InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Zelf hoogte belastingheffing over schenking berekenen

Zelf hoogte belastingheffing over schenking berekenen

Bedragen die u schenkt aan derden, kunnen belast worden met schenkbelasting. De bedragen boven de vrijstellingen worden belast tot een heffing tot 20 procent voor de kinderen. In dit artikel wordt de berekening hiervan eenvoudig uitgelegd. In Nederland kunt u het zo gek niet bedenken, of ze hebben er een belastingheffing voor bedacht. De schenkbelasting is vastgelegd in de successiewet. De heffing is gelijk aan de belastingheffing over erfenissen, de vrijstellingen zijn wel verschillend.

Wat is een schenking?

Een schenking is een handeling waardoor de ene armer wordt en de ander rijker, zonder dat de schenker hier iets voor terug krijgt. Daarnaast is een schenking ook een handeling waar de schenker wel iets voor terug krijgt, maar de waarde van de tegenprestatie is te laag. Een voorbeeld hiervan is een huis verkopen ver onder de verkoopwaarde van een huis. Een vader verkoopt een huis met een waarde van 500.000 aan zijn dochter voor een koopbedrag van 100.000.

Wat is het verschil tussen een gift en een schenking?

Een schenking is een overeenkomst om niet. Een gift is een handeling die een verarming en een verrijking met zich meebrengt. Het verschil zit dus in het feit of er een overeenkomst aan ten grondslag ligt, of dat het een eenzijdige handeling (= gift) betreft.

Vrijstelling over een schenking

De meeste schenkingen komen ten goede aan de kinderen of de kleinkinderen. Voor de overzichtelijkheid gaan wij daar in de berekening van uit. De kinderen hebben een jaarlijkse vrijstelling van 5.030 (2012), en de kleinkinderen van 2.012. Voor kinderen kan een eenmalige verhoogde vrijstelling gelden tussen hun 18e en 35e jaar, namelijk 24.144. In het geval de zoon of dochter de schenking gaat gebruiken voor de eigen woning of voor een beroepsopleiding, is een verhoging van de vrijstelling tot 50.300 mogelijk.

Belasting over schenking

Grote schenkingen worden vaak verdeeld over meerdere jaren. Jaarlijks kan er namelijk geprofiteerd worden van de vrijstelling. Door te schenken kan de belasting op de erfenis na overlijden ook verlaagd worden. Door consequent jaarlijks te schenken, kunnen er grote bedragen aan erfbelasting voorkomen worden.

Hoogte van de heffing

Over de schenking dat de vrijstelling overstijgt, moet schenkbelasting voldaan worden. Over een schenking tot 118.708, wordt 10 procent aan belasting geheven. Over het meerdere geldt een hogere heffing, namelijk 20 procent. De berekening voor kleinkinderen is op dezelfde manier, maar de belastingheffing moet vermenigvuldig worden met 1,8.

Voorbeeld

Een vader van 52 jaar is niet getrouwd, en heeft een dochter van 20 jaar. De vader beschikt over een groot vermogen, dat hij geleidelijk wil overdragen aan zijn dochter. Hij kan zijn 20-jarige dochter een heffingsvrije schenking verstrekken tot 24.144, maar het is verstandiger om hiermee te wachten tot ze een huis gaat kopen. Anders wordt de hogere vrijstelling van 50.300 misgelopen.

De vader kan jaarlijks een bedrag van 5.030 schenking aan zijn dochter. In een periode van vijftien jaar, voert hij 75.450 aan vermogen over op zijn dochter. Vervolgens koopt zij een huis. De vader kan nu een schenking verrichten van 50.300 vrij van heffing. Deze schenking moet daadwerkelijk voor het huis of voor de opleiding gebruikt gaan worden. Deze schenking moet notarieel worden vastgelegd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Successiewet

Reageer op het artikel "Zelf hoogte belastingheffing over schenking berekenen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!