InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Beste strategie: hoge vraagprijs of lage vraagprijs?

Beste strategie: hoge vraagprijs of lage vraagprijs?

Om een huis te kunnen verkopen, moet u eerst bezichtigingen krijgen. Op het moment dat de onderhandelingen beginnen, moet u wel een onderhandelingsruimte kunnen bieden. Moet u de vraagprijs juist scherp neerzetten om potentiële kopers aan te trekken, of moet u hoog in de boom gaan zitten met veel onderhandelingsruimte? De verkopers hebben slechts één doel, ze willen het huis zo snel mogelijk verkopen tegen de hoogst mogelijke prijs. Een huis verkopen is meer dan alleen een bordje in de tuin zetten en afwachten wat er gaat gebeuren. Door zelf creatief en actief te zijn, vergroot u de kans op een snelle verkoop van uw huis, tegen de beste prijs. Het begint allemaal met het bepalen van de vraagprijs. Dit lijkt eenvoudig te bepalen, maar een onjuist bedrag aanhouden kan u duur komen te staan.

Welke vraagprijs moet u hanteren voor uw huis?

Als leek is het lastig om een vraagprijs te plakken op uw huis. Een makelaar heeft hier een betere kijk op, en kan in overleg met u een vraagprijs vaststellen. Voor u als verkoper is het zaak om de juiste prijs voor het huis te vragen. U moet niet verschillende makelaars uitnodigen en de makelaar met de hoogste vraagprijs uitkiezen. U kunt echter vooraf niet weten wat de juiste vraagprijs is voor het huis. Het enige dat u wel weet, is het bedrag dat u er minimaal voor wilt hebben.

Kopersmarkt of een verkopersmarkt

De juiste vraagprijs is ook afhankelijk van de conditie van de huizenmarkt op dat moment. In het geval het een verkopersmarkt is, is het hanteren van een iets te hoge vraagprijs juist verstandig. Op het moment dat het slechter gaat met de huizenmarkt (kopersmarkt) is het verstandiger om een scherpe vraagprijs vast te stellen. Daarnaast is het ook afhankelijk van de haast die u zelf hebt om het huis te verkopen. Kunt u wachten op de kopers die de juiste prijs willen betalen, of moet het huis met spoed verkocht worden?

Een hoge vraagprijs hanteren

Een hoge vraagprijs hanteren heeft als voordeel dat u nog sterk kunt zakken tijdens de onderhandelingen. Indien u een hoge vraagprijs hebt vastgesteld, dan kunt u er vanuit gaan dat het huis verkocht gaat worden zodra de potentiële kopers gaan beginnen met bieden. Het gevaar is dat de vraagprijs afschrikt, en dat u überhaupt geen bezichtigingen krijgt.

Een lage vraagprijs hanteren

Door de vraagprijs zeer scherp neer te zetten, zult u waarschijnlijk meer kopers aantrekken. Zodra de onderhandelingen beginnen, bestaat het gevaar dat u niet voldoende kunt zakken met de prijs om de kopers het gevoel te geven dat ze het onderste uit de kan hebben gehaald. Het grote voordeel is dat u de mensen wel binnen hebt gekregen. Als het gevoel goed is zullen ze dieper in de buidel willen tasten dan vooraf ingeschat.

Vraagprijs strategisch bepalen

Het is niet voor niets dat u vaak vraagprijzen ziet van 199.500 of 297.500. Ten eerste lijken deze bedragen veel minder dan de naar boven afgeronde bedragen. De tweede reden is dat huizen vaak opgezocht worden op huizensites op het internet. Door een prijs te hanteren van 200.000 en 300.000, zult u veel minder in de zoekresultaten terecht komen van uw doelgroep.
Gerelateerde artikelen
Huis na drie jaren nog niet verkocht? Trek uw conclusiesHuis na drie jaren nog niet verkocht? Trek uw conclusiesIn de jaren 2008 tot en met 2012 maakt de huizenmarkt zware jaren door. In 2012 staat er een record aantal aan huizen in…
Huis nog niet verkocht? Lagere vraagprijs is de oplossingEen huis verkopen is niet een kwestie van een hoge prijs op het huis zetten en wachten tot er iemand toe gaat happen. He…
Huis verkopen lukt niet? Verlaag de vraagprijsHuis verkopen lukt niet? Verlaag de vraagprijsIndien het u maar niet lukt om uw huis te verkopen? Moet u mogelijk de vraagprijs van het huis verlagen.
Huis verkopen in een dalende markt door een lage vraagprijsIn een kopersmarkt ligt de macht bij de kopers van huizen. De verkopers moeten zich hierop aanpassen door hun prijsbelei…
Waarde van uw huis bepalen voor de verkoopWaarde van uw huis bepalen voor de verkoopOp het moment dat u uw huis te koop gaat zetten, laat u de waarde bepalen door de makelaar. Op basis van onder andere de…

Reageer op het artikel "Beste strategie: hoge vraagprijs of lage vraagprijs?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!