Beleggen in vastgoed: Voordelen van onroerend goed beleggen

Hoewel de huizenprijzen dalen, of eigenlijk juist daarom, is beleggen in vastgoed of onroerend goed nu extra interessant. Je kunt nu namelijk heel voordelig onroerend goed aankopen, dat in de toekomst net als in het verleden het geval was relatief hoog rendement genereert. Maar hoe werkt beleggen in vastgoed? Hoe maak je winst met de aankoop van onroerend goed? En wat zijn nu precies de voordelen van vastgoed beleggingen in deze bijzondere tijd?

Wat is beleggen in vastgoed of onroerend goed?

Wanneer je belegt in vastgoed investeer je altijd in onroerend goed. Dat kunnen huizen zijn maar ook kantoorgebouwen of winkels. Tegenwoordig wordt er ook veel in het buitenland belegd in onroerend goed, zoals bijvoorbeeld vakantiehuizen in toeristische ontwikkelingsgebieden. Je kunt als particulier zowel zelf een woning of kantoorpand aankopen als dat je kiest voor een gezamenlijke aankoop met meerdere beleggers. Ook kun je aandelen aankopen, die gerelateerd zijn aan onroerend goed, waarbij je dus geen eigenaar wordt maar wel profiteert van stijgingen van het aandeel op de beurs.

Wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?

Onroerend goed is over het algemeen heel waardevast en met name op nieuwbouw projecten zoals kantoorpanden en winkelcentra is er erg veel marge te maken. Voor het aankopen van eigen panden, moet je een gevulde portemonnee hebben of werken met andere beleggers of investeerders maar voor het beleggen in vastgoed aandelen of fondsen kun je ook voor een lager bedrag genieten van erg hoge rendementen op je investering. Zoals in de laatste paragraaf te lezen is, is er nu een bijkomend voordeel, wanneer je kiest voor deze vorm van beleggen, en dat is dat de woningmarkt op dit moment stil ligt.

Hoe kan ik als particulier zelf beleggen in onroerend goed?

Je kunt zelf een tweede woning of vakantiewoning aankopen, in Nederland of in het buitenland. Ook kun je wanneer je ergens waardetoename in ziet, kiezen voor het aankopen van een winkel of kantoorpand samen met andere beleggers. Ook kun je samen met een professionele aanbieder van vastgoed beleggingen op zoek gaan naar investeerders, zodat je wel een eigen aankoop kunt financieren. Er zijn echter ook heel veel aandelen en beleggingsfondsen op het gebied van vastgoed, die hele goede rendementen maken. Kies liefst voor een professionele aanbieder, die weet waar hij over praat.

Waarom is beleggen in onroerend goed zo rendabel?

Over het algemeen ligt er een behoorlijke winstmarge op beleggingen in vastgoed. Dat is zo omdat nieuwbouwprojecten maar ook bestaande woningen niet alleen waardevast zijn maar ook relatief weinig kosten om te realiseren vergeleken met wat ze opleveren na een aantal jaar. Beleggen in kantoorgebouwen en winkelcentra is de afgelopen jaar heel erg lucratief geweest en dat is nog steeds het geval. Ook beleggen in buitenlands onroerend goed is winstgevend. Op dit moment ligt de huizenmarkt in Nederland zelf stil maar dat wil absoluut niet zeggen dat beleggen in vastgoed niet juist heel interessant zou zijn.

Waarom zou je juist nu kiezen voor beleggen in vastgoed?

De huizenprijzen zijn op dit moment historisch laag en dalen de komende jaren nog iets verder. Veel ontwikkelingsprojecten liggen stil en er is sprake van een sterke waardedaling van onroerend goed. Juist nu is het dus extra interessant om in vastgoed te gaan beleggen, want zo kun je veel rendement maken op je belegging. In het verleden is beleggen in onroerend goed al heel winstgevend gebleken maar nu kun je goedkoop aankopen met de wetenschap dat de waarde van je beleggingen enorm kan gaan stijgen. Niet in de eerste maanden maar wel, wanneer je op zoek bent naar een appeltje voor de dorst in de jaren die gaan komen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoed: Voordelen van onroerend goed beleggen"

Infoteur: Sterretje999
Gepubliceerd: 16-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!