Waarborgsom bij huur van een huis: is dat sleutelgeld?

Waarborgsom bij huur van een huis: is dat sleutelgeld? Veel verhuurders vragen van nieuwe huurders een waarborgsom. Maar wat is een waarborgsom eigenlijk en waarom moet die worden betaald. En is zon waarborgsom eigenlijk wel een wettelijke verplichting? En is een waarborgsom hetzelfde als sleutelgeld?

De waarborgsom bij de huur van een huis

Bijna alle verhuurders vragen van hun nieuwe huurders een waarborgsom. Dit geldbedrag dat vooraf betaald moet worden is er om bij het beëindigen van de huurovereenkomst eventuele schade op de verhuurder te kunnen verhalen. Er is dan immers al een bedrag betaald en is er schade aan een woning dan kan die van dat bedrag betaald worden.

Wat gebeurt er met de waarborgsom van een woning als de huur wordt beëindigd?

Een huurder die zijn woning netjes achter laat bij beëindiging van de huurovereenkomst, heeft recht op teruggave van de hele waarborgsom. Wie schade heeft veroorzaakt, krijgt dus maar een deel van het bedrag terug. Dit moet overigens wel in overeenstemming zijn met de schade en niet zijn opgekrikt tot het bedrag dat er nog staat.

Hoe hoog mag een waarborgsom bij huur zijn?

Wettelijk zijn er geen grenzen gesteld aan de waarborgsom voor de huur van een woning. In de meeste gevallen wordt één maandhuur aangehouden, maar er zijn ook verhuurders die van de nieuwe huurder drie keer dat bedrag vragen. Wordt maandelijks dus 400 euro huur gevraagd dan kan de waarborgsom uiteenlopen van 400 tot 12000 euro. De meeste huurders betalen ook niet meer dan dat bedrag, dus meestal is de waarborgsom ook niet hoger dan dat bedrag.

Is sleutelgeld hetzelfde als een waarborg bij huur?

Sleutelgeld is niet hetzelfde als een waarborg. Sleutelgeld is geld dat de verhuurder van de nieuwe huurder vraagt, voordat deze de woning in kan. Sleutelgeld vragen is wettelijk verboden. Als iemand toch al sleutelgeld heeft betaald, dan kan hij of zij dat terug vorderen. Daarvoor moet dan wel bewijs zijn dat dit geld is betaald. Een kwitantie of een dagafschrift van de overschrijving zijn dan nodig. Wie sleutelgeld terug wil vragen moet dat doen via de kantonrechter.
Gerelateerde artikelen
Huizen huren: Zaken om op te lettenHuizen huren: Zaken om op te lettenVan plan om een huis te huren, maar weet je niet hoe je een huis moet beoordelen. Lees dan maar dit artikel.

Bronnen en referenties
  • Sociaal Raadslieden

Reageer op het artikel "Waarborgsom bij huur van een huis: is dat sleutelgeld?"

Reactie

Robert Lesage, 28-06-2014 15:45 #1
Vraag: Ik verhuur een woonhuis, onlangs hebben de huurders 2 honden aangeschaft die in de tuin de planten kapot maken en rond het huis buiten houten meubilair en balustrades beschadigen. De huurders reageren hierop van, ja we hebben toch een borg betaald voor deze schade, m.a.w. we kunnen doen en laten wat we willen, die borg dekt dat wel. Mijn vraag is is dat correct? Reactie infoteur, 06-07-2014
Nee dat is niet correct. Wel kunt u nu de borg inhouden om de schade van te betalen. Maar een borg is niet bedoeld om willens en wetens zaken te vernielen en het daar dan vervolgens maar op te gooien.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 29-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!