InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Tin is een kostbare grondstof en de vraag groeit verder

Tin is een kostbare grondstof en de vraag groeit verder

Tin is een kostbare grondstof en de vraag groeit verder Tin is een grondstof die we meer gebruiken dan we denken. Zo zit in onze computer, mobieltje, radio en televisie, tin verwerkt. In één smartphone zit bijvoorbeeld al 2 gram tin. Het is een van de oudste metalen die we kennen.Tin zal een steeds duurder materiaal gaan worden omdat het een schaars product is. Men probeert wel wat te recyclen maar een groot deel gaat verloren en de bodem zal op den duur uitgeput raken. Ongeveer één derde deel van alle tin wat we gebruiken is afkomstig uit Indonesië.

Geschiedenis van tin

Al in de vroege oudheid rond 3500 jaar voor Christus werd tin gebruikt. De Romeinen haalden al tin uit de tinmijnen vanuit Engeland en ook de Egyptische farao's waren al bekend met deze grondstof. Vroeger werd tin vooral gebruikt voor borden, bekers, kannen en andere gebruiksvoorwerpen. Ook kennen we allemaal de tinnen soldaatjes die ook nu nog geliefd zijn bij verzamelaars. In de vroege middeleeuwen werden stadswapens gemaakt van tin. In de zestiende eeuw werd tin vervaardigd met het stempel van de Tudor roos. Het was een teken van kwaliteit, herkomst en het teken van de meester die het tin bewerkt had. Omdat men voedsel goed kon bewaren in tinnen voorwerpen was tin lange tijd gewaardeerd in de hogere klasse van de maatschappij. Later gingen de mensen over tot het gebruik van zilver en werd het tin meer voor iedereen beschikbaar. De industrie kreeg in de gaten dat als men blikjes met een laagje tin bedekt het roesten wordt voorkomen. Tin wordt vooral ook gebruikt om te solderen. In 1965 vond er een plotselinge verhoging van de tin prijzen plaats. In de negentiger jaren toen de elektronica in opkomst was schoten de prijzen wederom omhoog. Thans wordt veel tin gebruikt in mobiele telefoons die vooral in China veelvuldig worden verkocht.

Wat is tin

Tin is een metaal wat zilvergrijs van kleur is. Het is een mengsel wat zacht en buigzaam is. Soldeertin wordt ook veel gebruikt voor loodgieterswerk. Maar ook bij het verkrijgen van glas met een mooi glad oppervlak wordt vloeibaar glas op tinnen platen gegoten. Als tin gelegeerd wordt met koper dan ontstaat brons. Dit wordt weer gebruikt bij het vervaardigen van kerkklokken. Men verkrijgt tin door het erts op hoge temperaturen te reduceren met koolstof. Velen van ons zullen nog tinnen voorwerpen hebben die een stempel dragen. Een Engeltje in de bodem geslagen gaf aan dat het tin van hoge kwaliteit was. Later bleken hier toch veel vervalsingen in te zijn en had het pronkstuk vaak een veel lagere waarde als men dacht. Veel tin wordt gehaald uit landen die de opbrengsten van het tin voor negatieve doeleinden gebruikten zoals in Congo. Daarom wil milieudefensie dat elektronicabedrijven inzage geven in de mijnen waar het tin vandaan komt. Men is medeverantwoordelijk en dient een eerlijke prijs te betalen voor de winning van tin.

Industrie verwerkt tin in blikjes

Zowel bij Corus wordt tin gebruikt voor blikjes maar ook Philips, Heineken en Coca Cola zijn grote afnemers van tin. In Nederland was het grootste tin verwerkende bedrijf Alpha-Fry Technologies. Dit bedrijf werd onderdeel van de Cookson group en opereert thans onder de naam Alent . Zij zijn gevestigd in Naarden. Zij verwerken enkele duizenden tonnen tin per jaar. Het bedrijf exporteert naar zowel diverse landen binnen de EU maar ook aan Amerika. Nederland beheerst hiermee een vijfde van de gehele Europese markt. Er is nog steeds een groei te verwachten omdat men steeds meer probeert om lood door tin te vervangen. Ook aan de groei van de staal- en elektronische industrie zal nog niet snel een einde komen.

Tin is een grondstof

In totaal zijn er wel 35 landen waar zich tinmijnen bevinden. Het erts waaruit tin gewonnen wordt is cassiteriet. Vooral in Maleisië is deze cassiteriet nog veelvuldig aanwezig. 30% van alle tin is afkomstig uit Indonesië.Ook zijn er tinmijnen in de Democratische republiek Congo. Zij leveren ongeveer 5%. Door oorlogen wordt het winnen van tin hier erg moeilijk en bedrijven willen dan ook niet meer afnemen uit deze oorlogsgebieden.

Tin mijnbouw

Bossen en akkers worden in Bangka (Indonesië ) omgeploegd omdat er een laagje tin ligt in de aarde. Daarna gaat de graafmachine aan het werk en de grond wordt gespoeld om het tin eruit te halen. Hierdoor raken de rivieren vervuild. Het water stroomt naar zee en het koraal wordt op grote schaal vernietigd. Zowel de bossen verdwijnen maar ook de vissen in de rivieren sterven. Ernstige milieuproblemen en schendingen van mensenrechten zijn het gevolg van het winnen van tin op zo'n grote schaal. De tin mijnbouw vernietigt de natuur. In principe zou de bodem wel hersteld kunnen worden maar dit kost geld en tijd. Daarom zouden overheden hun verantwoordelijkheid moeten nemen om gelden beschikbaar te herstellen voor nieuwe aanplant. De elektronicabedrijven zullen meer moeten gaan betalen voor het tin. Om een tinmijn te openen heeft men ongeveer vijf jaar nodig voor aan alle eisen is voldaan. Op korte termijn verwacht men dat er nieuwe mijnen geopend zullen worden in Rusland en Australië.

De prijsontwikkeling van tin

Men zegt wel eens dat tin één van de vergeten grondstoffen is. Immers beleggers kiezen over het algemeen voor goud, zilver, olie en koper. Als er minder productie beschikbaar is bij een stijgende vraag dan stijgt de prijs. De prijs van tin steeg in 2011 met 59%. Ook nu is er een regelmatige stijging van de prijs ondanks de krimp in de economie. Daarom is tin een goede belegging. Als gevolg van toenemende schaarste en milieu eisen zal tin steeds kostbaarder worden. De handel vindt over het algemeen plaats op de LME. The London Metal Exchange. Omdat hier gewerkt wordt met termijncontracten is het haast onmogelijk om direct te beleggen in tin en dat betekent beleggen in futures. Daar heeft niet iedereen voldoende verstand van. Daarom is het handiger om te beleggen in fysiek basismateriaal.

Aandelen tin

Ook is het mogelijk om direct te beleggen in het Chinese Yunnan Tin Minerals Group Company Limited. Wie op de hoogte wil blijven van de koersen van tin kijkt op: Beursonline Hier vindt men de koersen van de aandelen van het verwerkingsbedrijf Alent.

CFTI is Conflict free Tin Initiative

Sedert oktober 2012 wordt conflictvrij tin vervoerd vanuit Congo. Via Conflictfree Tin Initiative kunnen mensen aan het werk met betere arbeidsvoorwaarden. Bij de ontwikkeling van deze initiatieven heeft Nederland een rol gespeeld als bemiddelaar. In het project participeren o.a. Philips, Tata Steel, Blackberry, Alpha. Ook ondersteunt Philips initiatieven van milieudefensie in het plan om in Indonesië de bevolking te helpen om de gevolgen voor het milieu te beperken. Als het tin is gedolven moet de natuur weer de kans krijgen te herstellen en men is op weg om dit te bewerkstelligen.
Gerelateerde artikelen
Platina: beleggen in platinaPlatina: beleggen in platinaPlatina is als grondstof meer waard dan goud. Platina is een veelgevraagde grondstof en is tegelijkertijd zeldzaam. Plat…
Beleggen in edelmetaal palladiumBeleggen in edelmetaal palladiumPalladium is een edelmetaal waarvan bekend is dat het straks onbetaalbaar wordt, maar waarvan men niet weet wanneer dat…
Beginnen met aandelenJe hebt flink gewerkt en wat centen opzij gezet en besluit dat je wel eens een gokje wilt wagen, en wel met aandelen. Ma…
Preferente aandelen & voordelen van preferente aandelenPreferente aandelen & voordelen van preferente aandelenOver preferente aandelen hoort u niet zo vaak, maar preferente aandelen hebben een aantal voordelen boven de gewone aand…
Waarom investeren in olie?Waarom investeren in olie?Door te investeren in olie kun je erg veel geld verdienen. Maar wat zijn nu de hoofdredenen om in olie te beleggen en ho…
Bronnen en referenties
  • Milieudefensie.nl
  • Artikel Jan de Koning; de telegraaf.
  • www.rijksoverheid.nl
  • www.Beursonline.nl

Reageer op het artikel "Tin is een kostbare grondstof en de vraag groeit verder"

Reactie

Saskia Nieuwpoort, 09-05-2017 08:36 #1
Ik heb een grote tinnen beker, waar kan ik die verkopen? Reactie infoteur, 09-05-2017
Hallo Saskia,
Het is altijd mogelijk om op een antiekbeurs de tinnen beker eerst te laten beoordelen en de prijs te laten bepalen wat de waarde is. Daarna kun je op verschillende manieren de beker te koop aanbieden. Via een beurs of zelfs via website's zoals Marktplaats.
Veel succes,
met vriendelijke groet,
Celientje 1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 16-08-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!