InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Royal Dubai & Golden Sun: Miljoenen Zwendel

Royal Dubai & Golden Sun: Miljoenen Zwendel

Royal Dubai & Golden Sun: Miljoenen Zwendel Fraude met betrekking tot vastgoedfondsen komt helaas veelvuldig voor. Investeer in vastgoed in het buitenland: minimale inleg 50.000,00. En daar gaat het direct mis. Bij deze voorwaarde gaan alarmbellen rinkelen. Hoe is het mogelijk op grote schaal te frauderen in Nederland?

AFM: Autoriteit Financiële Markten

De AFM houdt toezicht op het gedrag van iedereen die actief is op de markt van sparen, lenen, beleggen en verzekeren. De Autoriteit Financiële Markten is gedragstoezichthouder op de financiële markten. Met het gedragstoezicht wil de AFM een bijdrage leveren aan het goed functioneren van de financiële markten. Het statutaire doel van de AFM is: "Het bevorderen van een ordelijk en transparant marktproces, een zuivere verhouding tussen marktpartijen en de bescherming van de consument op de financiële markten".
  • Het prudentieel toezicht richt zich op de vraag of de deelnemers aan de financiële markten kunnen vertrouwen op het feit, dat hun contractpartner de aangegane financiële verplichtingen kan nakomen. Voor het prudentieel toezicht is De Nederlandsche Bank verantwoordelijk.
  • Het gedragstoezicht richt zich op de vraag of deelnemers aan de financiële markten correct behandeld en juist geïnformeerd worden. Dit toezicht is de verantwoordelijkheid van de AFM.

Sommige ondernemingen die effecten aanbieden, maken gebruik van een vrijstelling.
Deze ondernemingen hoeven geen prospectus aan de AFM te geven.

Een onderneming hoeft onder andere geen prospectus aan de AFM te geven als:
  • de onderneming effecten uitgeeft die per stuk 50.000 euro of meer waard zijn;
  • de onderneming pakketten van effecten uitgeeft die 50.000 euro of meer waard zijn;
  • de onderneming effecten aanbiedt die minder dan 2.500.000 waard zijn, berekend over een jaar tijd.
  • een onderneming effecten uitgeeft aan haar eigen werknemers, haar bestuurders of de leden van de Raad van Commissarissen;
  • de onderneming effecten aanbiedt aan minder dan 100 mensen of bedrijven per land;

Minimale inleg 50.000,00: fraude risico

De AFM geeft een vrijstelling met betrekking tot het afgeven van een prospectus indien de inleg 50.000,00 of meer is.De redenatie achter deze vrijstelling zou zijn: 'Indien men in staat is voor een bedrag van vijftigduizend euro of meer te investeren, is men tevens in staat zelf zorg te dragen voor controle op juistheid en het inhuren van een professionele adviseur'. Anders gezegd: Vanaf 50.000,00 staat u er alleen voor.
Helaas is niet iedereen op de hoogte van dit feit, waardoor fraude en oplichting veelvuldig kan plaatsvinden.

rtlZ: Financieel & Economisch nieuws, dagelijks te zien op televisie, voorzien van regelmatige reclame-blokken. In 2007 waren hier onder andere reclames te zien van Golden Sun Resorts en Royal Dubai Investments.

Golden Sun Resorts: Hooghuys & Versteeghe

Investeer in Vastgoed in het zonnige Turkije met een minimale inleg van 50.000,00.Een prachtige website, een mooie reclame op tv en een prima bedrijfspand. In eerste instantie wellicht voor velen een geloofwaardig project. Ook het feit dat deze reclame veelvuldig op de meest belangrijke nieuwszender van Nederland verschijnt, kan de geloofwaardigheid versterken. Na enkele maanden verscheen zelfs een tweede reclame op tv: Na de succesvolle emissie van de Golden Sun Resorts, kunt u nu ook investeren in het Golden Sun Golf Resort in Turkije, uiteraard met een minimale inleg van 50.000,00. Hierdoor is er geen enkele controle door de AFM. Er wordt een vast rendement geboden, dat maandelijks zou worden overgemaakt aan de investeerders.

Zowel bij de fiscale opsporingsdienst FIOD als bij de politie zijn aangiftes binnengekomen tegen Hooghuys en Versteeghe, de uitbater van het vastgoedfonds Golden Sun Resorts. De Fiod bestudeert de aangiftes en overweegt een formeel onderzoek in te stellen. Datzelfde geldt voor het landelijk parket.

Een mooie website en een mooie tv-reclame zijn zo gemaakt. Vervolgens wordt kantoorruimte gehuurd, met een betrouwbaar en vermogend voorkomen. Nadat honderden investeerders 50.000,00 per persoon hebben ingelegd, verdwijnt de ondernemer Hooghuys & Versteeghe van het Golden Sun Resort uit Nederland met tientallen miljoenen euro's op zak. Met zo'n spaarpot kan iemand een leven lang verdwijnen en uit handen blijven van autoriteiten.

Royal Dubai Investments: Van Puimbrouck Projectontwikkeling

Dubai is Booming, zien we dagelijks bij rtlZ in de reclame van Palm Invest. Een wereldwonder is in de maak. Investeer in vastgoedobligaties met een gegarandeerde rente van 9%. Palminvest: No Wonder. Ook Palm Invest geeft aan dat u kunt inleggen vanaf 50.000,00. Met een duur muziekje van Justin Timberlake en de mooie illustratie van Dubai in wording, wordt u een unieke mogelijkheid geboden, te investeren in Booming Dubai. Vervolgens verscheen Royal Dubai Investments met een uniek project in Dubai: investeer vanaf 50.000,00 bij Van Puimbrouck Projectontwikkeling.
Opvallend dat de naamskeuze voor oplichtingspraktijken vaak valt op rijk-ogende namen. Hooghuys & Versteeghe en nu ook Van Puimbrouck Projectontwikkeling. Hooghuis & Verstege / Puimbroek doet toch minder chique aan en is derhalve minder overtuigend en betrouwbaar ogend.

Ook Royal Dubai Investments had een mooie reclame laten maken, een goede website laten bouwen en een kantoorruimte gehuurd in een prachtig pand in Wassenaar. Het vastgoedobject zag er zeer professioneel uit, ware het niet dat deze onderneming slechts een klein gedeelte van dit mooie pand had gehuurd en hier zelden personeel aanwezig was.
De directeur(en) van Van Puimbrouck Projectwikkeling hebben vele investeerders overtuigd te beleggen in Vastgoed in Dubai middels Royal Dubai Investments. Tientallen miljoenen zijn binnen enkele maanden opgehaald door oplichters, die er vervolgens mee vandoor zijn gegaan. Met tientallen miljoenen op zak, kan men een leven lang verdwijnen en tegelijkertijd maximaal genieten van luxe, zonder in handen te vallen van autoriteiten.

Zowel bij de fiscale opsporingsdienst FIOD als bij de politie zijn aangiftes binnengekomen tegen Hooghuys en Versteeghe. Er wordt verwacht dat ook tegen Royal Dubai Investments aangiftes zullen worden gedaan.
De Fiod bestudeert de aangiftes en overweegt een formeel onderzoek in te stellen. Datzelfde geldt voor het landelijk parket.

Inleg vanaf 50.000,00: Gewoon Niet doen!
© 2007 - 2017 Alex, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vastgoed: beleggen in CV's of vastgoed-aandelenfondsenVastgoed: beleggen in CV's of vastgoed-aandelenfondsenVoor beleggers is het vaak niet eenvoudig om een juiste vergelijking te maken tussen de verschillende vastgoedfondsen en…
Vastgoed Dubai: luxe hotels, shopping en speculantenVastgoed Dubai: luxe hotels, shopping en speculantenDubai staat bij de meeste mensen bekend als een van de meest welvarende landen van de wereld. Dubai staat voor luxueuze…
Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?Vastgoed is voor sommige beleggers een toevlucht in tijden van economische crisis. Vastgoed zorgt voor de zekerheid van…
Bronnen en referenties
  • AFM

Reageer op het artikel "Royal Dubai & Golden Sun: Miljoenen Zwendel"

Reacties

W. Meijer, 17-12-2007 19:26 #7
Beste Alexandra,

Dank voor de tip. Ons bezoekadres (op afspraak) in Alkmaar is: Jan Ligthartstraat 1, 1817 MR. Op internet te vinden op www.vlavincapital.nl

De inschrijfperiode voor Montenegro III CV is gesloten. Desalniettemin staan wij (potentiele) investeerders in Montenegro graag te woord en geven wij onze visie en adviezen over investeren in het prachtige land Montenegro.

Vriendelijk groetend,
W. Meijer

Susanne, 17-12-2007 18:50 #6
Hartelijk dank voor uw reacties.

Met vriendelijke groeten,
Susanne

Alex (infoteur), 13-12-2007 12:10 #5
Geachte heer Meijer,

Hartelijk dank voor uw reactie en toelichting.

Indien bezoekers van dit artikel meer informatie of referenties wensen,
kunt u hen wellicht voorzien van de benodigde gegevens.

Met vriendelijke groeten,
Alexandra

W. Meijer, 12-12-2007 15:07 #4
Geachte/beste Susanne,

Ik ben directeur en medeoprichter van Vlavin Capital. Ieder oprecht geinteresseerd in ons bedrijf of in onze producten en/of diensten is altijd van harte welkom op ons kantoor. Wij streven een open en oprechte relatie na met (potentiele) klanten. Wij hebben thans onze derde vastgoed cv geplaatst, meer dan 70 bezoekers ter plaatse ontvangen.

Wij staan in voor onze integriteit.

Mvg, W. Meijer

Susanne, 09-12-2007 19:23 #3
Geachte heer mevrouw,

Heeft iemand ervaring met of kennis van Vlavin Capital. Zij investeren in grond in Montenegro. Ook zij vragen de beruchte 50.000euro inleg met alle beloftes vandien. Zij zijn ook met hun product bij Harrie Mens in het programma geweest maar ik weet niet of dat iets wil zeggen.

Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten, Susanne Reactie infoteur, 10-12-2007
Beste Susanne,

Zelf ben ik niet bekend met Vlavin Capital.
Een minimale inleg van 50.000,- brengt helaas risico's met zich mee.
Daarnaast is er sprake van een wildgroei van kapitaalbeheerders, waarbij niet duidelijk is of het steeds om een gerenomeerde onderneming gaat.

Wellicht dat een bezoeker/lezer van dit artikel u van meer informatie kan voorzien.

Succes!

Met vriendelijke groeten,
Alexandra

Alex (infoteur), 14-11-2007 23:40 #2
Ik zie overigens wel een negatief woordgrapje in de reclame van Palm Invest:

Een wereldWONDER is in de maak, Palm Invest: NO WONDER (een wereldwonder = geen wonder)

Anoniem, 13-11-2007 23:01 #1
Geachte heer/mevrouw
Als ik dit lees dan ga mijn bloeddruk omhoog, want ik ben ook met Palminvest in zee gegaan voor 3 jaar tegen 9%
zou u mij gerust kunnen stellen want ik heb het niet meer wat Palminvest betreft, het zal toch niet zo zijn dat dit ook niet deugd, net als Golden Sun, ik hoop het niet want het komt nog regelmatig op de TV. Ik hoop dat u mij een goed bericht stuurd. Reactie infoteur, 14-11-2007
Geachte heer / mevrouw,

Helaas kan ik u niet gerust stellen, aangezien de feiten duidelijk zijn. De AFM houdt geen toezicht als het gaat om beleggingen van 50.000,00 of meer. Zelfs na bekendmaking van de miljoenenzwendel van Golden Sun & Royal Dubai, vindt de overheid het niet noodzakelijk de grens met betrekking tot het houden van toezicht, te verhogen.

Het risico blijft derhalve aanwezig, indien in zee is gegaan met PalmInvest. Echter, het betekent natuurlijk niet dat PalmInvest een zwendel betreft. De overeenkomsten met Royal Dubai kunnen beanstigend zijn, doch geven geen garantie op zwendel.

Als investeerder kan men zich afvragen waarom een project vraagt om een minimale inleg van 50.000,00 en hiermee bewust het toezicht van de AFM ontwijkt? Anderzijds is de twijfel ontstaan door oplichters, maar is niet ieder gelijkogend project een vorm van oplichting.

De tijd zal het leren als het gaat om PalmInvest.

Heeft Dubai werkelijk investeerders nodig uit Nederland? Of wordt geprofiteerd van de hype en wordt de belegger opgelicht?

Ik wens u van harte het beste toe en hoop dat PalmInvest met reden nog dagelijks op tv te zien is, zodat u uw investering mét rente zal terug ontvangen.

Met vriendelijke groeten,
Alexandra

Infoteur: Alex
Laatste update: 22-11-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 7
Schrijf mee!