InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Weekopties zijn niet voor particulieren

Weekopties zijn niet voor particulieren

Weekopties zijn niet voor particulieren De weekopties en dagopties werden ook voor particuliere beleggers ingevoerd. De weekopties genieten sindsdien van een toenemende belangstelling bij de belegger, de particuliere belegger en de speculant. Het is alleen de vraag of de week opties echt iets voor particulieren zijn. Wat zijn weekopties eigenlijk en hoe verdient u er geld mee? Let op de optie expiratie, anders loopt een optie mogelijk waardeloos af. De weekoptie heeft een hogere theta dan de maandoptie en de dagoptie heeft een nog lagere verwachtingswaarde en dus een navenant hogere theta.

Weekopties 2019

Weekopties AEX

Ook in 2019 kunt u handelen in weekopties op de AEX-index. Ze hebben, zoals de naam al aangeeft, een looptijd van een week. Van vrijdag tot en met de daaropvolgende vrijdag. De weekoptie biedt in beginsel uitstekende mogelijkheden om met korte termijn handelsstrategieën in te spelen op de bewegingen in de AEX index. Begin september 2007 werden bijna negentigduizend contracten verhandeld ten opzichte van tienduizend een jaar geleden.

Korte looptijd van de opties

Door de korte looptijd is de tijd- en verwachtingswaarde en daarmee de premie van de optie relatief laag. Daardoor groeit het hefboomeffect. Daardoor kunnen ook bij geringe procentuele bewegingen in de AEX-index aantrekkelijke rendementen worden behaald. U kunt eenvoudig uw voordeel doen met actuele gebeurtenissen en nieuwsfeiten. De gamma is hoog. Anders gezegd: de beweging van de onderliggende waarde heeft een grote invloed op de waarde van de optie. Overigens moet u zich zowel bij het kopen als bij het schrijven van opties goed bewust te zijn van de risico’s. Bij het kopen kunt u maximaal het geïnvesteerde bedrag verliezen. Bij het ongedekt schrijven van opties kan het verlies oplopen tot zeer grote bedragen.

Welke weekopties expireren wanneer?

De weekopties worden via aparte handelssymbolen genoteerd. Een cijfer letter combinatie geeft aan om welke weekoptie het gaat en wat de expiratiedatum is. Uitzondering is de derde vrijdag in de maand, want dan is er altijd al optie-expiratie. De contractspecificaties van de Nederlandse AEX Weekopties zijn gelijk aan de maandopties die op de derde vrijdag aflopen:
  • AX1 Eerste vrijdag van de maand;
  • AX2 Tweede vrijdag van de maand;
  • AX3 Derde vrijdag van de maand;
  • AX4 Vierde vrijdag van de maand;
  • AX5 Vijfde vrijdag van de maand.

Gokken met opties

Bij grote bewegingen zijn de premies hoog en is schrijven van opties vaak winstgevend. Van de andere kant zijn weekopties relatief goedkoop, waardoor er relatief veel gokkers in de markt zijn. Ze worden aangetrokken door de hefboomwerking die bij weekopties doorgaans groter is dan bij een langlopende optie. Een weekoptie kan snel waardeloos worden, maar ook in recordtijd veel waard worden. De premie in een weekoptie kan op een enkele dag met 30 tot 40 cent per serie dalen.

De particuliere belegger in 2019

Allemaal onzekerheden en zaken die bij uitstek geschikt zijn voor de snelle beslisser. Toch zitten er steeds weer veel particulieren in de markt. Een opvallende combi. Alex en Binck blijken de grootste afnemers van weekopties te zijn. Waarschijnlijk worden vele particulieren getrokken door de relatief lage inleg en schrikken ze niet van de relatief grote risico’s. Daar staan immers mogelijk ook grote winsten tegenover.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Weekopties zijn niet voor particulieren"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2019
Schrijf mee!