InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Taak van de notaris bij het kopen van een huis

Taak van de notaris bij het kopen van een huis

Taak van de notaris bij het kopen van een huis De notaris speelt een belangrijke rol bij het overdragen van onroerend goed. Naast een adviserende rol zorgen zij ervoor dat de overdracht op de juiste wijze wordt uitgevoerd. Bij het kopen van een huis zorgen zij voor de leveringsakte en de hypotheekakte. Het kopen en verkopen van een huis is een formele aangelegenheid. De juiste stappen moeten genomen worden om een overdracht op de juiste wijze uit te voeren. De leveringsakte zorgt ervoor dat het eigendom overgedragen gaat worden door middel van een overdrachtsakte (transportakte). In de hypotheekakte wordt geregeld dat de lening zal worden verstrekt met het huis als onderpand.

Kopen van een huis

Op het moment dat u een huis hebt gekocht, wordt de koop in eerste instantie vastgelegd in een voorlopig koopcontract. Deze kan door de notaris opgesteld worden, maar in de meeste gevallen wordt deze opgesteld door de verkopende makelaar. De notaris wordt pas ingeschakeld op het moment dat de werkelijke overdracht gaat plaatsvinden.

Taak van de notaris bij het overdragen van een huis

Zijn taak is tweeledig. Hij zorgt voor de overdracht van het huis en hij zorgt voor de afwikkeling van de zaken omtrent de hypotheeklening.

Taak van de notaris: de leveringsakte

De leveringsakte of transportakte, moet opgesteld worden door de notaris. De taak is hier neergelegd omdat er nog de nodige zaken bestudeert en vastgelegd moeten worden. De notaris moet onder andere controleren of de condities overeenkomen met de afspraken die zijn vastgelegd in de koopovereenkomst.

Er moet bijvoorbeeld ook gecontroleerd worden of alle zaken rondom het eigendom goed zijn vastgelegd. Mag de verkoper het onroerend goed verkopen? Is hij hiertoe bevoegd? Ook moet hij de betrokkenen bij de overdracht controleren. Zijn de koper en de verkoper niet onder curatele gesteld? En heeft de verkoper nog meerdere leningen afgesloten waarbij het te verkopen huis als onderpand dient? Dit zijn vragen waar de notaris antwoord op moet geven, voordat de overdracht kan plaatsvinden.

Taak van de notaris: de hypotheekakte

In de hypotheekakte worden de afspraken vastgelegd tussen de geldverstrekker en de koper van het huis. Hierin komen de condities te staan waaronder de bank het geld verstrekt aan de koper van het huis. De notaris doet niets anders dan de afspraken tussen de partijen notarieel vast te leggen. Wat er in het document moet komen te staan wordt aangeleverd door de geldverstrekker. Naast de leveringsakte, wordt ook de hypotheekakte ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster.

Taak van de notaris: de financiën op orde brengen

De overdracht gaat pas plaatsvinden, nadat het financieel plaatje rond is. Op het moment dat de notaris niet alle stukken en alle benodigde bedragen ontvangen heeft, kan de overdracht niet plaatsvinden. Het gaat hierbij niet alleen om de koopsom van het huis, maar bijvoorbeeld ook de makelaarskosten en de overdrachtsbelasting.

Tarieven van de notaris

De notarissen zijn vrij om hun eigen tarieven te bepalen. Hierdoor kunnen er grote prijsverschillen ontstaan tussen de notarissen. De meeste tarieven kunt u op het internet opzoeken, maar u kunt de notaris ook bellen om vooraf een offerte te krijgen. Op het internet zijn diverse vergelijkingssites actief waarop u de goedkoopste notaris uit uw regio kunt opvragen. De verschillen in tarieven kunnen in de honderden euro’s lopen.
Gerelateerde artikelen
Hypotheek en notaris - notaristarievenHypotheek en notaris - notaristarievenWat kost een notaris in 2017 bij het afsluiten van een hypotheek? Vergelijk vooraf de notaristarieven voor de koopakte e…
Wat kost een notaris?Wat kost een notaris?Niet alleen voor het aankopen van een huis komt u bij de notaris, maar ook bijvoorbeeld voor het opstellen van huwelijks…
Wat kost een notaris: hoeveel notariskosten?Wat kost een notaris: hoeveel notariskosten?Een testament opstellen of de aankoop van een huis gaat via de notaris en dat betekent dus notariskosten betalen, maar b…
Huis kopen: Wat gebeurt er bij de notaris?Huis kopen: Wat gebeurt er bij de notaris?Wanneer je een huis gaat kopen, maak je als koper bepaalde kosten en moet je door een vrij complex proces heen om het al…
Notariskosten: Notaristarieven (+ uurtarief notaris)Notariskosten: Notaristarieven (+ uurtarief notaris)Je kunt behoorlijk schrikken als je de nota van de notaris onder je neus krijgt. De notariskosten blijken vaak hoger uit…
Bronnen en referenties
  • Notaris.nl

Reageer op het artikel "Taak van de notaris bij het kopen van een huis"

Reactie

E. M. Bijster, 05-07-2011 09:24 #1
Goed dat aandacht wordt besteed aan wat de notaris doet. Jammer dat alleen aandacht wordt besteed aan de grote prijsverschillen zonder in te gaan op de verschillen in dienstverlening. In notarisland is het net als elders, met de prijsverschillen zijn er ook verschillen in de dienstverlening. Goedkope notarissen leveren over het algemeen een product in plaats van een dienst.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!