InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat is een verklaring van erfrecht?

Wat is een verklaring van erfrecht?

Wat is een verklaring van erfrecht? Voor het vrijgeven van tegoeden op een bankrekening of spaarrekening, vraagt de bank vaak om een verklaring van erfrecht. Hieruit blijkt wie de erfgenamen zijn van de overledene. Een verklaring van erfrecht is voornamelijk noodzakelijk om als nabestaande over de banktegoeden van de overledene te kunnen beschikken. De banken kunnen de opnamemogelijkheden na het overlijden van de rekeninghouder namelijk blokkeren. Deze gaan zij pas weer vrijgeven na het overleggen van een verklaring van erfrecht. De banken lijken zich de laatste jaren minder star op te stellen in dit opzicht. In sommige gevallen is het namelijk moeilijk om over een dergelijke verklaring te kunnen beschikken. Ook om kosten te besparen kunnen nabestaanden eerst proberen om op een andere wijze aan te tonen dat de nabestaanden de rechthebbenden zijn.

Hoe komt u aan een verklaring van erfrecht?

Een dergelijke verklaring kan uitsluitend worden afgegeven door een notaris. Voordat de notaris deze verklaring kan afleggen, moet hij het eerst uitzoeken. De verklaring moet ook door een notaris worden opgesteld om er zeker van te kunnen zijn dat de genoemde begunstigen ook werkelijk de begunstigden van de nalatenschap zijn. Dit doet de notaris onder andere door onderzoek te doen binnen het Centraal Testamentenregister en bij de burgerlijke stand. Dit is ook gelijk een probleem bij het afgeven van een verklaring van erfrecht. Het kan lang duren om alle erfgenamen op te sporen. Het kan maanden gaan duren voordat de notaris de verklaring af geeft.

Wat kost een verklaring van erfrecht?

De hoogte van de kosten voor het opstellen van een verklaring van erfrecht is afhankelijk van het tarief van de notaris. Daarnaast is het ook sterk afhankelijk van de moeite die de notaris moet doen op de nabestaanden op te sporen. De minimale kosten bedragen ongeveer €250 en kunnen oplopen tot €2.200. De onderlinge verschillen in tarieven kunnen een groot verschil maken in de totale kosten.

Hoe te handelen na het overlijden van de rekeninghouder?

Het overlijden moet gemeld worden bij verschillende instanties waaronder de bank. Vaak denken nabestaande dat de gemeente dit voor zijn rekening neemt, maar zij informeren alleen uitkeringinstanties en de Belastingdienst. De bank gaat vervolgens over tot blokkering van de rekening. De tenaamstelling komt te staan op: “de erven van…”. De bank gaat de rekening niet blokkeren indien het een “en/of” rekening betreft. De overgebleven rekeninghouder kan gewoon over het geld blijven beschikken. Dit geldt ook voor mensen die gemachtigd zijn door de rekeninghouder..

Zonder verklaring van erfrecht bankrekening weer deblokkeren

De bank gaat de bankrekening pas weer deblokkeren na ontvangst van de verklaring van erfrecht. Indien de overledene een huwelijkspartner of een partner uit een geregistreerd partnerschap achter laat, hoeft er geen verklaring van erfrecht worden opgevraagd. De nalatenschap gaat in dat geval van rechtswege naar deze partner. Dit is anders indien er een testament bestaat. Hierin kan namelijk zijn opgenomen dat de erfgenaam iemand anders is dan de partner. Dit kan aangetoond worden door het overleggen van een uittreksel uit het Centraal Testamentregister, waaruit blijkt dat er geen testament bestaat, en een akte van overlijden.
Gerelateerde artikelen
Verklaring van erfrecht voor bankinstellingenBanken (en ook andere instanties) kunnen na het overlijden van een persoon vragen om een verklaring van erfrecht voordat…
Verklaring van erfrecht niet altijd meer noodzakelijkNa het overlijden kan een notaris een verklaring van erfrecht afgeven, waaruit blijkt wie de erfgenamen zijn. Vanaf 2012…
Verklaring van erfrecht aanvragenVerklaring van erfrecht aanvragenNabestaanden kunnen in het geval dat iemand is overleden een verklaring van erfrecht aanvragen bij de notaris. Dit is ee…
Geen verklaring van erfrecht of executele meer nodigGeen verklaring van erfrecht of executele meer nodigDe regels voor een verklaring van erfrecht zijn veranderd sinds 2012. In 2016 en 2017 kunt u daarom eerder en eenvoudige…
Erfbelasting 2011 – 2012: vrijstellingen en tarievenErfbelasting 2011 – 2012: vrijstellingen en tarievenWie een erfenis ontvangt, moet daar belasting over betalen: de zogenaamde erfbelasting. In dit artikel: de erfbelasting…

Reageer op het artikel "Wat is een verklaring van erfrecht?"

Reacties

Jankerichard, 08-03-2016 09:58 #5
Dag,

ik ben enige erfgename van mijn moeder maar hoe kan ik dat aantonen bij de bank zodat ik het geld van de rekening op kan nemen?

Janneke, 07-12-2011 00:38 #4
Mijn echtgenoot is onlangs overleden. Ik heb zelf navraag gedaan bij het Centraal Testamentenregister en op papier gekregen dat er geen testament is. Nu wil de ING en de Rabobank dat ik een verklaring van erfrecht overleg. Ik vind dit vreemd ik erf namelijk niets het is gewoon ook mijn geld en huis, wij waren in gemeenschap van goederen getrouwd. De bankrekeningen waren en/of rekeningen. Er is wel wat spaargeld, maar ook dat is nu gewoon mijn geld. Heb ik gelijk of heb ik toch een verklaring van erfrecht nodig? Reactie infoteur, 07-12-2011
Janneke,
Jij geeft aan dat jullie in gemeenschap van goederen gehuwd waren. Jouw overleden echtgenoot was eigenaar van de helft van de bezittingen. Er vanuit gaande dat jullie geen kinderen hebben, erf jij de helft van de bezittingen die van jullie samen waren. Een notaris kan de verklaring van erfrecht verschaffen. Een verklaring van erfrecht zal dus wel noodzakelijk zijn.

Prihatin, 03-08-2010 19:41 #3
Ik heb een erfenis fonds gekregen voor een liefdadigheid van iemand die ik ken via het internet, zij was opgegroeid in het weeshuis en zij woont in het buitenland. Op dat moment was zij ernstig ziek, dat kan zeer moeilijk te genezen, en daarom wil zij een gedeelte van haar fondsen (ongeveer 20% van haar vermogen) aan mij over te geven om verder te ontwikkelen. Zij maakte een Testament dat wordt beheerst door haar advocaat, maar voordat ik het geld krijgt was zij overleden na het lange operatie. Zal ik geloven dat dit niet een truc was via het internet? Wat moet ik doen om te sporen dat dit niet een truc was? Als blijkt dat het allemaal waar is, welke documenten heb ik nodig om de fondsen te krijgen? Wat zou de kosten zijn? Zou het niet beter zijn voor mij als ik kwam naar het land zelf om te regelen?

Pammela, 26-01-2010 13:37 #2
Ik ben erfgename van mijn tante, omdat mijn vader, broer van mijn tante ook al overleden is, er is door de notaris een verklaring van aanvaarding en volmacht toegezonden, er staat alleen in dat de nalatenschap positief is, maar moeten in deze verklaring geen saldo bedragen staan van bankrekeningen, pensioen, levensverzekeringen e.d. zo kan ik toch niet tekenen zodat mijn andere tantes alles kunnen regelen zonder dat ik ergens iets van weet.

Renew, 20-12-2009 16:47 #1
Hallo,

eigenlijk heb ik een vraag in plaats van een opmerking over de verklaring van erfrecht.

Mijn vraag is op welke manier ik erachter kan komen of mijn overleden vader (die ik al 10 jaar niet heb gezien of gesproken) een bankrekening en/of andere bezittingen in Thailand had/heeft.
Indien ook jullie geen antwoord op deze vraag weten dan zou ik erg geholpen zijn met informatie welke mij kan helpen dit wel uit te zoeken.

Alvast bedankt Reactie infoteur, 20-12-2009
ReneW, ik zou het proberen via De Nederlandsche Bank in Amsterdam. Ik weet niet of ze je verder kunnen helpen, maar het is een poging waard.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 14-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Schrijf mee!