Welke kosten horen bij een woning kopen?

Een woning kopen is voor velen spannend, leuk en waarschijnlijk de grootste aankoop in hun leven. Bij een woning kopen horen kosten. Hypotheek, hypotheekrent, eigenwoningforfait, overdrachtsbelasting , onroerend zaak belasting en makelaarskosten. Wat houdt dat in en hoe bereken je ze?

Hypotheek en hypotheekrente

Veel mensen lenen bij de bank om een huis te kunnen betalen. Hierover betaal je rente. Deze rente wordt bepaald aan de hand van de looptijd, het soort hypotheek en de bank waar je leent. Uiteindelijk heb je dus een bedrag wat je leent plus rente.

Let op! Bij een hypotheek afgesloten na 1 januari 2013 ben je verplicht maandelijks af te lossen om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek. Kijk hiervoor naar de veranderende hypotheekregels.

Voorbeeld

De WOZ-waarde van je huis is € 180.000,- en je leent € 160.000,- hiervoor. Stel dat je afgesproken rente 4% is met een looptijd van 30 jaar. Elke maand moet je minimaal € 500 per maand aflost. Dit betekent dat je in het eerste jaar per maand ongeveer € 1.000 betaald. Naarmate de tijd verstrijkt gaan de rentebetalingen naar beneden, omdat je aflost.

Eigenwoningforfait

De overheid gaat ervan uit dat woningen in waarde vermeerderen. Deze inkomsten worden eigenwoningforfait genoemd. Dit is een percentage van de WOZ-waarde van de woning. Dit percentage verschilt per WOZ-waarde (zie tabel).

Eigenwoningforfait 2013
Waarde van de woning (WOZ)Eigenwoningforfait
€ 0 - € 12.5000%
€ 12.500 - € 25.0000,20%
€ 25.000 - € 50.0000,35%
€ 50.000 - € 75.0000,45%
€ 75.000 - € 1.040.0000,60%
€ 1.040.000 en hoger € 6.360 + 1,55% van de waarde boven de €1.040.000

Voorbeeld

Doorgaand op het vorige voorbeeld is de WOZ-waarde € 180.000. Deze valt dus in de categorie € 75.000 - € 1.040.000 en hierbij hoort 0,60%. Dit betekent dat je jaarlijks € 1080 op moet tellen bij je belastbare inkomen.

Overdrachtsbelasting

De overdrachtsbelasting voor een eigen woning is 2%. Dit percentage wordt betaald over de koopsom plus de laste die je betaalde toen je de onroerende zaak kocht. Als je een tuin, garage, schuur, serre, aan- of uitbouw of een tuinhek later dan het huis kocht, moet je hierover ook 2% betalen.

Let op! Het is mogelijk dat dit tarief weer omhoog gaat naar 6% (dit was het percentage op 1 juli 2011). Het is verlaagt om de woningmarkt weer in beweging te krijgen, maar kan dus teruggedraaid worden.

Vrijstelling van overdrachtsbelasting

  • Samenloop met de heffing van omzetbelasting
  • Bedrijfsoverdracht aan familieleden (van ouders aan kinderen, van grootouders aan kleinkinderen en van broers of zusters aan elkaar)
  • Verdeling van een gemeenschap tussen samenwoners
  • Inbreng in een vennootschap (die geen nv of bv is)
  • Inbreng bij omzetting van een onderneming in een nv of bv
  • Fusie, splitsing en interne reorganisatie van een bedrijf
  • Aankoop van landgoederen
  • Vergroting en verplaatsing van land- en tuinbouwbedrijven
  • Herinrichting van landerijen
  • Stedelijke herstructurering

Let op! Bij “kosten koper” (k.k.) komt de overdrachtsbelasting (maar ook de kadastrale rechten en notariskosten) niet inbegrepen bij de koopsom. Bij “vrij op naam” (v.o.n.) is dit wel het geval.

Makelaarkosten

De makelaar is iemand die tijd investeert om het (juiste) huis voor je te vinden. Daartegenover staat een vergoeding. Vaak is dit een percentage van de koopsom. Dit verschilt per makelaar.

Gemeentelijke belasting - OZB

Ook krijg je bij het kopen van een huis te maken met OZB – Onroerend Zaak Belasting. Dit is een jaarlijkse rekening die per gemeente verschilt. De OZB is een percentage van de WOZ-waarde.

Tweede woning

Het kan voorkomen dat het oude huis nog niet verkocht is als het nieuwe huis wordt gekocht. Je zit dan (tijdelijk) met twee woningen, waarvoor je dus dubbele lasten hebt.
  • Staat de woning te koop? Dan kan er nog maximaal 3 jaar hypotheekrente worden afgetrokken voor deze woning
  • Staat de woning tijdelijke te huur? Dan heb je geen recht op hypotheekrenteaftrek. De ontvangen huur geef je aan in box 3. Stopt de verhuur? Dan behoort de woning tot box 1.
© 2013 - 2020 Marilyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Ruzie over de erfenis: hoe kan je dit voorkomen?Ruzie over de erfenis: hoe kan je dit voorkomen?Ruzie over de erfenis komt steeds vaker voor. Familiebanden zijn tegenwoordig losser dan in het verleden het geval was e…
Tin is kostbare grondstof; de vraag van industrie groeitTin is kostbare grondstof; de vraag van industrie groeitTin is een grondstof die we meer gebruiken dan we denken. Zo zit in onze computer, mobieltje, radio en televisie, tin ve…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Welke kosten horen bij een woning kopen?"

Infoteur: Marilyn
Laatste update: 07-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!