InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huis verkopen in de bijstand

Huis verkopen in de bijstand

Huis verkopen in de bijstand Mensen denken vaak dat ze hun huis moeten verkopen zodra ze in de bijstand komen. De kans hierop is echter klein. Indien u uw baan verliest krijgt u een WW-uitkering. Tegenwoordig is deze uitkering soberder geworden in vergelijking met de voorgaande jaren. Afhankelijk van voorwaarden had u in het verleden recht op een uitkering van minimaal zes maanden en maximaal vijf jaar. Tegenwoordig is deze regeling sterk versoberd. De duur van de WW-uitkering bedraagt nu één maand per gewerkte jaar. Hierbij geldt een maximum van ruim drie jaar. Na de WW volgt een bijstandsuitkering. Gedurende de periode dat er recht bestaat op een WW-uitkering doet overwaarde en vermogen niet ter zake.

Bijstandsuitkering

De hoogte van de bijstandsuitkering is afhankelijk van de gezinssituatie. Een alleenstaande heeft recht op een uitkeringen van 70 procent van het minimum loon. Mensen tot 27 jaar hebben onder voorwaarden recht op een bijstandsuitkering. De voorwaarden zijn gericht op bijvoorbeeld het volgen van een opleiding. Mensen boven de 27 jaar krijgen een uitkering, maar een eventueel vermogen moet eerst opgemaakt worden. Hierbij geldt een vrijstelling van €5.455. Als vermogen wordt bijvoorbeeld ook gezien: aandelen, kunst, dure auto, boot.

Eigen huis en uitkering

Vaak wordt gedacht dat de overwaarde in een eigen huis eerst “opgegeten” moet worden, voordat er recht bestaat op een bijstandsuitkering. Dit is echter slechts gedeeltelijk waar. De eigenaren van een eigen huis, die ze ook zelf bewonen, zijn niet verplicht om het huis te verkopen om de overwaarde op te strijken en hiervan te leven. Overwaarde tot €46.100 blijft ongemoeid. Het meerdere blijft helaas niet ongemoeid.

Overwaarde boven €46.100

Als overwaarde wordt gezien, het verschil tussen het geleend bedrag (de hypotheek) en de waarde die blijkt uit een taxatie. Het deel van de overwaarde boven de €46.100 wordt als het ware uitgeleend aan de uitkeringsgerechtigde. Dit is te vergelijken met een lening die terug betaald moet worden zodra de uitkeringsgerechtigde weer een baan heeft. Op het onderpand (het huis) wordt als het ware een krediethypotheek genomen.

Hoe hoog is de uitkering?

Groepen Hoogte bijstandsuitkering
Gehuwd of samenwonend, tussen 21 en 65 jaar oud100 procent van het minimumloon
Alleenstaande ouder tussen 21 en 65 jaar oud70 procent van het minimumloon
Alleenstaande tussen 21 en 65 jaar oud50 procent van het minimumloon
65 Jaar of ouderUitkering is gelijk aan de netto AOW
18, 19 of 20 jaarUitkering is afgeleid van de kinderbijslag
Gerelateerde artikelen
Moet ik belasting betalen over hypotheekvrij huis?Moet ik belasting betalen over hypotheekvrij huis?Onterecht wordt vaak gedacht dat het aflossen van de hypotheek onverstandig is in verband met een belastingheffing over…
In de WW! Moet ik mijn huis nu verkopen?In de WW! Moet ik mijn huis nu verkopen?Onder voorwaarden hebt u recht op een WW-uitkering bij het verliezen van uw baan. In eerste instantie heeft een eigen hu…
Wat houdt Wet Werk en Bijstand (WWB) in?Wat houdt Wet Werk en Bijstand (WWB) in?Alle Nederlanders hebben recht op een basisuitkering. De mensen die geen recht hebben op salaris, winst uit onderneming…
Spaargeld en bijstandsuitkeringOp het moment dat u in de bijstand terecht komt, mag u niet beschikken over veel eigen geld. Indien u dat wel hebt moet…
In de bijstand teren op uw spaargeldIn de bijstand teren op uw spaargeldDe bijstand komt u in terecht in het geval u niet zelf in uw inkomsten kunt voorzien, en u hebt geen recht op andere uit…

Reageer op het artikel "Huis verkopen in de bijstand"

Reacties

Wetering, 06-10-2016 09:21 #10
Geachte heer/mevrouw,
Als iemand zonder werk komt te zitten en in de sociale dienst komt na zijn 50/55 jaar, moet hij dan zijn huis opeten? Graag reactie.
Met vriendelijke groeten teken ik H van de Wetering

Magda, 20-06-2016 10:51 #9
Mijn vriendin heeft 20 jaar geleden vanuit een erfenis haar huis cash gekocht voor 100.000 GULDEN, ze heeft altijd bijstand gehad. Nu wil ze haar huis verkopen voor 100.000 EURO, uit de bijstand en een camper kopen en de 100% overwaarde gebruiken om de komende jaren van te leven. Is dit reëel omdat haar overwaarde is gefinancierd door de bijstand? Mag ze haar 100% overwaarde naar eigen inzicht opmaken? Reactie infoteur, 21-06-2016
Ze mag het vrij besteden, maar door een bedrag van 100.000 op de rekening zal ze geen recht meer hebben op bijstand.

Mike, 21-08-2014 12:12 #8
Ik zelf zit nog in de ww, mijn vrouw heeft te horen gekregen dat eind van het jaar het bedrijf gaat sluiten waar ze werkt dus ook ww, maar 15 uur per week.
Wij hebben een koophuis zonder overwaarde, wat als je de bijstand in moet en de aflossing niet meer kan betalen krijg je dan zoiets als "huursubsidie"?
Ik las op internet dat er ook gemeentes zijn die je koophuis kopen en die ze aan weer aan je verhuren. weet iemand hier iets over?

Hans, 19-06-2014 20:00 #7
Ik ben bijna 55 jaar en ben werkloos. Ben getrouwd op huwelijksvoorwaarden. Wij wonen in een huis dat van mijn vrouw is. Op het moment krijg ik nog WW uitkering maar kom na mijn 55 jaar in de bijstand. Mijn vrouw heeft een baan en krijgt pensioen uitkering van haar overleden man (wij zijn pas getrouwd). Haar inkomen is dan ongeveer 34.000 euro bruto per jaar. Kom ik dan nog in aanmerking voor een bijstandsuitkering of moeten we toch nog het huis eerst op eten.We hebben een overwaarde in het huis van 70.000 euro. Reactie infoteur, 20-06-2014
Er wordt bij het toekennen van een bijstandsuitkering gekeken naar het gezinsinkomen. Als gezin zitten jullie boven het bijstandsniveau. Hierdoor bestaat er geen rechten. Stel, jullie zaten wel onder het bijstandsniveau wat betreft het inkomen, dan zou de overwaarde eerst nog gedeeltelijk opgegeten moeten worden.

Hageneesje, 30-03-2014 16:50 #6
Hallo, heb een vraagje mn vader heeft een koophuis en zit nu in de bijstand. Maar het liefst wil hij het huis verkopen, tot nu toe heeft hij nog geen huis toegewezen gekregen via de gemeente?! Wat is het beste wat hij nu kan doen. Is er überhaupt wel een oplossing hiervoor?

Bij voorbaat dank Reactie infoteur, 30-03-2014
Dat is inderdaad een lastige situatie. Als er een grote overwaarde is het huis zit (+€49.500) kan de gemeente de overwaarde aanspreken om daar de bijstandsuitkering mee te bekostigen. Hij kan het beste in overleg gaan met de gemeente en de mogelijkheden met ze doorspreken. De oplossing is namelijk afhankelijk van vele factoren.

Handa, 27-03-2013 09:27 #5
Hallo ik heb een vraagje ik heb een koophuis die ik gekocht heb 2 jaar geleden voor 104.000 nu heb ik uitkering van ww heb ik recht op bijstand als ik geen baan heb gevonden graag jullie reacties aub Reactie infoteur, 27-03-2013
Het recht op bijstand is niet afhankelijk van het wel of niet hebben van een eigen woning. Indien uw inkomen onder het bestaansminimum zit, kunt u recht hebben op bijstand.

Fam Prins, 16-10-2011 13:44 #4
Een vraag voor de toekomst! Mijn man wordt over 4 jaar 65. Dan valt hij in de nieuwe regeling van de AOW. Krijgt geen toeslag.Ik heb tot vandaag altijd gewerkt maar door fysieke klachten mag ik dat werk niet meer doen. atrose in bijna alle gewrchten. Ik heb al een paar protheses en zoals het er nu uitziet komen er nog meer.Ik zit nu 2 jaar in de ziektewet en een bezoek aan het UWV(arts en arbeidsdeskundige) wees uit dat ik nog wel wat kan doen (3) baantjes die, zoals zij vinden, ik nog zou kunnen doen.
Ik krijg nu dus ontslag bij mijn huidige baas en kom dus in de ww. Ik kan 3 jaar ww krijgen. Ik ben 57 jaar, heb voor 40 jaar terug een administratieve opleiding(LEAO) gehaald en daarna altijd in een winkel gewerkt. Op administratief gebied weinig of geen ervaring.UWV vindt dat ik dat wel zou moeten kunnen.Telefoniste/receptioniste-balie medewerkster-medewerkster op een consultie bureau. Met deze economie kan ik er wel vanuitgaan dat ik dus nooit meer aan de bak kom. Er zijn er veel meer die meer kennis en ervaring hebben dan mij en die hebben het al moeilijk. Wij moeten dus in 2016 met één aow'tje doen want ik heb dan geen uitkering meer. Hoe zit het dan met met ons eigen huis? wat een kredietlening van de gemeente betreft?

Frans, 13-07-2011 12:10 #3
Ik heb een eigen huis vrij op naam. Ben nu werkloos en binnenkort stopt mij ww uitkering. Ik ben 53 jaar. Nu heb ik gehoord dat ik voor de bijstand niet aan de vermogenstoets hoef te voldoen.Ik hoef dus niet mijn eigen huis op te eten. Klopt dit.

Bianca, 28-03-2011 19:20 #2
Wij hebben een hypotheek van 140.000. Ons huis heeft een overwaarden van ongeveer 100.000. Onze hypotheek kosten komen op 554 per maand. De ww van mijn man eindigd binnenkort. Ikzelf heb nog een baan van 32 uur waar ik 1450 per maand mee naar huis breng. Een huurwoning zou voor ons duurder zijn dan deze koopwoning. Wij zijn een gezin met 2 kinderen van 5 en 9 jaar. Zou mijn man in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering?

Tj Stuurman, 17-10-2009 23:15 #1
Onlangs hoorde ik dat een persoon die 50 jaar of ouder is geen hypotheekkrediet hoeft aan te vragen op de overwaarde van zijn eigen huis. Is dat zo of geldt hiervoor eveneens de maximaal vrijgestelde overwaarde van 46.300 Euro?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 09-05-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 10
Schrijf mee!