InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat kost het afschaffen van spaarloon voor de werknemer?

Wat kost het afschaffen van spaarloon voor de werknemer?

Per 1 januari 2012 is het niet meer mogelijk om te storten op een spaarloonrekening. De regeling is opgeofferd om de overdrachtsbelasting te kunnen verlagen naar twee procent. De afschaffing van het spaarloon gaat de werknemers tot honderden euro’s per jaar kosten. De spaarloonregeling is een manier om een deel van uw brutoloon om te zetten naar nettoloon. Dit bespaart u tot 52 procent aan belastingheffing. Door de afschaffing gaat de mogelijkheid om fiscaal aantrekkelijk te sparen verloren. Naar verwachting komt de vitaliteitsregeling hiervoor in de plaats per 1 januari 2013, maar daar moeten nog beslissingen over worden genomen.

Hoe werkt de spaarloonregeling?

Jaarlijks kunt u €613 van uw brutoloon, storten op een geblokkeerde spaarloonrekening. Dit geld wordt voor een periode van vier jaar geblokkeerd. Na vier jaar krijgt u het bedrag weet netto uitgekeerd. Voor bepaalde uitgaven kunt u tussentijds spaarloongeld opnemen, onder andere voor het kopen van een huis. Tussentijds worden er zo nu en dan spaarloonbedragen vrijgegeven om de economie een impuls te geven. Dit is onder andere gebeurt in 2010. Het voordeel van de regeling is dat u een deel van het loon netto uitgekeerd krijgt.

Maandelijks laten werknemers een deel van het loon storten op de spaarloonregeling. Dit geld wordt door de werkgever rechtstreeks gestort op de geblokkeerde rekening. Maandelijks gaat het om een bedrag van maximaal €51,08. In één keer een bedrag storten is ook een mogelijkheid. Het bedrag kan echter maximaal €613 bedragen.

Wordt de spaarloonregeling afgeschaft?

Vanaf 2012 is het niet meer mogelijk om geld te storten op een spaarloonrekening. De regeling blijft wel bestaand voor de bedragen die al eerder gestort zijn. Deze bedragen blijven wel geblokkeerd tot het bedrag vier jaar geblokkeerd heeft gestaan, of tot het moment dat de overheid het geld vrij gaat geven.

Wat kost het einde van de spaarloonregeling voor werknemers?

Voor de berekening gaan wij uit van de hoogste belastingschijf (=52 procent) en een spaarperiode van één jaar voor het maximale bedrag. Hierbij houden wij uitsluitend rekening met de inkomstenbelasting. Indien u meedoet met een bedrag van €613, loopt u aan belastingbesparing mis: €613 x 52 procent = €318,76 per jaar. Daarnaast kunt u ook niet meer profiteren van de hogere spaarrente op spaarloonrekeningen.

De korting op de overdrachtsbelasting is tijdelijk en het spaarloon wordt voor altijd afgeschaft.

De spaarloonregeling is opgeofferd om de huizenmarkt een impuls te geven. In de periode van 2008 tot en met 2011 zijn de huizenprijzen flink gezakt. Het kabinet heeft een verdere daling tegen willen gaan door de overdrachtsbelasting tijdelijk te verlagen naar twee procent.

Dit is niet in het voordeel van mensen die geen eigen huis bezitten en er ook geen willen kopen. Toch komt de rekening voor de redding van de huizenprijzen ook bij deze groep te liggen. Vooral de huurder zijn ontdaan. Zij hebben nooit kunnen profiteren van de waardestijgingen van onroerend goed. Vervolgens gaan de huizenprijzen zakken en moeten zij betalen om deze kunstmatig nog steeds te hoge prijzen, in stand te houden.
Gerelateerde artikelen
Spaarloon vasthouden of opnemen?Spaarloon vasthouden of opnemen?Op 15 september 2010 konden mensen met een spaarloon dat geld opnemen. Ruim 2 miljoen mensen die op deze manier hebben d…
Wat moet ik met de aan het spaarloon gekoppelde verzekering?Wat moet ik met de aan het spaarloon gekoppelde verzekering?Aan de spaarloonregeling zijn in het verleden vaak lijfrenteverzekeringen gekoppeld. De spaarloonregeling bestaat niet m…

Reageer op het artikel "Wat kost het afschaffen van spaarloon voor de werknemer?"

Reacties

Jan, 07-10-2011 15:38 #3
@Eva, Ja, je moet de premie privé gaan betalen. Dit houdt in dat je netto dus meer betaalt. Inleg via de spaarloonregeling hield in dat je 51 euro per maand hebt ingelegd en dat dit je door het fiscale voordeel slechts zo'n 30 euro heeft gekost. Nu gaat het keihard 51 euro kosten. een netto achteruitgang in het salaris van ongeveer 21 euro.

@Hennie, Je moet dezelfde actie ondernemen als Eva. Zie voor de gevolgen hierboven

Eva, 06-10-2011 18:28 #2
Mijn spaarloon word al vanaf 1997 doorgesluisd naar een lijfrenteverzekering.
moet ik die premie dan de rest van de looptijd zelf betalen?

Hennie, 02-07-2011 21:17 #1
Wat gebeurt er als inleg spaarloon gekoppeld is aan kapitaalverzekering?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!