InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Spaargeld en bijstandsuitkering

Spaargeld en bijstandsuitkering

Op het moment dat u in de bijstand terecht komt, mag u niet beschikken over veel eigen geld. Indien u dat wel hebt moet u een deel eerst opmaken voordat er recht bestaat op een bijstandsuitkering. Een werknemer die zijn baan verliest, komt in de meeste gevallen eerst in de WW terecht. Deze uitkering loopt maximaal drie jaar en twee maanden. De duur van de uitkering is afhankelijk van uw arbeidsverleden. Na afloop van deze uitkeringsperiode stopt de WW en krijgt de werknemer mogelijk recht op een uitkering uit de Wet Werk en Bijstand (bijstandsuitkering). Dit is afhankelijk van de hoogte van het gezinsinkomen. Zelfstandige ondernemers hebben geen recht op een WW-uitkering en kunnen bij gebrek aan inkomsten een aanvulling krijgen tot het sociaal minimum.

Vermogen wordt gekort op de bijstandsuitkering

Op het moment dat er een bijstandsuitkering wordt aangevraagd, zal er gekeken worden naar het vermogen van de aanvrager. Een bijstandsuitkering is uitsluitend bedoeld voor mensen die op geen andere uitkering aanspraak kunnen maken, en die zichzelf niet kunnen redden. In het geval er nog een groot bedrag aan vermogen in het bezit is, moet dit eerst opgemaakt worden. Vermogen tot 5.555 (2011) per volwassene is vrijgesteld.

De overwaarde in het huis zal ook naar gekeken worden bij het aanvragen van een bijstandsuitkering. Een overwaarde lager dan 46.900 wordt in principe ongemoeid gelaten, er zijn uitzonderingen.

Wat wordt onder vermogen verstaan?

Het begrip vermogen is ruimer dan uitsluitend spaargeld dat u op uw spaarrekening hebt staan. Ook andere vermogensbestanddelen kunnen betrokken worden in het bepalen van uw vermogen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan kostbaar antiek of dure sierraden. In de praktijk zal niet zover worden gegaan om op deze manier het recht op een uitkering te beperken, maar in u moet het aangeven als bezitting.

Extra inkomsten

Mensen die naast hun uitkering extra inkomsten hebben, zijn verplicht om dit aan te geven bij de uitkeringsinstantie. Dit kan bijvoorbeeld zijn inkomsten uit oppaswerk, maar ook een lucratief handeltje via Marktplaats moet gemeld worden.

Overwaarde in het huis gebruiken

In het geval de overwaarde boven het vrijstellingsbedrag uit komt van 46.500, kan een deel van de verstrekte bijstandsuitkering verstrekt worden als een lening. De overwaarde wordt dus eigenlijk gebruikt om de uitkering mee te bekostigen, tot het moment dat de overwaarde onder de 46.500 zakt. Indien het huis bijvoorbeeld niet dient als eigen woning, maar als investering, wordt de volledige overwaarde als vermogen gezien.

Vermogen investeren in het huis

Iemand die mogelijk in de toekomst recht zou hebben op een bijstandsuitkering, kan beter het overschot aan spaargeld (boven de 5.555) investeren in het eigen huis. Dit is uitsluitend interessant in het geval de overwaarde niet boven de 46.500 uit gaat komen na de investering. Door het geld te gebruiken om een deel van de hypotheek af te lossen, wordt u hypotheek en de maandelijkse hypotheeklasten lager. Daarnaast zal het geld niet gebruikt hoeven te worden om van te leven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=544

Reageer op het artikel "Spaargeld en bijstandsuitkering"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!