InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Vijf redenen om niet te gaan beleggen

Vijf redenen om niet te gaan beleggen

Vijf redenen om niet te gaan beleggen Door te gaan beleggen maakt u kans op een hoog rendement. U loopt echter ook het risico dat u verliezen moet incasseren. Beter een laag rendement dan een negatief rendement. Geld dat u niet nodig hebt om te besteden, gaat u reserveren voor slechtere tijden of voor investeringen in de toekomst. Uiteraard wenst u een zo hoog mogelijk rendement op uw vermogen, maar hoog rendement betekent ook risico’s lopen. U kunt het geld op een spaarrekening zetten, maar u krijgt slechts een spaarrente van een paar procent. Door te gaan beleggen, maakt u kans op hoge rendementen. Doordat niemand in de toekomst kan kijken, weet niemand hoe bijvoorbeeld de AEX zich gaat ontwikkelen de komende maanden of jaren. In dit artikel treft u vijf redenen aan waarom u niet moet gaan beleggen.

Redenen om niet te beleggen – kans op een negatief rendement

Op een spaarrekening krijgt u mogelijk een laag rendement, maar u krijgt in ieder geval geen negatief rendement. De waarde van uw beleggingen kunnen hard gaan stijgen, maar ze kunnen ook hard gaan zakken. Na een forse daling, moet u vervolgens weer hoge rendementen ontvangen om uw eigen investering er weer uit te krijgen.

Redenen om niet te beleggen – geld slechts een korte periode kunnen missen

Historisch gezien kunt u beter beleggen in aandelen dan uw geld op een spaarrekening zetten. Toch kunt u niet stellen dat beleggen de beste optie is. In het geval de aandelenkoersen gaan zakken, zal dit negatief rendement in de toekomst mogelijk weer goed worden gemaakt, maar daar moet u wel van kunnen profiteren. Indien u op korte termijn weer over het geld moet kunnen beschikken, moet u kiezen voor een spaarrekening of eventueel een deposito met een looptijd van een paar jaren.

Redenen om niet te beleggen – te afhankelijk van de economische omstandigheden

Iedereen loopt beleggingsrisico’s. Dit kan in de vorm van een beleggingshypotheek, een beleggingsverzekering, of in de vorm van uw pensioen. Uw pensioenfonds gaat het geld dat ze binnen krijgen namelijk ook beleggen om te kunnen voldoen aan de toekomstige verplichtingen. Door ook nog spaargeld te gaan beleggen, verhoogd u voor uzelf het risico.

Redenen om niet te beleggen – voorkomen van stress

Voordat u gaat beleggen, moet u voor uzelf nagaan in hoeverre u last van zult hebben als de waarde steeds verder zakt. Bij het beleggen van grote bedragen, kunnen dalende koersen de nodige spanningen opleveren. U moet er niet van wakker gaan liggen als u bijvoorbeeld tien tot twintig procent van de waarde van uw beleggingen gaat verliezen.

Redenen om niet te beleggen – onvoldoende kennis van zaken

Bij het beleggen moet u wel goed op de hoogte zijn van de risico’s van uw handelingen. Zonder dat u het beseft kunt u bijvoorbeeld verplichtingen op u nemen waar u financieel niet aan kunt voldoen. U kunt ook onbewust in grotere risico’s storten dan dat u vooraf beseft. Zorg dat u professioneel advies inwint voordat u stappen gaat ondernemen. U doet er waarschijnlijk verstandig aan om als niet-deskundige niet in aandelen te stappen, maar om te gaan beleggen in beleggingsfondsen. Uw bank kan u hier meer over vertellen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vijf redenen om niet te gaan beleggen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 21-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!