InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beginnen met aandelen

Beginnen met aandelen

Je hebt flink gewerkt en wat centen opzij gezet en besluit dat je wel eens een gokje wilt wagen, en wel met aandelen. Maar wat zijn nou precies aandelen? En hoe kom je aan aandelen? En natuurlijk de belangrijkste vraag: hoe begin ik nou met het beleggen in aandelen.

Wat zijn aandelen?

Een aandeel is simpelweg een aandeel van een onderneming. Maakt het bedrijf winst, dan profiteer je als aandeelhouder ook van deze winst, de waarde van het aandeel zal hierdoor stijgen en dus meer waard zijn. Maar andersom kan dit ook, gaat het slecht met het bedrijf dan maakt de aandeelhouder ook verlies, de waarde van het aandeel daalt dan. Aandelen zijn het meest risicovolle effectensoort, maar brengen hierdoor ook vaak het hoogste rendement op.

Waar koop ik mijn aandelen?

De gemakkelijkste manier om aandelen te kopen, is om een rekening te openen bij een broker. Een broker is een bedrijf dat orders opneemt van mensen die aandelen willen kopen en verkopen. Dit kan je heel gemakkelijk doen via een computer, dit is dan ook een groot voordeel: binnen enkele seconden kun aandelen kopen en weer verkopen. Wel moeten bij deze transacties kleine bedragen worden betaald, deze gaan naar de broker.

Hoe begin ik met aandelen?

Het meest verstandige wat men kan doen bij het beginnen met kopen van aandelen is zich goed orienteren en verdiepen in de aandelen wereld, dit kan bijvoorbeeld door een aantal boeken te lezen over hoe de aandelen wereld in elkaar steekt. Ook moet men alleen aandelen kopen als men het geld voor een langere tijd kan missen, anders kan er beter worden gekozen voor een andere effectensoort namelijk obligaties. Als men zicht goed heeft verdiept in de aandelen wereld en besluit verder te willen gaan met aandelen is het dus verstandig een rekening te openen bij een broker, hiermee beschikt de aandeelhouder over een handelsplatform met de meest recente koersen, grafieken en informatie over de aandelenwereld. Het kan handig zijn om allerlei beursbladen te lezen om winstgevende aandelen en kansen te vinden.

Spreiding van het kapitaal

van het gezegde ''niet al uw eieren in één mand leggen'' heeft u vast wel eens gehoord. Bij beleggen is dit ook erg belangrijk: spreid uw kapitaal over meerdere aandelen en zet niet al u geld in op één soort aandeel. Je zou kunnen zeggen dat het spreiden de sleutel tot succes is. het spreiden van bellegingen kan inhouden dat je de aandelen in uw portefeuille spreidt over verschillende takken van de industrie. U kunt ook uw portefeuille spreiden door uw kapitaal te verdelen en te beleggen in verschillende produkten denk hierbij aan: aandelen, obligaties, een spaarrekening of het investeringen in ontroerendgoed. onroerend goed. Het belangrijkste is dat je belegt in verschillende gebieden.

Oefenen

Het is verstandig om voordat men gaat beginnen met het kopen en verkopen met aandelen, eerst te oefenen. Dit kan door bijvoorbeeld elke dag op te schrijven in een schrift welke aandelen je zou hebben gekocht en verkocht tegen welke prijs. Hierna kan men uitrekenen wat het behaalde rendement zou zijn als het om echte aandelen ging. Door te oefenen loop je veel minder kans om onnodige fouten te maken in de echte aandelen wereld, doordat men weet hoe het principe werkt. Ervaring is namelijk een belangrijk fenomeen in de aandelen wereld.

Tips

  • Oefen voordat je gaat beginnen met aandelen.
  • Never catch a falling knife, dat wil zeggen koop geen aandelen die contstant dalen in de hoop dat deze later spectaculair zullen stijgen.
  • Gebruik je eigen informatie stromen om de juiste aandelen te vinden, het komt namelijk vaak voor dat de analisten er erg ver naast zitten.

Lees verder

© 2011 - 2019 Perso18, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beginnen met aandelen"

Infoteur: Perso18
Gepubliceerd: 06-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Tips bij het kopen van je huis
Schrijf mee!