InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Zelf beleggen (of via de bank)?

Zelf beleggen (of via de bank)?

Zelf beleggen (of via de bank)? Als je gaat beleggen en je bent een beginnende belegger ga je je verdiepen in de ins en outs van beleggen. Dan is de vraag of je zelf gaat beleggen, of je een tussenpersoon kiest of dat je je bank laat beleggen. Kies je voor aandelen, opties, bedrijfsobligaties of obligaties en met welk bedrag ga je beleggen?

Welke mogelijkheden van beleggen zijn er?

Beleggen doe je zo veel mogelijk veilig, dat spreekt voor zich. Beleggen doe je ook niet voor niets, je hebt hier verwachtingen van zoals er financieel op vooruit gaan, winst maken. De veiligste manier van beleggen is de spaarrekening. Andere vormen van beleggen, daar is niet iedereen mee bekend. Wanneer je zelf wilt gaan beleggen, is het verstandig om je in beleggen te verdiepen en in de vormen van beleggen. Sommigen volgen de massa, en dit is niet altijd veilig. Bij beleggen maak je ook gebruik van eigen inzicht en intuïtie, hoewel een beleggingsadviseur inschakelen nuttig is. Als je zelf wilt beleggen moet je dus wel feeling voor beleggen hebben. Beleggen via de bank is laagdrempelig.

Beleggen via tussenpersoon

Zelf beleggen, okee, maar alles in eigen hand nemen bij beleggen is wettelijk niet mogelijk. De belegger móet via een tussenpersoon beleggen. De tussenpersoon handelt namens de belegger. De tussenpersoon is een bank of een commissionair, deze kopen en verkopen effecten voor de persoon. Meestal kiest de belegger zijn eigen bank om als tussenpersoon op te treden, dit geeft een veilig en vertrouwd gevoel. Waar een bank vele andere financiële diensten verricht, houdt een commissionair zich vooral bezig met het handelen in effecten. Dan is er nog de remisier, die orders aan de commissionair doorgeeft. De remisier krijgt provisie van bank of commissionair. Elke tussenpersoon krijgt geld voor de bemiddelingsdiensten in de vorm van provisie of loon per transactie.

Beleggen en effectenprovisie

Zowel banken, remisiers en commissionairs doen behalve beleggen ook het beheren van vermogen. Afhankelijk van de grootte van het vermogen krijgt bank, remisier of commissionair hier geld voor. Ze krijgen effectenprovisie voor het bemiddelen in effecten en hebben er belang bij dat het vermogen van hun beleggende cliënt groeit, zodat ze meer geld ontvangen. Behalve bank, remisier en commissionair is er ook de provisieonfafhankelijke vermogensbeheerder.

Provisieonafhankelijke vermogensbeheerder

De provisieonafhankelijke vermogensbeheerder krijgt geen effectenprovisie. Deze vermogensbeheerder krijgt een vergoeding die afhankelijk is van het resultaat van beleggingen.

Beleggen, met welk bedrag

Met welk bedrag je gaat beleggen, daar is geen richtlijn voor. Dit is natuurlijk afhankelijk van het vermogen dat je hebt. Beleggen met een klein bedrag is echter ongunstig: je betaalt hier betrekkelijk meer provisie over dan wanneer je met een groter bedrag belegt.

Aandelen, (bedrijfs-)obligaties en opties

Als beginnend belegger kun je je achter de oren krabben: welke vorm van beleggen kies ik? De aandelen, bedrijfsobligaties, gewone obligaties of opties. Verdiep je dus alvorens je echt gaat beleggen. Advies kun je vragen aan je bank, informatie eveneens. De bank informeert de belegger over beleggingsvormen en veilig beleggen en geeft beleggingsadviezen. Ook de bank heeft er baat bij dat je als belegger goed gaat boeren. Wel zal de bank eigen huisfondsen aanbevelen, maar er zijn meer mogelijkheden dan deze fondsen. Voor het kopen van aandelen pleeg je een telefoontje naar de bank (effectenafdeling), dan vraag je naar de huidige koers. Banken hebben de actuele koersen. Dan kun je kiezen tussen gelimiteerd of bestens.
  • Gelimiteerd: de belegger stelt een koerslimiet
  • Bestens: de belegger kan kiezen voor de meest gunstige koers

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen, tips voor beginnende beleggersBeleggen, tips voor beginnende beleggersBeleggen kan rendabel zijn. Voor beginnende beleggers zijn er nuttige tips, zodat de beginnende belegger veilig kan bele…
Geldzaken: beleggen voor dummiesGeldzaken: beleggen voor dummiesBeleggen kan op verschillende manieren; via obligaties, aandelen en opties. In dit artikel leg ik alle drie de onderdele…
Beleggen in obligaties: wat zijn converteerbare obligaties?Beleggen in obligaties: wat zijn converteerbare obligaties?Voor wie wil beleggen in obligaties zijn er verschillende mogelijkheden. Naast de klassieke obligaties heb je ook de con…
Structured productsStructured productsHier volgt een overzicht en uitleg van zogeheten "structured products", samengesteld uit de standaardproducten.

Reageer op het artikel "Zelf beleggen (of via de bank)?"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!