Hoe kan je besparen en geld overhouden met winkelen
Hoe kan je eenvoudig duizenden euro’s besparen en flink veel geld overhouden met winkelen? Het kan zeker wel, want een redelijk grote groep mensen lukt het om duizenden euro’s per jaar te besparen door slim en strategisch te werk te gaan. Als je dezelfde tips en trucs nadoet dan lukt het vast ook. Een bewustwordingsproces is wel nodig als je wat wilt veranderen. Gemiddeld wordt zeventien procent van het salaris uitgegeven aan boodschappen, en dat is best veel. Als je dat in je achterhoofd houdt, dan is dat alvast een stap in de goede richting. Probeer bijvoorbeeld dat percentage omlaag te schroeven, want er is vast en zeker nog behoorlijk wat te besparen op die boodschappen. Maar hoe doe je dat dan in de praktijk? Hier volgen de tips...
Zet eerst de kosten eens op een rij
Als je de opgespaarde kassabonnen van de laatste maanden bekijkt en vergelijkt dan kom je erachter dat er een duidelijk te herkennen patroon in je aankoopgedrag te ontdekken valt. Je kunt ook zien waar de grootste kostenposten zitten. Je kunt bijvoorbeeld patronen herkennen, zoals te veel nieuwe aanbiedingen kopen, of elke keer een zak drop kopen en ook elke keer dat A-merk kopen. En steeds die dure wijn en sigaretten en gebakjes en koekjes bijvoorbeeld.
Doorbreek je oude patronen
Doorbreek je de bovenstaande patronen, dan scheelt dat erg veel geld. Als je ook nog boven water krijgt wat de duurste en de een na duurst en de twee na duurste aankopen steeds zijn, dan kan je ook daar hele sterke bezuinigingsmaatregelen treffen. Pak die grootste posten het eerst aan. Dat is prioriteiten stellen, waardoor je nog meer besparen kan.
Een boodschappenlijst maken
Als je van te voren bepaalt wat je gaat kopen en dat op schrift stelt is het duidelijker voor je, dan in de supermarkt pas bepalen wat je gaat kopen. Want in de supermarkt kan je makkelijker een prooi worden van alle marketingtechnieken, die er op je afgevuurd worden. Je zal minder snel afdwalen van je oorspronkelijke plan. Impulsaankopen doen zal je dan eerder nalaten, met een boodschappenlijst op zak, en dat scheelt weer.
Een prioriteitenlijst maken
Een prioriteitenlijst maken is bovendien ook een heel handig hulpmiddel bij het plannen van je actielijst om te besparen (of welke actielijst dan ook...). En ook super simpel om te doen: zet gewoon een
een voor de belangrijkste actie een
twee voor de een na meest belangrijkste en een
drie voor de actie die daarna het belangrijkste is etcetera. En dan weet je ook meteen de volgorde van je acties. Plan je werk en werk je plan. Zo kan je ook besparen op je tijd. En tijd is geld.
Kijk eens in de onderste schappen van de supermarkt
Daar vind je de veruit goedkoopste artikelen. Zoals de Euroshopper producten en de basisproducten en huismerken van andere supermarkten. En bekijk en koop de aanbiedingen. Er zijn tegenwoordig handige Apps, met alle aanbiedingen op een rij, die het makkelijk maken om goedkoper je boodschappen in te kopen.
Soep eten
Het kost nagenoeg niks en vult enorm. En is ook nog heel gezond. De Chinezen eten in de regel een soepgerecht als toetje. Omdat het de maag afsluit, waardoor het hongergevoel vermindert. Soep is goed.
Lichamelijke verzorging hoeft helemaal niet duur te zijn
Koop gewoon wat natuurlijke producten. Al die andere cosmetica is uiteindelijk toch per saldo een lichaamsvreemd chemisch goedje. Dus een natuurlijke crème en je bent ten eerste goedkoper uit en ten tweede gezond bezig.
Hamsteren levert geld op
Luiers, doucheschuim en andere cosmetische producten zijn altijd wel ergens in de aanbieding. Dus kijk naar de aanbiedingen bij de verschillende supermarkten en drogisterijen. Koop bewust en bespaar zo honderden euro’s. Ieder mens heeft wel zijn gewoontes. Bijvoorbeeld een bepaald merk confiture. Als dat speciale merk waar je toch in de toekomst nog veel van gaat kopen een goede aanbieding heeft, dan is het wel slim om daar flink wat voorraad van in te slaan. Maar pas op, elk koopje kost geld.
Muziek in de supermarkt
Rustige muziek overdag voor de huisvrouwen. En uptempo muziek tussen vijf en zes voor de werkende doelgroep. Beide groepen blijken meer te kopen en langer in de supermarkt te blijven als ze hun favoriete muziek horen. Of deze truc: heel makkelijk binnenkomen in de supermarkt, maar dan de uitgang niet meer kunnen vinden. Je bent als het ware in een fuik gelokt. En de artikelen waar de kinderen veel van willen, die staan op ooghoogte van de kids. En als ze zeuren dan is er altijd wel een groep ouders die dan maar toegeeft om van het gejengel en gehuil in de supermarkt af te zijn. Of de bananenlamp, die de bananen nog wat geler maakt. En alle nieuwe producten die steeds sneller geïntroduceerd worden. Want ook daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan. En wat blijkt? Steeds nieuwe producten introduceren leidt tot meer consumeren. Vandaar. En dan is er ook een hele uitgekiende volgorde van alle producten, waar men je langs wil laten lopen in de supermarkt en waar ook heel veel onderzoek naar gedaan is. En als je dat allemaal niet weet dan ben je makkelijker te verleiden door marketing. En ben je wel bekend met deze technieken, dan kan je daar wat aan doen en de manipulatie negeren, en dus ook besparen.
Ten slotte
Let dus goed op de aanbiedingen en de merkloze artikelen. En vergelijk de supermarkten met elkaar. Weet ook dat de marketingmachine op volle toeren draait als je door de supermarkt loopt. Je hebt het niet altijd door, maar we zijn dus minder goed tegen al die marketingtrucs bestand dan je denkt. Er is voor miljarden aan onderzoek gedaan om consumptiepatronen boven water te krijgen. Daarom is het volgens sommigen beter om maar naar
een supermarkt te gaan, en dan ook nog het liefst een klein filiaal. Dan word je minder blootgesteld aan al die verleidingen.