InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat is Estate Planning

Wat is Estate Planning

Wat is Estate Planning Estate planning is het fiscaal en juridisch begeleiden van relaties, met als doel om vermogens fiscaal vriendelijk over te laten gaan naar nabestaanden. Deze vorm van begeleiding is met name van belang voor mensen die beschikken over grote vermogens. Estate betekent nalatenschap in het Nederlands. Het gaat dus om advisering met betrekking tot de nalatenschap. Het doel is om naar mogelijkheden te zoeken waarbij er zo weinig mogelijk vermogen verloren gaat aan belastingheffing. Door bij leven al stil te staan bij de overgang van het vermogen naar nabestaanden, kan dit fiscaal vriendelijk gebeuren. Na het overlijden gaat het volledige vermogen over naar de nabestaanden. Bij grote vermogens is het te adviseren om op jonge leeftijd al te beginnen met Estate Planning.

Erfrecht

Na het overlijden is in het erfrecht vastgelegd wat de gevolgen zijn, wat het vermogen en de bezittingen betreft. De erfgenamen zijn normaal gesproken de echtgenoot of echtgenote, en de kinderen. In een testament kunnen afwijkende wensen worden vastgelegd. Binnen Estate Planning zal er ook gekeken worden naar de mogelijkheden die een testament bieden. Na het overlijden zal de Belastingdienst successierechten gaan incasseren over de geërfde bedragen bij de erfgenamen. Voor de echtgenoot / echtgenote geldt een hoge vrijstellingen, maar voor andere personen gelden er nauwelijks vrijstellingen en zullen de heffingspercentages hoger zijn. De hoogte van successierechten kan maar liefst oplopen tot 68 procent over het geërfde bedrag. Door Estate Planning door een deskundige adviseur kunnen mensen met grote vermogens veel belastinggeld besparen. Het beste advies op dit gebied kan gegeven worden door een notaris.

Het verrichten van schenkingen

Een vast onderdeel in het plan om vermogen over te dragen zijn schenkingen. Jaarlijks mogen ouders belastingvrij bedragen schenken aan de kinderen. De hoogte van het maximumbedrag wordt jaarlijks verhoogd. Het schenkingsbedrag aan kinderen bedraagt maximaal 4.556 (2009). Eén keer mogen ouders een groter bedrag schenken, het kind moet dan tussen de 18 en 35 jaar zijn. De eenmalige schenking bedraagt maximaal 22.760 (2009).

Wanneer een testament?

Mensen stellen een testament op, om af te kunnen wijken van de wettelijke regeling en om aanvullende zaken en wensen vast te leggen. Een testament opstellen is niet verplicht, maar kan veel problemen voorkomen en geld besparen. Een testament is bindend en geldt boven de wet. Het maakt hierbij niet oud hoe oud het testament is, maar het laatst gemaakte testament is geldig. In het kader van de Estate Planning zal er vrijwel altijd een testament worden opgesteld.

Huwelijksvermogensrecht

Iedereen die in Nederland gaat trouwen doet dit in gemeenschap van goederen. Voor mensen die huwelijkse voorwaarden willen afspreken, moeten voor het huwelijk dit gaan regelen bij een notaris. Een veel toegepaste manier om vermogen te besparen kan plaatsvinden bij een huwelijk met huwelijkse voorwaarden. In veel gevallen hebben de huwelijkspartners van elkaar gescheiden vermogens. Hierdoor kunnen ze op een slimme manier verzekeringen sluiten die bedragen uitkeren na overlijden van één van de beide partners. Indien de premiebetaling van een dergelijke verzekering niet ten koste gegaan van het vermogen van de overledene, blijft de uitkering buiten de heffing van successierechten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is Estate Planning"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 12-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!