InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat is het eigenwoningforfait?

Wat is het eigenwoningforfait?

Het eigenwoningforfait is een fictief inkomen afhankelijk van de waarde van uw eigen woning. Het forfaitpercentage stijgt naarmate een huis meer waard is. Door het forfaitpercentage te vermenigvuldigen met de WOZ-waarde kan het bedrag worden berekend, dat bij het inkomen moet worden opgeteld. Het eigenwoningforfait is voor veel mensen nog bekend onder de benaming huurwaardeforfait. De oude benaming verklaart ook de oorspronkelijke reden van invoering van deze heffing. De gedachte was dat een eigenaar van een huis deze ook zou kunnen verhuren. Over deze fictieve inkomsten moest belasting worden betaald. De heffing is een percentage van de WOZ-waarde van de woning.

Doordat het eigenwoningforfait moet worden opgeteld bij het inkomen, is de hoogte van deze heffing afhankelijk van het inkomen. Naarmate het inkomen hoger is, moet er ook een hogere belasting betaald worden.

Hoe hoog is het eigenwoningforfait 2011?

In onderstaand overzicht blijkt hoe hoog het forfait zal uitvallen in uw situatie:

WOZ-waarde hoger dan:WOZ-waarde is lager dan: Het geldende forfaitpercentage:
- 12.500Geen bijtelling
12.500 25.0000,20 procent
25.000 75.0000,30 procent
75.000 1.020.000 (villagrens)0,55 procent
1.020.000- 5.610 + 1,05 proc. over > 1.020.000

Wat kost het eigenwoningforfait per jaar?

Meer dan 95 procent van de eigen woningen vallen in de heffing van 0,55 procent. Er zijn namelijk nauwelijks huizen te vinden met een WOZ-waarde onder de 75.000. Een kleine aantal huizen heeft een WOZ-waarde boven de 1.020.000. Hieronder een voorbeeldberekening voor de beeldvorming.

Voorbeeld

U bezit een huis met een WOZ-waarde van 250.000. het eigenwoningforfait bedraagt dus 0,55 procent over 250.000 = 1.375. Dit bedrag moet u bij uw inkomen optellen in box 1, waar bijvoorbeeld ook het inkomen en het eigen huis in valt. Het komt er eigenlijk op neer dat uw brutoloon met dit bedrag verhoogd gaat worden. Wat het u netto gaat kosten is afhankelijk van de belastingschaal waar dit bedrag ik terecht komt. Voor de meeste mensen zal de heffing 41,95 of 42 procent bedragen. Uitgaande van 42 procent kost het eigenwoningforfait in dit geval: 577,50.

Wat houdt de villabelasting in?

In 2010 is het eigenwoningforfait verhoogd voor de huizen met een waarde boven de 1.020.000. Voor de huizen met een WOZ-waarde boven dit bedrag moet nu een heffing betaald worden van 1,05 procent over het meerdere boven 1.020.000. Jaarlijks zal dit percentage nog blijven oplopen tot 2,35 procent in 2016.

Wat is WOZ-waarde?

De WOZ waarde is de waarde van het huis in het economische verkeer. De waarde is vastgesteld aan de hand van verkoopprijzen van soortgelijke huizen in dezelfde buurt en omgeving. De waardebepaling is gebaseerd op de waarde van het huis per 1 januari het jaar voorafgaande aan het betreffende belastingjaar.
Gerelateerde artikelen
Eigenwoningforfait 2018Eigenwoningforfait 2018Het eigenwoningforfait 2018 stijgt in euro's, omdat de huizenprijzen zijn gestegen, maar daalt als percentage ten opzich…
Eigenwoningforfait 2017Eigenwoningforfait 2017Het eigenwoningforfait 2017 is een dure eigenhuisbelasting. Bezit u een eigen woning dan is het eigenwoningforfait een b…
Het eigenwoningforfaitHet eigenwoningforfaitBij de aangifte voor de inkomstenbelasting moeten huiseigenaren een bedrag bij hun inkomen optellen: het eigenwoningforf…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Wat is het eigenwoningforfait?"

Reactie

Mjlupker, 16-04-2015 09:48 #1
Wie kan mij vertellen. hoeveel onroerend goed belasting ik moet betalen op eeneigen huis van 100.000.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!