaat het bij vermogensbeheer om goede lange-termijn-oplossingen en die kunnen voor elke vermogende weer anders zijn.
Ervaren en competente portfoliomanagers zorgen ervoor, dat ze met een actieve beleggingsaanpak flexibel en dynamisch op veranderende kapitaalmarktomstandigheden kunnen reageren om zo de performance van hun portefeuille te vergroten. Dat alles uiteraard niet alleen met het doel om het vermogen van de klant te bewaren maar ook om het te vermeerderen.

Volstaan met financieel advies

Uiteraard zijn er ook vermogende personen die liever de finale beleggingsbeslissing zelf treffen. Ze gaan op zoek naar een competent en onafhankelijk aanspreekpunt waar ze kunnen praten over hun ideeën, een financieel adviseur die hen kan helpen aan een gefundeerde second opinion.

Materiële vermogensbestanddelen

In financieel advies spelen vaak ook materiële vermogensbestanddelen een belangrijke rol. Aandelen bieden op de korte termijn niet de gewenste stabiliteit en veiligheid, omdat de beurspsychologie vooral in tijden van crisis leidt tot flinke koersbewegingen. Traditionele activa zoals grond, vastgoed of kunstcollecties vertonen onafhankelijk van de ontwikkelingen op de kapitaalmarkten, minder heftige schommelingen in waarde.
Gerelateerde artikelen
Financieel advies en vermogensbeheer voor particulierenFinancieel advies en vermogensbeheer voor particulierenOp allerlei gebieden kan er financieel advies verstrekt worden en dat kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de keuze voo…
Vermogensbeheer, uitbesteden of zelf doen?Vermogensbeheer, uitbesteden of zelf doen?Vermogensbeheer is er op de eerste plaats op gericht om het vermogen te beschermen en waar mogelijk te laten aangroeien…
Mogelijkheden van een opleiding financieel managementMogelijkheden van een opleiding financieel managementHet financieel management van een onderneming of organisatie is een van de belangrijke onderdelen die ondersteuning bied…
Private banking: je geld laten beheren door een specialistPrivate banking: je geld laten beheren door een specialistAls je over een vrij groot financieel vermogen beschikt, dan kan je bij de bank een beroep doen op de formule van privat…
In de bijstand teren op uw spaargeldIn de bijstand teren op uw spaargeldDe bijstand komt u in terecht in het geval u niet zelf in uw inkomsten kunt voorzien, en u hebt geen recht op andere uit…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vermogensbeheer, financieel advies op maat"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 20-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!