InfoNu.nl > Financieel > Geld > Collegegeld tweede studie

Collegegeld tweede studie

Collegegeld tweede studie Als student aan een hogeschool of universiteit moet je collegegeld betalen. Bij onderwijsinstellingen die door de overheid gefinancierd worden, betaal je wettelijk collegegeld. Voor een tweede studie zijn de tarieven fors hoger: meestal wordt er instellingsgeld in rekening worden gebracht. Hoeveel collegegeld betaal je voor een tweede studie?

Wettelijk collegegeld

Het wettelijk collegegeld wordt door de overheid vastgesteld. Dit betaal je als je voldoet aan de nationaliteitseisen, als je bij aanvang van de studie nog geen bachelor of masterdiploma hebt behaald en als je ingeschreven staat aan een onderwijsinstelling die door de overheid wordt bekostigd.

Collegegeld tweede studie

De situatie verandert als je een tweede studie volgt. De overheid betaalt niet mee aan een tweede studie, tenzij het gaat om een opleiding in de zorg of het onderwijs. De hogescholen en universiteiten hanteren daarom een tarief dat in de meeste gevallen fors hoger ligt dan het collegegeld, namelijk het instellingstarief. Dat kan oplopen tot 10.000 per jaar. Hogescholen hebben de vrijheid om zelf de tarieven vast te stellen. Dat leidt tot onevenredig hoge kosten voor studenten die graag een tweede bachelor of mastergraad willen behalen.

Collegegeld schakeljaar

Ook studenten die een schakeljaar volgen, zijn de dupe. De meeste universiteiten hanteren voor het studiejaar 2011 2012 een overgangsregeling. Studenten hebben dan wel de mogelijkheid om een premaster of schakeljaar te volgen, tegen het wettelijke collegegeld.

Zorg en onderwijs

In de zorg en in het onderwijs is een groeiend tekort aan medewerkers. De banen liggen er bijna voor het oprapen. De overheid stimuleert studenten om een (tweede) opleiding in de zorg of in het onderwijs te volgen. Studenten betalen dus wettelijk collegegeld in plaats va instellingsveld.

Twee studies tegelijk

Ambitieuze studenten kunnen twee studies tegelijk volgen tegen het reguliere wettelijke collegegeld. Het risico op studievertraging is echter wel aanwezig, met de langstudeerboete als gevolg. Dat is een extra toeslag van ruim drieduizend euro boven het reguliere collegegeld.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • DUO

Reageer op het artikel "Collegegeld tweede studie"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 26-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!